۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
حکم مشایی اعلام شد؛ ۶.۵ سال حبس

دادگاه انقلاب حکم اسفندیار رحیم مشایی و علی اکبر جوانفکر را اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حکم اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس جمهور سابق و علی اکبر جوانفکر از سوی دادگاه شعبه یک دادگاه های انقلاب به ریاست قاضی حجت الاسلام و المسلمین موسی غضنفرآبادی صادر شد.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران در نشست خبری خود که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، به بیان مواد این حکم پرداخت و گفت: رای شعبه اول دادگاه انقلاب در مورد مشایی و جوانفکر صادر شد.

وی با بیان اینکه این رای غیر قطعی است، افزود: رای مشایی قابل تجدید نظرخواهی و رای جوانفکر قابل واخواهی در همان شعبه است.

اسماعیلی گفت: مشایی به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور مطابق ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به 5 سال زندان، به اتهام توهین به مقامات به 6 ماه زندان و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به یک سال زندان محکوم شده است.

 

دومین جلسه دادگاه اسفندیار رحیم مشایی

وی با بیان اینکه مجموع حکم مشایی 6.5 سال زندان است، تاکید کرد: اگر همین حکم تایید شود، مطابق قانون اشد مجازات یعنی 5 سال زندان اجرا خواهد شد.

اسماعیلی تصریح کرد: رحیم مشایی در اتهام توهین به مسئولان ۲ شاکی خصوصی داشته است و دو تن از مقامات قضایی از وی شکایت کرده‌اند.

به گفته رییس دادگستری استان تهران، علی اکبر جوانفکر هم به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام به 4 سال حبس محکوم شده، اما حکم وی قابل واخواهی است.

وی گفت: رای دادگاه در مورد مشایی قابل تجدیدنظر خواهی است و در مورد جوانفکر به دلیل اینکه دادگاه به صورت غیابی برگزار شد، قابل واخواهی در همان شعبه اول دادگاه انقلاب است.

اسماعیلی گفت: با توجه به فضاسازی رسانه ای در برخی از شکبه‌های اجتماعی، دادستان کل کشور در راستای اجرای تبصره 2 ماده 353 قانون آیین دادرسی کیفری انتشار جریان دادرسی و همچنین اعلام اسامی دعوا ضروری دانست و به موجب قانون از رییس قوه قضاییه درخواست استیذان کردند و ایشان با انتشار جریان دادرسی موافقت کردند، لذا ما قانونا با توجه به انجام فرآیند قانونی در بیان اسم و مشخصات و جریان دادرسی مجاز هستیم.

وی ادامه داد: نکته سوم این است که رای صادره صرفا در محدوده کیفرخواستی است که از ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران صادر شده و لازم به ذکر است که مشایی و برخی افراد دیگری که اسم آن‌ها در جریان دادرسی و دادگاه برده شده است، دارای پرونده و اتهامات دیگری هستند که بعدا به آن‌ها رسیدگی می‌شود و پرونده این افراد مفتوح است.

اسماعیلی در بیان دادنامه صادره گفت: از آنجایی که اتهامات رحیم مشایی سه فقره اتهامی بود، در اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، دادگاه الزاما باید در مورد هر یک از عناوین حداکثر مجازات قانونی را مورد حکم قرار دهد.

وی ادامه داد: در صورت تایید دادگاه تجدیدنظر تهران این حکم قابلیت اجرا دارد و در مورد جوانفکر چون یک عنوان اتهامی داشته است، دادگاه حداکثر قانونی را مدنظر قرار نداده است.

رییس دادگستری خاطرنشان کرد: حکم امروز ابلاغ شده است و مشایی برای تجدیدنظر ۲۰ روز و جوانفکر برای واخواهی در همان شعبه دادگاه انقلاب ۲۰ روز مهلت دارند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون جاسوسی رحیم مشایی گفت: پرونده در خصوص اتهامات دیگر وی و دیگر متهمان در دادسرا مفتوح است و بعد از فرایند رسیدگی نتیجه آن اعلام می‌شود.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =