نخستین شاه روباه در پناهگاه حیات وحش یخاب مشاهده شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و‌بیدگل گفت: یک قلاده از گونه کمیاب و ارزشمند شاه روباه برای نخستین بار در جریان گشت و کنترل شبانه محیط بانان این شهرستان در پناهگاه حیات وحش یخاب مشاهده و تصویربرداری شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اداره کل محیط زیست استان اصفهان، الهیار دولتخواه در این باره اظهار کرد: محیط بانان، مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد و تعدادي پژوهشگر محيط زيست در حال گشت و کنترل منطقه توانستند يک شاه روباه را مشاهده و تصوير برداري کنند که البته اين گونه کمياب پس از ثبت تصوير از محل گريخت.

وی افزود: شاه روباه گونه ای ارزشمند از تیره سگ سانان است که در سال‌های گذشته جمعیت آنها به علت های گوناگون به شدت کاهش یافته و گزارش های اندکي از اين گونه در ايران براي علاقه مندان وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و‌بیدگل بیان کرد: شاه روباه یکی از زیباترين و کوچکترين روباه هاي ايران است که در کنوانسيون تجارت بين المللي گونه هاي در معرض خطر (در زير طبقه Appendix II) قرار دارد و در ليست قرمز اتحاديه بين المللي حفاظت از طبيعت (IUCN) نيز طبقه بندي شده که بايد توجه بيشتري به حفظ و بقاي آن داشته باشيم.

او در ادامه نیز خواستار نگاه ویژه مسئولان به پناهگاه حیات وحش یخاب واقع در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد از توابع بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل شد.

به گفته دولتخواه یخاب با برخورداری از گوناگونی زیستی و وجود گونه های ارزشمندی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، جبير، شاه روباه و چند گونه ارزشمند ديگر با وسعت ۲۷۱ هزار هکتار از سال ۱۳۹۲ منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال ۱۳۹۶ نيز به پناهگاه حيات وحش ارتقا يافت.

شهرستان آران و بیدگل در فاصله ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

مشاهده شاه روباه در یخاب

 

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =