دوشنبه 1 مرداد 1397
جمعه 3 فروردین 1397 - 14:53:07 چاپ

گرسنگی بکشید تا دردهای مزمن سرکوب شوند

دانش > پزشکی - دردهای مزمن یکی از چالش‌های بزرگی است که پزشکان تاکنون برای سرکوب آن به نتیجه خاصی دست نیافته‌اند. پژوهشی جدید حاکی از آن است که احساس گرسنگی می‌تواند دردهای مزمن را از بین ببرد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، پژوهش جدید دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که می‌توان دردهای مزمن را با احساس گرسنگی سرکوب کرد.

این تغییر تکاملی منحصربه‌فرد که با تعداد بسیار کمی از سلول‌های مغزی کنترل می‌شود، توانست اهداف جدیدی را برای درمان درد به پژوهشگران ارائه دهد. تمرکز این پژوهش روی بررسی روش‌های عصبی درک گرسنگی است.

«امبر الهادف» (Amber Alhadeff)، پژوهشگر فوق‌دکترایی که این تحقیق را انجام داده است، می‌گوید: «ما انتظار نداشتیم که گرسنگی به‌طور خاص، احساس درد را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما هنگامی‌که این رفتارها را مشاهده کردیم، به آن پی بردیم.»

پژوهشگران در تحقیقات اولیه، تفاوت‌های رفتاری موش‌ها را هنگامی‌که در معرض درد حاد یا درد التهابی طولانی‌مدت قرار داشتند و پس از ۲۴ ساعت محرومیت غذایی، موردبررسی قرار دادند. با این‌که اثر گرسنگی، تأثیر شدیدی بر احساس درد مزمن حیوانات نداشت، کاهش قابل‌توجهی در پاسخ به درد التهابی مشاهده شد.

در این بررسی، واکنش اولیه به درد کاملا بی‌نقص بود، اما درد التهابی به‌شدت سرکوب شد. نهایتا در این پژوهش مشخص شد که مولکول خاصی موسوم به «نوروپپتیدYهیپوتالاموس» (NPY) که یک انتقال‌دهنده عصبی است، می‌تواند احساس درد التهابی را متعادل کند. با توقف این مولکول، گرسنگی از بین می‌رود و احساس درد افزایش می‌یابد.

اگر این مدار عصبی در انسان محقق و مؤثر واقع شود، روش نوینی برای کنار آمدن با درد التهابی مزمن خواهد بود.

الهادف می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم درد را به‌طور کامل خاموش کنیم. اگرچه دلایل زیادی برای درد وجود دارد، اما اگر بتوانیم درد التهابی را هدف قرار دهیم، نتیجه‌ای عالی خواهیم گرفت.

این پژوهش در مجله «journal Cell» به چاپ رسیده است.

کلید واژه‌ها : گرسنگی - بدن انسان - مغز انسان -