۰ نفر
۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در اولین واکنش این کشور به ماجرای ربوده شدن و قتل ' جمال خاشقچی ' روزنامه نگار مخالف دولت سعودی ، گفت که دوحه امیدوار است قتل خاشقچی زنگ خطری برای همه باشد.

 'لولوه الخاطر' طی سخنانی در اندیشکده 'چتم هاوس' در لندن پایتخت انگلیس ، درباره تاثیر قتل خاشقچی بر روابط قطر و عربستان گفت : معتقدم چیزی تغییر نخواهد کرد اما ما امیداریم این موضوع زنگ خطری برای همه باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه قطر

 

وی با بیان اینکه قطر خواستار انجام تحقیقات شفاف در زمینه مرگ جمال خاشقچی است ، اظهار داشت : بیانیه مشترکی که انگلیس ، فرانسه و آلمان درباره این باره منتشر کردند ،خلاصه مطالبات جهانی درباره این پرونده است .
سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را به شدت محکوم و تاکید کردند که هیچ بهانه ای نمی تواند کشتن این روزنامه نگار را توجیه کند.


الخاطر که در نشستی با عنوان 'سیاست خارجی قطر ؛ موازنه ائتلاف های جدید در منطقه آشفته ' سخن می گفت ، اظهار داشت :
حوادث بعد از بهار عربی مانند زمین لرزه بزرگی منطقه را به مرحله انفجار رسانده است اما واکنش برخی کشورهای عربی در مقابل این زمین لرزه مهیب، هوشمندانه نبود.


سخنگوی وزارت خارجه قطر بدون نام بردن از کشور خاصی ، افزود : انکار مشکلات متراکم منطقه مانند توسعه نیافتگی، فقر ، بی توجهی به حقوق بشر و کرامت مردم عربی کمکی به ما نمی کند بلکه اقرار به وجود این مشکلات اولین گام برای حل آن محسوب می شود.

وی اقدامات برخی سازمان های عربی در سالهای اخیر را حاشیه سیاسی سیستماتیک توصیف کرد و گفت منطقه ما به حاشیه سازی نیاز ندارد . کشورهای منطقه باید به حقوق اساسی مردم اذعان داشته باشند . ما نیازمند حاکمیت قانون در آینده هستیم.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، هوایی و دریایی با قطر را هم بستند.
این کشورها 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کرده اند اما دوحه این شروط را نقض حاکمیت ملی خود می داند و تاکنون به آن تن نداده است.

یکی از این شروط بسته شدن شبکه الجزیره قطر بود. این شبکه طی سه هفته ای که از ربوده شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی می گذرد با قطع تمام برنامه های روتین خود تقریبا تمامی برنامه های روزانه را به اخبار ،گزارش و مصاحبه های مربوط به تحولات ناشی از این جنایت اختصاص داده است .

جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد روز شنبه گذشته تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =