مردم از هزینه نیاز های غیر ضروری خود زده‌اند و بیشتر خرج نیازهای اساسی خود مانند خوراک و پوشاک و مسکن کرده‌اند. 
این واقعیت مهم در آمار ۱۰ ساله بانک مرکزی دقیقا قابل مشاهده است.

محمدحسین نجاتی: کاسب‌ها از بازار می‌نالند و مردم از گرانی و کاهش قدرت خرید. خیلی از کسبه‌ای که سال‌های سال، بازار شب عید برایشان بازار پر رونقی بود حالا بررسی‌های میدانی و آماری، کسادی بازار آنها را تایید می‌‌کند.

اینکه چرا وضعیت اقتصاد شب عید به این جا رسیده تماما نیاز به بررسی‌های اقتصادی و اجتماعی دارد. اما در قدم اول بررسی بودجه سالانه خانوار ایرانی که هر سال از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود، می‌تواند پاسخی به این سوال باشد که چرا حال وهوای عید نوروز آنقدر که باید نیست؟

بانک مرکزی در گزارش‌های سالانه خود گروه‌های هزینه‌ای سالانه هر خانوار را به ۱۲ گروه کلی تقسیم می‌کند. این ۱۲ گروه به شرح زیر است:

1خوراكی‌ها و آشاميدنی‌ها2 دخانيات 3- پوشاك و كفش 4- مسكن، آب، برق و گاز وساير سوختها 5- لوازم، اثاث وخدمات مورد استفاده درخانه 6- بهداشت و درمان 7-حمل ونقل 8- ارتباطات 9- تفريح و امور فرهنگي 10- تحصيل 11- رستوران و هتل 12- كالاها و خدمات متفرقه

به این معنا که بودجه سالانه یک خانواده ایرانی در هر سال صرف این ۱۲ گروه اصلی می‌شود. حالا نکته مهم و اساسی در این بحث اینکه،  بررسی ۱۰ساله (۱۳۸۶ الی ۱۳۹۵) میزان هزینه‌کرد خانواده‌ها در این ۱۲ گروه اصلی نشان می‌دهد که سهم گروه‌هایی که نیازهای اصلی و اساسی خانواده‌ها مانند خورد و خوارک، مسکن، پوشاک و بهداشت درمان را تامین می‌کنند طی ۱۰ سال اخیر بالاتر رفته است و همزمان سهم گروه‌های هزینه‌ای که نیاز های اصلی و اساسی نیستند مانند تفریح، لوازم و اساس منزل، رستوران و هتل، تحصیل و... رو به کاهش است.

به بیانی ساده‌تر، مردم از هزینه نیاز های غیر ضروری خود زده‌اند و بیشتر خرج نیازهای اساسی خود مانند خوراک و پوشاک و مسکن کرده‌اند. این واقعیت مهم در آمار ۱۰ ساله بانک مرکزی از متوسط هزينه خالص سالانه يك خانوار به تفكيك گروه های مختلف هزينه طي سال‌های ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۵ ، دقیقا قابل مشاهده است.

میزان تغییر درصد توزیع این هزینه‌ها طی ۱۰ سال اخیر را در جدول زیر مقایسه کنید؛

ردیف

گروههای‌ هزينه 

درصد هزینه‌کرد در سال ۱۳۸۶

درصد هزینه‌کرد در سال ۱۳۹۵

1

خوراكی‌ها و آشاميدنی‌ها

25

25.4

2

دخانيات

0.4

0.4

3

پوشاك و كفش

5.4

4.4

4

مسكن آب، برق و گاز وساير سوختها

33.9

36.4

5

لوازم، اثاث وخدمات مورد استفاده درخانه

5.7

4.1

6

بهداشت و درمان 

4.6

6

7

حمل ونقل

10

8.9

8

ارتباطات

2.8

2.2

9

تفريح و امور فرهنگي

2.7

2

10

تحصيل

2.4

1.9

11

رستوران و هتل

2.4

۲.۲‍‍

12

كالاها و خدمات متفرقه

4.7

8

توضیح آمارها 
براساس اطلاعات مندرج در این جدول، خانواده‌های ایرانی در سال ۱۳۸۶ ۲.۷ درصد از هزینه‌های سالانه خود را صرف تفریح و امور فرهنگی می‌کردند که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۲ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین خانواده‌های ایرانی در سال ۱۳۸۶، ۵.۷ درصد هزینه‌های سالانه خود را صرف خرید اسباب و اثاث منزل می‌کردند که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۴.۱ درصد رسید است.

این میزان کاهش در گروه‌های هزینه‌ای مانند رستوران و هتل، تحصیل، حمل و نقل و ارتباطات قابل رویت است. از طرف دیگر اما در نیازهای ضروری و اساسی خانواده‌ها شاهد افزایش سهم هزینه‌کرد هستیم. در گروه مسکن خانواده‌های ایرانی در سال ۱۳۸۶ ، ۳۳.۹ درصد هزینه‌های خود را صرف مسکن می‌کردند که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۳۶.۴ درصد رسیده است.

در گروه خوراک و آشامیدنی‌ها هم شاهد افزایش میزان سهم هزینه‌کرد هستیم و این افزایش در گروه بهداشت و درمان نیز به روشنی قابل رویت است. به طوریکه که مردم در سال ۱۳۸۶ ۴.۶ درصد از هزینه‌های خود را صرف بهداشت و درمان می‌کردند و این درصد در سال ۱۳۹۵ به عدد ۶ رسید.

با این تفاصیل این فرضیه براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی قابل اثبات است که خانواده‌های ایرانی متاسفانه طی یک سال اخیر بیشتر درگیر هزینه‌کرد برای نیازهای ضروری و اساسی خود نظیر خورد و خوراک، مسکن و تامین هزینه‌های سلامت بوده‌اند و از سوی دیگر از درصد هزینه‌کرد تفریح، پوشاک، خرید اسباب و اثاث منزل،رستوران و هتل و... زده‌اند.

۲ نمودار زیر میزان رشد هزینه‌های اساسی در مقابل هزینه‌های غیر اساسی را نشان می‌دهد

همانطور که در دو نمودار زیر مشاهده می‌شود، به هر میزانی که درصد هزینه‌کرد نیازهای اساسی و ضروری افزایش پیدا می‌کند، درصد هزینه‌کرد نیازهای غیر ضروری کاهش پیدا می‌کند و رابطه معناداری در این میان وجود دارد.

برای اطلاع از درصد سهم گروه‌های هزینه‌ای از بودجه سالانه هر خانوار ایرانی، نمودار زیر را مشاهده کنید:

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    0 0
    من فکر میکنم این زندگی تا حد زیادی تقصیر خود ما ایرانی هاس.ما فکر میکنیم باید جیره خور دولت باشیم.از بچگی تو مخ ما نکردن باید برید دنیال تولید و رفع نیاز مملکت.صادرات و ایجاد کارگاه.درسته فساد گسترده و مشکلات بر سر راه تولید و پارتی بازی تو کشور هس ولی دلیل اصلیش تنبلی ما ایرانی هاس.کاش نفت نداشتیم
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    1 0
    مهم ترین بخش این مساله افزایش هزینه درمانی هست. یعنی در ده ساله اخیر مردم بیمارتر شده اند. وگرنه هزینه کالاها که بیشتر شده.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    0 1
    من فکر میکنم سبک زندگی مردم به شدت تغییر کرده. الان مردم مثل گذشته دنبال خرید شب عید و این حرفا نیستن. اما در طول سال بسیار بیشتر از گذشته خرج میکنند. فقط کافیه به فست فودی ها و رستوران ها و بازار ها و مراکز تفریحی و آژانس های مسافرتی و گجت های پر زرق و برق و... نگاه کنید. اینا همه پوله از آسمان که نیومده. مقایسه کنید با 10 15 سال پیش. اگر انسان با خودش صادق باشه تفاوت ها زمین تا آسمون هست. شما حتی یه مجلس عروسی امروزی رو نمیتونی با یک دهه پیش مقایسه کنی. هزینه های جانبی زندگی مردم بسیار بالاتر از گذشته است که قبلا شاید برای 10 درصد جامعه بود ولی امروز همه میخوان مثل هم خرج کنن. خوب مشخصه یه سری ها این وسط دخل و خرجشون با هم نمیخونه معلومه مثل گذشته دنبال نو نوار کردن قبل عید نیستن
  • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    1 0
    مردم واقعا درامدشون کم شده
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    0 0
    يكي از هزينه ها كه تاثير قابل توجه 36 درصدي بر كاهش درامد يك خانوار دارد هزينه اجاره خانه يا مغازه.پرداخت اقساط خريدخانه وساير اقساط مرتبط با مسكن دارد .متا سفانه سالها اين هزينه بر حداقل 45 درصد جامعه تحميل شده واين قشر فكر ميكند حق مسلم بقيه است كه از جيب اين قشر بر داشته و به يكعده سوداگر مسكن پرداخت شود .نه واقعا اين قشر زحمتكش بايد بخود بيايند كه چرا اين هزينه را نا عادلانه پرداخت ميكنند