نگاهی به واقعیت های غیرقابل انکار جوامع شهری/ دستفروشان ساماندهی می‌خواهند نه جمع‌آوری

دست‌فروشی و دوره گردی، مساله جدیدی نیست موضوعی به طول تاریخ اقتصاد بشر است که گسترش و رشد آن همگام با توسعه شهری و عدم تطابق با قواعد شهرنشینی مدرن باعث شده تا بیش از بررسی به عنوان یک شغل و حلقه ای از چرخه اقتصادی جامعه، به چشم مزاحم و معضل اجماعی به آنها نگریسته شود.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، به صراحت می‌توان گفت دست‌فروشی جرم نیست چرا که در همه جای دنیا دست فروشان به عنوان یک واقعیت اجتماعی و اقتصادی پذیرفته شده اند، در حقیقت دست فروشی اشتغال کاذبی است که زندگی بخشی افراد را می چرخاند.

تاریخ اجتماعی و اقتصادی ایران نشان می دهد که دست فروشی و دوره گردی از گذشته های دور در تموام جوامع انسانی با تفاوت هایی اندک که معطوف به شرایط اجتماعی و اقتصادی و جمعیتی بوده، وجود داشته است.
در هیچ جای دنیا دست فروشان جمع آوری نمی شوند بلکه با اختصاص محل و شرایط ویژه ای سازماندهی و قانونمند می شوند، از همین کشور همسایه ترکیه گرفته تا شهرهای بزرگ اروپایی چون پاریس، بخشی از نیازهای جامعه را دستفروشان تامین می کنند و این یک واقعیت اجتناب ناپذیر اقتصادی تمام جوامع است.
متاسفانه در جامعه ما افراد دست فروش با نگرش های متفاوتی روبه رو شده اند برخی نام مشاغل مزاحم بر آنها گذاشته و با دید معضل و آسیب اجتماعی به آنان نگاه می کنند.
فارغ از اینکه دست‌فروشان، به عنوان حلقه ای از چرخه اقتصاد جامعه که اغلب نیز با نیاز و مشکلات شدید مالی روبرو هستند، بیشتر به‌صورت برهم‌ زننده نظم شهری در چشم اکثر مردم به نظر می‌رسند که باید از سطح معابر و خیابان‌ها پاکسازی شوند، حرکتی که با عنوان زیباسازی شهری بر آن تاکید شده اما متاسفانه به معضلات پشت پرده اندیشیده نمی شود.
این افراد که به دلیل ضعف بنیه مالی نمی توانند به صورت قانون مند خرید و فروش داشته و مغازه ای برای خود تهیه کنند در اوج نیاز اقتصادی، بیکاری و مشکلات خانوادگی حلال ترین راه های ممکن را برای کسب درآمد، رفع مشکلات و هزینه های زندگی انتخاب کرده اند، در حالیکه جمع آوری این مشاغل می تواند آسیب های زیادی از جمله سرقت و بزه های اجتماعی، در پی داشته باشد.
به همین علت فراهم کردن برخی امکانات و تبصره های قانونی برای فعالیت این افراد ضروری است.
شهرداری می توانند با تامین ضرورتهای اولیه این روش داد و ستد از جمله مهیا کردن بازارهای موقت در مناطق مختلف تبریز، بخصوص اختصاص مکان های ویژه برای زنان سرپرست خانوار، بازارچه های فصلی در آستانه مهر ماه و عید نوروز با ساماندهی این افراد، اصلاح چهره بصری شهر، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ناشی از دستفروشی نسبت به تامین اقتصادی و حل مشکلات دستفروشان اقدام کند.
متاسفانه برخود فیزیکی با این افراد در وهله اول به دور از حقوق شهروندی، انسانی و اسلامی بوده و گاه بازخوردهای اجتماعی بالایی دارد که با وجود معدود بودن تنها یکی از آنها می تواند بازتاب منفی گسترده ای در کشور حتی در دنیا به وجود آورد .
همانطور که مشاهده می شود، انتشار تصاویر و فیلمهایی از ضرب و شتمی که در برخی شهرها با زنان و مردان پیر انجام گرفته بود انعکاس بالایی در شبکه های اجتماعی و رسانه های رسمی کشور داشته و هر دلی را به درد می آورد.
اگر بخواهیم به واقعیت ماجرا نگاه کنیم باید قبول کنیم این اتفاقات نتیجه ناکارآمدی اقتصاد ایران است که باعث شده با وجود ثروت سرشار منابع زیرزمینی حتی افراد مسن مجبور به دست فروشی در گوشه و کنار خیابان های شهر شوند.
دست فروش بودن تقصیر این افراد نیست که با آنها ناعادلانه رفتار شود بلکه نشان دهنده نابسامانی اقتصاد کشور است نباید حذف کردن آن ها از کوچه ها را نادیده بگیریم باید به این افراد رسیدگی شود.
گفتنی ست شهرداری با اختصاص فضای مشخص به برخی دست فروشان از جمله دست فروشان معلول به ساماندهی دست فروشی در سطح شهر پرداخته است .

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =