۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰

بازار ورزش نوشت:فیفا برای سال ۲۰۱۷، سال سوم در دوره چهار ساله تا جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ۱۹۱٫۵ میلیون دلار زیان گزارش داد.

 فیفا که از بحران اقتصادی 2008 تا سال 2016 همیشه روندی صعودی داشته ،در سال 2017 و در پی تغییرات رخ داده در راسش ضرر داده است.

البته این زیان می‌توانست بیشتر از این‌ها باشد. در بودجه سال ۲۰۱۷ زیانی بالغ بر ۴۸۹ میلیون دلار پیش از کسر مالیات برآورد شده بود. افزایش پیش‌بینی نشده درآمد حاصل از فروش حقوق لایسنسینگ و تغییرات تاچیز هزینه‌ها، باعث کاهش زیان نسبت به مبلغ پیش‌بینی شده در بودجه شده‌اند.

علت اصلی زیان‌ده بودن فیفا این است که بخش اعظم مربوط به درآمدهای اصلی فیفا یعنی حق پخش و اسپانسرینگ در سال جام جهانی اتفاق می‌افتند و در سه سال گذشته تنها ۱۹ و ۳۶ درصد کل درآمدها کسب شده است. اما از آنجا که بخش اعظم درآمدها در سال جام جهانی حاصل می‌شود، فیفا امسال سود بزرگی را ثبت خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۷ جام کنفدراسیون‌ها در روسیه با تنها ۲۲ میلیون یورو درآمدی پایین‌تر از حد انتظار داشت. در واقع نصف مبلغی که در بودجه سال ۲۰۱۷ برآورد شده بود. یک علت آن فروش پایین بلیت مسابقات بود. این در حالی است که هزینه‌های این مسابقات به ۱۴۲ میلیون دلار رسید. جام جهانی باشگاه‌ها در سال ۲۰۱۷ با هزینه ۲۱ میلیون دلار و درآمد ۳۷ میلیون دلار بهتر از حد انتظار بود.

ذخایر نقدی فیفا نیز در پایان از یک میلیارد دلار به ۹۳۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. البته به طور موقت، چون با سود سال ۲۰۱۸ این ذخیره دوباره افزایش خواهد یافت.

فدراسیون جهانی فوتبال می‌گوید برای رسیدن به درآمد ۵٫۶۶ میلیارد یورو که در بودجه دوره چهار ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ در نظر گرفته شده، طبق برنامه پیش می‌رود. البته با توجه به درآمد چهارساله قبلی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ این میزان درآمد خیلی بالا نیست. در دوره چهار ساله قبلی درآمد فیفا ۵٫۷۲ میلیون دلار بود. کاهش عمده در درآمدهای اسپانسرینگ بوده که از ۱٫۶۳ میلیارد دلار به ۱٫۴۵ میلیارد دلار رسیده است. برخی از اسپانسرهای قدیمی فیفا به دنبال رسوایی‌های سال‌های اخیر با این سازمان قطع رابطه کردند. فیفا برای جام جهانی نیز در جذب اسپانسر مشکل داشته است.

با این حال فیفا بودجه دوره چهار ساله بعدی تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را ۶٫۵۶ میلیارد دلار در نظر گرفته است.

4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =