۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

آلبرت بعزیان*

خریدن یا نخریدن؟ آیا نخریدن کالا و امتناع از حضور در بازار در کاهش تورم نقش دارد؟

این سئوال مهمی است که این روزها در فضای اقتصادی ایران مطرح است .

 چهره های مشهور در شرایط کنونی از کمپینی حمایت کرده اند که علی کریمی ، فوتبالیست مشهور به راه انداخته است . کمپین نه به خرید به مدت یک ماه اما برای بسیاری از مردم این سئوال مطرح می شود که آیا کمپین هایی از این دست کارایی لازم را خواهد داشت؟

 پاسخ به این سئوال از دو منظر امکان پذیر است . راه اندازی چنین کمپینی در شرایط عادی ، وقتی یک تولید کننده یا تولیدکنندگان یک محصول و خدمت مشخص، منافع مصرف کننده را نادیده می گیرند ، می تواند موفقیت آمیز باشد . فرض کنید یک شرکت مخابراتی تعرفه خدمات خود را ناگهانی بالا ببرد، در این شرایط مردم با تحریم این شرکت و استفاده از خدمات مشابه دیگر شرکت ها می توانند آنها را وادار به عقب نشینی کنند.

 حال سئوال اینجاست که آیا شرایط ایران عادی است؟ در چنین شرایطی ، وقتی همه بازارها دستخوش بی ثباتی و افزایش قیمت هستند، چطور می توان با راه‌اندازی کمپین در برابر موج گرانی و تورم ایستاد؟

 نه فقط بازار خودرو، که بازار طلا و سکه و مسکن و حتی دیگر بازارها با هجوم تورم روبرو شده اند، بخشی از این اتفاق ناشی از رشد قیمت ارز است و بخشی دیگر نیز ناشی از سودجویی برخی تولیدکنندگان.حال در این شرایط می توان وضعیت را مورد واکاوی قرار داد.

پیش از این نیز کمپین هایی از این دست راه افتاده بود اما نه فراگیری آن در این سطح بود و نه مقامات دولتی همراهی خاصی با آن نشان داده بودند. این بار حتی سخنگوی دولت به این کمپین واکنش مثبت نشان داده و همین نکته قابل تامل است با این حال به نظر می رسد تنها لبخند و همراهی از سوی بدنه دولت کافی نباشد و اقدام عملی در این بخش ضرورتی انکار ناپذیر است.

یک - با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، افزایش قیمت تمامی کالاها مانند خودرو، طلا ، سکه و ... قابل پیش بینی بود . تا اینجای داستان پذیرفتنی است اما عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان، عدم تحویل خودروهایی که موعد تحویلشان فرا رسیده است و اقداماتی از این دست چه سیگنالی را به جامعه می دهد ؟ اینجاست که دولت باید با تشکیل یک گروه ناظر بی طرف، نسبت به بازرسی دقیق از خودروسازان و حتی دیگر تولیدکنندگان اقدام کند تا تورم کنونی دامن زده نشود .

دو - دولت باید عملکرد خود را به گونه ای تنظیم کند تا اعتماد مردم به سخنان دولتمردان بازگردد . بی تردید بی توجهی مردم به پیام هایی که مقامات و مسئولان درباره آینده اقتصاد ارائه می کنند، اتفاق خطرناک و قابل بررسی است. دولت نباید از کنار این بی اعتمادی به سادگی عبور کند چرا که در این صورت سیاست های ابلاغی اش نیز با همراهی مردم روبرو نمی شود.

 کمپین هایی از این دست آلارمی است که جامعه به دولت می دهد تا به وظایف خود به درستی عمل کند، از این منظر اگر آلارم ها به موقع شنیده شوند، می توان کارکرد چنین حرکت های اجتماعی را مثبت دانست.

* دکترای علوم اقتصادی

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =