ندری پاسخ می‌دهد: مردم این روزها از اقتصاددانان چه می‌پرسند؟

کامران ندری ، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق، می گوید رجوع مردم این روزها به اقتصاددانان بیشتر شده است و همه می‌خواهند بدانند چه باید بکنند.

این کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرآنلاین ادامه داد: این روزها همه این سئوال را می پرسند که اوضاع بهتر می شود یا بدتر؟ ارز بخریم یا سکه ؟ مسکن بالا می رود یا پایین می آید؟

او اضافه کرد: به نظرمن مردم خودشان بهتر می‌دانند که پاسخ به این سئوالات چیست اما از ما می پرسند تا تاییدی بگیرند.

وی در پاسخ به این سئوال که جواب شما به این سئوالات غالبا چیست؟ گفت: اگر بخواهم صادقانه به این سئوال جواب بدهم طبیعتا امید واهی به مخاطبانم نمی‌دهم.

تقاضای بالای مردم برای خرید ارز و سکه

او گفت: به عبارت دیگر اگر بخواهم جواب عام به این سئوالات پرتکرار بدهم می گویم هر کاری مردم انجام می دهند را شما نیز انجام دهید، زیرا حسی که مردم دارند، معمولا غلط نیست .

او گفت: اتفاقی که اخیرا رخ داده است، تجربه جدیدی برای مردم نیست، برای ما که وارد میانسالی شده‌ایم ، به تجربه ثابت شده است لنگر تورم در کشور ما معمولا نرخ ارز بوده و هر وقت نرخ ارز جهش یافته ، به دنبال آن قیمت‌ها افزایش یافته است.

او ادامه داد: در چنین شرایطی اگر من به مخاطبانم بگویم که پول‌های خود را در بانک‌ها نگه‌ دارید، به حتم اعتماد به بنده را نیز از دست می‌دهند .

او در توضیح این مطلب افزود: می بینیم در اثر همین توصیه های اشتباه مردم اعتمادشان را به مسئوولان از دست داده اند و تداوم این روند سبب می شود اعتمادشان به ما اقتصاددانان را نیز از دست بدهند .


وی با تایید تلاش مردم برای تبدیل نقدینگی خود به کالا گفت: کاری که مردم می‌کنند، در واقع به نوعی پوشش ریسک‌های ناشی از افزایش قیمت‌ها در کنار کاهش ارزش پول ملی است. بنده هم این کار را می‌کنم؛ البته به سمت خرید سکه و ارز نمی‌روم، ولی دنبال دارایی‌ای هستم که متناسب با افزایش قیمت‌ها، ارزش آن نیز افزایش یابد. یکی ممکن است با توجه به امکانات و میزان نقدینگی که در اختیار دارد، سکه و ارز بخرد و فرد دیگری زمین و مسکن خریداری کند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اکنون ارزش ریال به شدت در حال سقوط است که عامل آن هم تحریم‌هاست در کنار سیاست های غلط گذشته است.


وی گفت: به این ترتیب من فکر می کنم رفتار مردم عادی است و اشتباه اصلی را مسئولان مرتکب شده اند چرا که اگر نمی توانستند مقابل رشد قیمت ها بایستند، نباید با وعده های واهی و آدرس‌های غلط مردم را به خود بی اعتماد می کردند.
ندری گفت:به هرحال این وضعیت تا زمانی که دولت ابزارهایی برای جایگزینی سکه و ارز جهت حفظ دارایی ها معرفی نکند، ادامه خواهد داشت.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =