در جریان مذاکرات روسای جمهور ایران،‌روسیه و ترکیه مساله پایان استفاده از دلار در معاملات ارزی باردیگر مطرح و در میان افراد جامعه نیز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از نوسان شدید قیمت‌ها در بازار ارز، در تصمیم هیات دولت در فروردین‌ماه امسال قرار شد دلار از معاملات ارزی حذف و یورو جای آن را بگیرد، اما به نظر می‌رسد هنوز این اتفاق آن‌طور که باید، نیفتاده است.
دلار

در این میان، حتی برخی کارشناسان معتقدند که دلار به زودی موقعیت خود را به عنوان ارز مسلط بر بازارهای جهانی از دست خواهد داد.

در این شرایط، این سوال مطرح است که با توجه به این‌که از آبان‌ماه تحریم‌های نفتی و بانکی آغاز می‌شود، بهتر نیست حاکمیت دلار در معاملات ارزی ایران با کشورهای دیگر به پایان برسد.

کاربران خبرآنلاین درباره پایان استفاده از دلار در معاملات با سایر کشورهای نظرات مختلفی دارند؛ 

یکی از کاربران خبرآنلاین دراین باره نوشت:‌ امریکا خیلی از کشورها را تحریم کرده که ایران، روسیه و ترکیه و ... جزو این موارد هستند اکنون نیز جنگ اقتصادی و ارزی با چین و اروپا وکانادا راه انداخته و هر کسی هم خلاف خواسته‌های امریکا عمل کند آن کشور را تحریم و یا تهدید به تحریم می‌کند؛ اما کشورهای تحریمی لااقل در مراودات بین خود نیز از ارزهای جایگزین استفاده نمی‌کنند زیرا دلار آمریکا پایه اقتصاد دنیاست و به طوری‌که سال 2008  بحران اقتصادی این کشور باعث پس لرزه‌های اقتصادی در تمام جهان شد.

کاربر دیگر اعتقاد دارد:‌تجربه نشان داده هرکاری ایران با همکاری روسیه یا ترکیه انجام داده، اوضاع را بدتر کرده بنابراین ممکن است این مورد نیز مانند موارد قبلی شود و باید گفت روسیه و ترکیه در اقتصاد دنیا تاثیرگذاری زیاد ندارند که  تعیین کننده باشند.

یکی دیگر از خوانندگان براین باور است:‌ به نظر من کاهش ارزش پول یک کشور، یک چیز ماهوی است. این‌گونه نیست که دلار بالارفته باشه نرخ بقیه واحدهای پولی پایین مانده باشد زیرا به تبع دلار قیمت یورو ،لیر و حتی افغانی هم در مقابل ریال ما قد کشیده‌اند. پس مشکل اصلی اقتصاد ماست بنابراین استفاده از یک ارز دیگر به جای دلار مشکلی را حل نمی‌کند.

یک کاربر نیز بر این باور است :‌ دنیابادلارمعامله وتجارت می‌کند بعد ما با چی معامله کنیم؟ 

یکی دیگر از کاربران نیز گفته است:‌ هر پولی برای اینکه بتواند در دنیا جا باز کند باید رقبا را کنار بزند تاحالا فقط دلار بوده ولی فکر کنم دوره‌اش تمام شده پس پیش به سوی دنیای پسادلاری .

فرد دیگری نیز نوشته است:‌مشکل ما معامله با دلار یا هر ارز دیگری نیست، مشکل بسیار خطرناک اقتصاد ما نقدینگی بسیار زیاد و در حال رشدی است که حجم آن از همه بازارهای ارز و سکه بیشتر و بسیار مخرب و غیرقابل کنترل شده است .مسئولین کشور یا از همین حالا عزم خود را برای حل این فاجعه جزم می‌کنند یا شمارش معکوس برای از هم پاشیدن این سیستم اقتصادی و نابودی همه دستاوردهای این چند ساله را نظاره‌گر خواهند بود .تحریم امریکا به خودی خود قابل کنترل بوده و هست مگر بقیه کشورهایی که تحریم می‌شوند این‌طور اوضاعشان بهم می‌ریزد گرچه آنها از نعمت این مدیران لایق بی بهره‌اند که ای‌کاش برای ما این‌طور بود.

یکی دیگر از کاربران نیز نوشته است:  اقتصاد ما مریض است حالا به این مریض سرطانی شما قرص سرماخوردگی بدهید، اول باید اقتصاد درست شود متاسفانه اقتصاد ما از سال 84 به بعد با ورود جریان نقدینگی برای ساخت مسکن مهر و عدم مدیریت صحیح یارانه‌ها به این شکل تبدیل شده است حالا این نقدینگی سرگردان نیز وارد بازار ارز مسکن و طلا شده و باعث تورم شده است.

شخص دیگری هم نظر داده است:باید مبادلات کالا به کالا شود. وقتی دلاری نیست تنها راه این است. از کشورهایی مثل کره و ژاپن فقط به شرطی باید محصولات الکترونیکی خرید که به جای آن نفت خریداری کنند. هر کشوری از تحریم‌های آمریکا پیروی کند نباید ایران بازار فروش محصولاتش باشد. مردم هم باید تعصب ملی بیشتری داشته باشند و برخی برندها رو تحریم کنند. 

دوست دیگری نیز گفته است: اصل باید این باشد که ارزش پول ملی افزایش یابد که اقتصاد ضربه نبیند که ضربه به اقتصاد به منزله از بین رفتن فرهنگ است، هر کاری باید صورت بگیرد که اقتصاد حفظ شود که پول ملی ارزشش پایان نیابد، با حذف دلار باشد، با رونق و حفظ کارخانجات و تولیدات باشد،با خودکفایی در تهیه مواد خام و مشابه سازی وسایل صنایع باشد و...،کشوری که پیشرفت و خودکفا باشد، دلار تاثیر زیادی روی اقتصادش ندارد، تنها در برهه ای خوب است، اما خودکفایی یک‌ عمر اقتصاد و زندگی مردم را بیمه می‌کند.  

دوست دیگری هم پرسیده است:‌اگه کشور های همسایه قبول کنند با ارز خودشان با ما معامله کنند خوب چه مشکلی پیش می‌آید؟ 

یک کاربر نیز نوشته است: من معتقدم در صورت ادامه سیاست‌های کنونی دولت امریکا ، دلار نقش فعلی خود را از دست خواهد داد اما مساله گسترش تجارت با کشورهای دیگر در صورتی که مبنای اقتصادی داشته باشد نه سیاسی ، با هر ارزی مفید خواهد بود.
یک کابر هم معتقد است:‌استفاده از ارزهای دیجیتال به جای دلار گزینه مناسبی هست. 

یکی دیگر از کابران نیز نوشته است:‌فکر نکنم با همه کشورهای جهان ممکن باشه. فقط کشورهای که توسط آمریکا تحریم تجارت با دلار شدن ممکنه با هم به توافق برسن تا ارز جانشین پیدا کنند و البته باید گفت تاثیری در بالا بردن ارزش پول ملی نخواهد داشت. عوامل مهم تری در تعیین ارزش پول ملی موثر هستند و تغییر نوع ارز چندان تاثیری ندارد.

کاربر دیگری نیز معتقد است:‌مساله جایگزینی ارز معاملاتی مساله ساده ای نیست. ثبات ارزش دلار در مقابل ارزش سایر ارزها مهمترین دلیل محوریت دلار است. منحنی ارزش دلار در برابر سایر ارز ها و منحنی ارزهای متفرفه به صورت دو به دو درشصت سال گذشته مقایسه کنید تا متوجه شوید نوسان در ارزش یک ارز در یک بازه زمانی چه تاثیری در ارزش دارایی های یک اقتصاد می شود.
یک کاربر نیز بیان کرده است:‌به اعتقاد من این کار در تجارت ما با کشورهای دیگر فقط به نفع طرف مقابل خواهد بود و ما دو چندان ضرر می‌کنیم اول بخاطر اینکه بیشتر وارد کننده هستیم دوم طرف مقابل هیچ‌گاه ریال مارا بخاطر عدم ثبات ارزش و اعتبار قبول نخواهد کرد و ما مجبوریم کالایی به کشور طرف مقابل داده پول واحد آن کشور را دریافت کنیم و با همان پول دوباره از آن کشور خدمات یا کالا دریافت کنیم.

یکی از کاربران خبرآنلاین نوشته است: مشکل ما دلارنیست،مشکل ما ارزش نزدیک به صفر پول ملی ماست حالاهر واحد پولی راجایگزین دلارکنیم به حال ما فرقی نمی‌کند؛ پول ما باسیاست‌های پولی بانک مرکزی ومدیران اقتصادیمان ساعت به‌ساعت کم ارزشتر وگرانی بیشتر می‌شود حالا اگرتولید بیشتر و کار بیشترصورت گیرد روندآن می‌تواند معکوس شود، ولی نه باسنگین‌تر کردن مالیات‌ها وبالا بردن بهره‌های بانکی ونه با بگیر وببندهای فعالیت‌های سالم اقتصادی.

دوست دیگری نظر داده است:‌صد در صد موافق هستیم ولی مدیران بانکی ما آنقدر فعال نیستند که بتوانند توافق نامه‌های دوجانبه و چند جانبه ارزی با پول های ملی را با کشورهای دیگر را به صورت درست و حسابی عملیاتی کنند ولی دلار چون بستری آماده دارد و نیازی به هیچ کار اضافه ایی نیست سبب شده تا مدیران بانکی ما هم به دلار بچسبند.

 به نظر می رسد بخش عمده ای از کاربران خبرآنلاین حتی در صورت موافقت ، حل مشکلات اقتصادی و ایجاد ثبات را شرط توفیق اجرای این سیاست ارزیابی می کنند. 

۲۲۳۲۲۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =