تسنیم نوشت:رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد که اگر بانک مرکزی بتواند برای جلب اعتماد مردم اقدام کند، این ذخایر ارزی می‌تواند دوباره به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سی و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، اظهار کرد: بنگاه‌های اقتصادی کشور زانوی غم در بغل گرفته‌اند که با مصائب و مشکلات پایان سال چه خواهند کرد. امیدواریم در این وضعیت وانفسا، برای حل مشکلات پایان سال بنگاه‌ها، مخصوصاً در بخش تولید تدابیری اندیشیده شود.

 وی افزود: به تازگی در شورای پول و اعتبار کمیته تشکیل شد که به این مسائل رسیدگی کند؛ انتظار داریم در این ارتباط برای تصمیم‌گیری‌ها، نظرات بخش‌خصوصی نیز اخذ شود.

شافعی گفت: در تجربه قبلی کسانی که سپرده ارزی افتتاح کردند در زمان تسویه سپرده خود را نه به نرخ بازار بلکه به نرخ ارز دولتی از بانک‌ها گرفتند و متضرر شدند در نتیجه در طرح فعلی نیز تعداد زیادی از افراد به بانک‌ها اعتماد نمی‌کنند.

وی افزود: حدود 3.5 سال پیش اتاق ایران رسماً و کتباً به بانک مرکزی پیشنهاد داده بود که در ایران بین 20 تا 25 میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد که اگر بانک مرکزی بتواند برای جلب اعتماد مردم اقدام کند، این ذخایر ارزی می‌تواند دوباره به چرخه اقتصاد کشور بازگردد اما این کار انجام نشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: فروش گواهی سپرده یک‌ساله با سود 20 درصد که تا دو هفته انجام می‌شود، در کوتاه‌مدت شاید بتواند برای کنترل بازار ارز اثرگذار باشد اما ما صراحتاً به بانک مرکزی اعلام می‌کنیم که این تصمیم شماست و برای اجرای آن نظری از بخش خصوصی دریافت نشده است.

وی افزود: این 5 درصد سود اضافه‌ای که بر اساس سیاست بانک مرکزی به گواهی‌های سپرده تعلق می‌گیرد نباید بر دوش فعالان اقتصادی قرار بگیرد و کشیدن جور این 5 درصد با بانک مرکزی است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    2 0
    در دوره احمدی نژاد سپرده ارزی با دلار در بانک پارسیان ذاشتم ولی قیمت ارز که بالا رفت در سررسید رفتم که ارز را بگیرم گفتند که دلار نداریم و به من به زور یورو ان هم خورد خورد دادند و وقتی اعتراض کردم رییس شعبه گفت برو خدا را شکر کن در بانک پ.......بانک خصوصی دیگر به جای ارز معادل ریالی را به سپرده گذاران داده اند؟؟ انوقت معنی امانتداری و مشتری مداری را فهمیدم.حالا کی جرات میکنه که سپرده گذاری کنه؟
  • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    1 0
    شماهم بفكرخودتي نه مملكت
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    2 0
    به هیچ عنوان ارزتون رو به بانک ندید اگه این کار رو کردید قشنگ بر باد رفته بدونید پولتون رو من قسم میخورم که زمان دولت قبل که باز بازار دلار متلاطم شده بود رفتم بانک و التماسشون میکردم از تو حساب ارزی خودم پولم رو بدن چون نیازش داشتم ولی هی میگفتن بخش نامه امده که دلار دست کسی ندیم و باید با نرخ دولتی که هزار تومن کمتر بود چنج کنی و ریال به دست از بانک خارج بشی اخرششم همین شد چون پول نیاز داشتم اگه خود خدا هم دیگه بیاد بگه من ضامن میشم دلارت رو بزار تو بانک این کار رو نمیکنم اعتبار بالش زیر سرم از بانکهای ایران بیشتره