ایرنا نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس به داستانی که رئیس جمهوری آمریکا بارها، درباره پرداخت پول نقد فراوان از سوی این کشور به ایران به عنوان بخشی از توافق هسته ای گفته است، پرداخت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ دوست دارد داستانی را درباره پرداخت میلیاردها دلار پول از سوی واشنگتن به تهران به عنوان بخشی از توافق هسته ای سال 2015 با ایران، مدام تعریف کند.

اما آنچه او از گفتنش امتناع می کند، این است که اولا بخش زیادی از آن پول اموال متعلق به ایران و مابقی مربوط به بدهی قدیمی آمریکا به این کشور بوده است.

اگرچه اصل تخیلات ترامپ که از رقابت های انتخاباتی سال 2016 آغاز شد، مبنی بر اینکه دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا فریب خورده و همه آن پول را که بخشی از آن به صورت نقد بوده به ایران داد، ثابت است؛ اما اعداد و برخی جزئیات آن در هر بار تغییر می کند.

ترامپ روز گذشته نیز در کنفرانس خبری مشترک با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به تکرار این داستان پرداخت و گفت: ما 150 میلیارد دلار دادیم. ما 1.8 میلیارد دلار پول نقد دادیم. این پول نقد واقعی است. این احمقانه و مسخره است. هرگز نباید این توافق را امضا می کردیم.

به نوشته آسوشیتدپرس، ترامپ در حالی از پرداخت یکجای 150 میلیارد دلار می گوید، که وزارت خزانه داری آمریکا، که مسئول هرگونه برداشت از خزانه این کشور است، هیچ پرداخت 150 میلیارد دلاری به ایران نداشته است.
در واقع این مبلغ مربوط به اموال ایران در خارج از خاک خود بود که توقیف شده بود و پس از امضای توافق هسته ای در سال 2015 آزاده شده و در دسترس تهران قرار گرفت.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، اما 1.8 میلیارد دلار پول نقدی که ترامپ از آن صحبت می کند، موضوع دیگری است. این پول مربوط به دهه 1970 میلادی (دهه 50 شمسی) است که ایران در دوره پهلوی 400 میلیون دلار برای خرید تجهیزات نظامی به آمریکا پرداخت کرده بود و به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی و قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن هرگز به ایران ارسال نشد.

این موضوع باعث شد افراد، شرکت ها و دولت های دو کشور به طرف هایی در کشور دیگر بدهکار بمانند و دهه ها سال طول کشید تا تکلیف این بدهی های پیچیده در دادگاه ها و داوری های مختلف مشخص شود.

ایران 2.5 میلیارد دلار بدهی خود به افراد و شرکت های آمریکایی را پرداخت کرد و روز بعد از اجرای برجام نیز توافق شد که آمریکا اصل بدهی مربوط به قرارداد خرید تجیزات نظامی به مبلغ 400 میلیون دلار را به همراه 1.3 میلیارد دلار سود آن به ایران بپردازد. اما مجموع این مبلغ 1.7 میلیارد دلار می شود که مبلغ اعلامی ترامپ تفاوت دارد.

400 میلیون دلار اصل بدهی به صورت پول نقد و در یک هواپیمای باربری به ایران حمل شد و سرچشمه داستان پردازی های ترامپ قرار گرفت. سود این بدهی نیز مدتی بعد با هماهنگی لازم پرداخت شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    35 2
    من یه سوال داشتم، الان این پول کجاست؟ نقدش رو که همه میدونن دریافت شد... ولی کجا رفت؟ حالا از همه بدتر نویسندگان محترم روزنامه کیهان هستند که فقط از تیکه پاره های برجام حرف میزنند و هیچ دستاوردی نداشته... دوستان اگر این پول ها نیامده بود که الان این کشور رو پا نبود و خودتون هم این ماجرا رو میدونین... خواهشن با مسائل ملی به صورت حزبی برخورد نکنید...
    • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
      0 0
      نگران نباش برادر در سوریه ، یمن ، لبنان ، فلسطین و دیگر ملتهای مظلوم هزینه شد
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    0 0
    بابا اصلا 1.7 میلیارد نه 2 میلیارد دلار. به ریال اون زمان میشه 7000 میلیارد تومن. دولت سالانه داره 42048 میلیارد تومن یازانه میده. خب عزیز من این که کفاف دو ماه یارانه رو هم نمی کنه که. وقتی دو دوتا چهارتا تون میلنگه چرا مییاین نظر میرین. بابا بگین مخالفم بی دلیل ولی دیگه خودتونو سکه یه پول نکنین با این اظهار نظرها
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    0 0
    پولها رفته به حساب های امثال خاوری
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    0 0
    آخی..مردم بدبخت ایران...این پول الان چه کیفی داره به اخوی ها ی دینی میده....
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    0 0
    مال مردم خورها