نمایشگاه بین‌المللی خودرو در شهرهای فرانکفورت، توکیو یا دیترویت؛ فرصتی برای جولان دادن خودروسازان ملی است؛ اما حضور پیشرفته‌ترین خودروهای جهان در اتوشوی ژنو، نشان از امید همه خودروسازان به آینده‌ای بهتر دارد.

به گزارش خبرآنلاین، نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو که از دیروز (۶ مارس / ۱۵ اسفند) به روی خبرنگاران باز شده، از فردا (۸ مارس/ ۱۷ اسفند) به روی عموم گشوده خواهد شد و تا ۱۸ مارس (۲۷ اسفند) در این شهر پویا و سرزنده ادامه خواهد داشت. آمار فروش سال گذشته خودروهای سواری در اتحادیه اروپا و عبور از سقف فروش خودروسازان از سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) تاکنون باعث شده است امید به روزهای بهتر در هشتادوهشتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو موج بزند. خودروسازان که با رشد ۳٫۴ درصدی تقاضا برای خودروهای سواری بیش از ۱۵میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۷ (زمستان ۱۳۹۵ تا پاییز ۱۳۹۶) تولید کرده‌اند، در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) نیز با تقاضای قابل‌توجهی مواجه شده‌اند. آن‌ها بخش بزرگی از این تقاضای بالا را مدیون علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند هستند.

گرمایش جهانی و قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا باعث شده است خودروسازان برای ساخت خودروهای تمام‌الکتریکی یا پلاگین‌هیبرید تلاش بیشتری بکنند؛ افزایش تعداد نمونه خودروهای دیزلی نیز جالب‌توجه است. احتمالا پیشرفت چشمگیر سیستم‌های الکترونیکی به کار گرفته‌شده در کراس‌اوورها، سدان‌های لوکس و دیگر خودروها برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۸ جذاب خواهد بود؛ اما در نمایشگاه امسال چه شگفتی‌های دیگری در انتظار آن‌ّهاست؟

 

آلپاین

آلپاین A110
آلپاین شاید در نگاه اول یکی از زیرمجموعه‌های رنو باشد؛ اما در این نمایشگاه با جایگاهی متفاوت و هویتی مستقل شرکت کرده است. خودروی تازه این شرکت را که A110 نام دارد، می‌توان یک پورشه کایمن فرانسوی توصیف کرد. موتور توربوشارژردار ۴سیلندر این خودرو با یک جعبه‌دنده دوکلاچه و هفت‌سرعته ترکیب شده است و جانشینی به‌حق برای آلپاین خوش‌خاطره قدیمی به شمار می‌رود.

 

آستون‌مارتین


آستون مارتین ونتیجاین خودروساز انگلیسی با مدل‌های تازه‌ای در نمایشگاه شرکت کرده است. یکی از آن‌ها تازه‌ترین مدل ونتیج (Vantage) است که از موتور V8 (۸ سیلندر) و ۴ لیتری ساخت AMG مرسدس سود می‌برد. کوپه‌های DB11 و ولانته (Volante)، نسخه مسابقه‌ای ونتیج GTE و ردبول که با همکاری تیم فرمول‌یک تهیه شده است، از دیگر نمونه‌های حاضر در این نمایشگاه هستند.

 

آلفا رومئو

آلفا رومئو Stelvio S.U.V
برای اینکه با تازه‌های سبک طراحی پرشور ایتالیایی آشنا شوید، باید سری به این خودروساز بزنید که با جدیدترین محصولاتش، از شاسی‌بلند استلویو (Stelvio S.U.V) و سدان لوکس جولیا (Giulia) که تحسین بسیاری از کارشناسان را برانگیخته‌اند، به ژنو آمده است. نسخه کوادریفولیوی استلویو از موتور دوتوربویی V6 (۶سیلندر) سود می‌برد که قدرتی بیش از ۵۰۰ اسب‌بخار تولید می‌کند.

 

آئودی

آئودی A6
در میان خودروهایی که آئودی با خود به نمایشگاه آورده، احتمالا نسل پنجم A6 که شبیه به نسل‌های پیشین بوده و جزئیاتی را از A7 و A8 وام گرفته است، مرکز توجه خواهد بود. استفاده از شاسی جدید در این خودرو وزن آن را کاهش داده و دینامیک خودرو را بهبود بخشیده است. در این نمایشگاه می‌توانیم شاهد نمونه کانسپت E-tron، شاسی‌بلندهای Q5 و Q7 و خودروهای اسپرت R8 و RS باشیم.

 

ب‌ام‌و

ب‌ام‌و X4 نسل۲
در نمایشگاه خودرو ژنو، سدان‌های سری ۵ و ۷، شاسی‌بلندهای سری X و مدل‌های i حضور دارند؛ اما توجه بسیاری معطوف به نسل دوم X4، خودرویی سواری شبیه به کوپه خواهد بود. کارشناسان می‌گویند احتمالا ب‌ام‌و از نمونه کانسپت Z4 و تغییرات ایجادشده در آن نیز رونمایی خواهد کرد. این نمایشگاه می‌تواند فرصتی برای علاقه‌مندان باشد تا رودستر i8 را از نزدیک بررسی کنند.

 

پژو

پژو ۵۰۸
گروه پی‌اس‌ای علاوه بر برندهای پژو، سیتروئن و DS، اپل و واکسول را نیز به تملک خود درآورده است. تغییراتی که این گروه در پژو ۵۰۸ هاچ‌بک ایجاد کرده همراه با مینی‌ون ریفتر (Rifter) بازدیدکنندگان متعددی را جذب خواهد کرد.

 

پورشه

پورشه 911GT3 RS
این خودروساز در تلاش برای ساخت خودرویی برای همگان، خودروهای خود را بهینه‌سازی کرده است. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ می‌توان نمونه‌هایی از کایمن (Cayman)، کاین (Cayenne) و ماکان (Macan) را مشاهده کرد. واگن پورشه پانامرا اسپرت توریسمو (استیشن نیست!) یکی از نمونه‌های پلاگین‌هیبریدی این شرکت با قدرت ۴۶۲ اسب‌بخار است. شگفتی نمایشگاه امسال 911GT3 RS مدل ۲۰۱۹ است که موتور ۴ لیتری و تنفس طبیعی آن، ۵۲۰ اسب‌بخار قدرت به خودرو تزریق می‌کند.

 

پولستار

کوپه Polestar 1
این زیرمجموعه ولوو قرار است در زمینه تولید خودروهای الکتریکی فعالیت کند. تولید کوپه Polestar 1 که یک خودروی پلاگین‌هیبریدی با قدرت ۶۰۰ اسب‌بخار است و انتظار می‌رود بتواند با هر شارژ کامل ۱۴۵ کیلومتر حرکت کند، از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.

 

تویوتا

تویوتا میرای
این خودروساز در همکاری با ب‌ام‌و تلاش می‌کند خودرویی بسازد که بتواند جای خالی سوپرا را پر کند. این خودرو شاید در آینده بتواند نسل بعدی ب‌ام‌و Z4 را نیز شکل دهد. نمونه‌های مفهومی دیگری مانند Concept-i و Concept i-Ride همراه با خودروی شهری Aygo و مدلی از میرای (Mirai) که با سلول سوختی تغذیه می‌شود نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

 

جگوار

جگوار I-394
این خودروساز درست پیش از اینکه وارد نمایشگاه ژنو شود، فروش I-394 را که می‌تواند رقیب مدل X تسلا باشد، آغاز کرد. کراس‌اوور تمام‌الکتریکی جگوار به کمک دو پیشرانه الکتریکی به قدرت ۳۹۴ اسب‌بخار به حرکت درمی‌آید و می‌تواند با هر شارژ ۳۸۶ کیلومتر حرکت کند. در کنار این خودرو سدان XJ ، خودروی اسپرت F-Type و شاسی‌بلند F-Pace به نمایش درآمده است.

 

جیپ

جیپ گرند چروکی
این خودروساز که یکی از زیرمجموعه‌های گروه «فیات‌-کرایسلر اتومبیلز» است، با نمونه‌هایی از گرند چروکی (Grand Cherokee)، چروکی (Cherokee)، کامپس (Compass) و رنگلر (Wrangler) در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ شرکت کرده است.

 

رنو

رنو زوئی
این خودروساز با Zoe پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی اروپا در نمایشگاه شرکت کرده است. موتور ۱٫۳ لیتری جدید این خودرو با همکاری دایملر ساخته شده است.

 

فراری

فراری ۴۸۸ پیستا
مدل‌های متعددی از فراری در خیابان‌های شهر ثروتمند ژنو تردد می‌کنند؛ با این حال نمونه‌هایی مانند سوپرفست ۸۱۲ (812 Superfast)، پورتوفینو (Portofino) که جایگزین کالیفرنیا شده است و جی‌تی‌سی۴لوسو (GTC4Lusso)، می‌توانند جذابیت خاصی برای بازدیدکنندگان داشته باشند. پیستا ۴۸۸ (488 Pista) نیز یکی دیگر از حاضران در این نمایشگاه است که می‌تواند با موتور V8 و ۷۱۰ اسب‌بخاری خود به سرعت نهایی ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت برسد و توجه زیادی را به خود جلب کند.

 

فورد

فورد جی‌تی
فورد با نمونه‌هایی موفق مانند نسخه اروپایی Edge، Ka+ Active جدید و مدل‌های تازه‌ای از موستانگ در نمایشگاه شرکت کرده است. احتمالا بازدیدکنندگان از کنار این خودروها به‌سادگی می‌گذرند تا به سراغ ابرخوردوی GT بروند که در دو نسخه جاده‌ای و مسابقه به نمایشگاه آورده شده است.

 

لامبورگینی

لامبورگینی یورس
احتمالا جذاب‌ترین نمونه‌ای که این خودروساز ایتالیایی با خود به ژنو آورده است، شاسی‌بلند لوکس یورس (Urus) با ۶۴۱ اسب‌بخار قدرت است. سرعت این خودرو از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت فراتر می‌رود.

 

لکسوس

لکسوس کراس‌اوور UX
برند لوکس تویوتا با کراس‌اوور UX به نمایش ژنو ۲۰۱۸ می‌آید. در ساخت این خودرو احتمالا از پلتفرم مورد استفاده برای تولید تویوتا C-HR و پریوس استفاده شده است.

 

لندروور

رنجروور کوپه
حضور لامبورگینی و بنتلی در بازار اس‌یووی‌ها باعث شده است که لندروور مشتریان خود را از دست بدهد. این خودروساز تلاش کرده با رونمایی از رنجروور کوپه ۲در خود، توانایی‌های لندروور را به نمایش بگذارد. تنها ۹۹۹ دستگاه از این خودروی لوکس تولید خواهد شد.

 

مازراتی

مازراتی له‌وانته
حضور این خودروساز می‌تواند فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به خرید له‌وانته (Levante) باشد. نمونه‌های دیگری مانند گیبلی (Ghibli)، کواتروپورته (Quattroporte)، GT و GTC نیز در نمایشگاه حضور دارند.

 

مرسدس بنز

مرسدس بنز کوپه AMG GT
یکی از نمونه‌های جذابی که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ به نمایش درآمده، کوپه AMG GT، نسخه ۴در از خودروی اسپرت ۲در آن است. موتور ۴ لیتری و توربوشارژردار V8 آن می‌تواند ۶۰۴ اسب‌بخار قدرت تولید کند. هاچ‌بک کلاس A هم طرفداران خودش را خواهد داشت.

 

مزدا

مزدا ویژن کوپه
این اولین‌بار است که خریداران اروپایی با استیشن مزدا ۶،Kai و نمونه کانسپت Vision برخورد می‌کنند. علاوه بر آن‌ها نمونه‌هایی از مزدا ۲ و ۳، CX-3، CX-5 و مدل MX-5 به نمایشگاه آورده شده است. مزدا در کنار خودروهای خود، موتور اسکای‌اکتیو-ایکس را که می‌تواند مصرف بنزین را به حداقل برساند، به نمایش گذاشته است.

 

مک‌لارن

مک‌لارن سنا
مک‌لارن موفق شده است با تولید سنا که به یادبود «آیرتون سنا»، راننده افسانه‌ای رقابت‌های فرمول‌یک نام‌گذاری شده است، یک‌قدم از رقیبان خود جلو بیفتد. قدرتمندترین خودروی جاده‌ای این خودروساز، موتور V8 دوتوروبویی با قدرت ۷۸۹ اسب‌بخار دارد. سرعت نهایی مک‌لارن سنا ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است. تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد که همگی پیش‌خرید شده‌اند.

 

میتسوبیشی

میتسوبیشی کراس‌اوور اوتلندر
حتی طرفداران خودروهای سبز هم به‌سختی باور می‌کنند که این خودروساز ۱۴۰هزار دستگاه از کراس‌اوور اوتلندر با پلاگین‌هیبریدی را به فروش رسانده است. این خودرو طی سه سال گذشته پرفروش‌ترین پلاگین‌هیبرید در بازارهای اروپا بوده است. مدل ۲۰۱۹ این خودرو به‌مراتب قوی‌تر است و ظرفیت باتری بالاتری دارد. نمونه مفهومی e-Evolutionنیز توسط میتسوبیشی به ژنو آورده شده است.

 

ولوو

ولوو XC60
کراس‌اوور XC60 این شرکت همراه با مدل‌های S90/V90 علاقه‌مندان بسیاری خواهد داشت. علاوه بر این کراس‌اوور XC40، شاسی‌بلند XC90 و واگن V40 به نمایشگاه آورده شده‌اند.

 

هوندا

هوندا اسپرت و اربن EV
این خودروساز با سه نمونه کانسپت Urban EV، Sports EV و NeuV EV و تازه‌ترین مدل CR-V در نمایشگاه ژنو شرکت کرده است. هوندا اعلام کرده که در سال آینده میلادی یک خودروی تمام‌الکتریکی را وارد بازار خواهد کرد. احتمالا این خودرو از یکی از این سه نمونه کانسپت فوق اقتباس خواهد شد. هوندا نمونه مسابقه‌ای سویک و NSX GT3 را نیز با خود به نمایشگاه آورده است.

 

هیوندای

هیوندای سانتافه
این خودروساز با دست پر به نمایشگاه آمده تا جاه‌طلبی خود و اشتیاق برای ورود به بازارهای تازه را نشان دهد. نسل چهارم از کراس‌اوور سانتافه و کراس‌اوور کوچک Kona با نمونه‌ای تمام‌الکتریکی که می‌تواند در هر شارژ تا ۴۶۶ کیلومتر حرکت کند، نمونه‌هایی از این تلاش هستند. علاوه بر این انرژی موردنیاز هیوندای Nexo با پیل سوختی تأمین می‌شود. آلایندگی این خودروی هیدروژنی صفر است.

 

منبع: نیویورک‌تایمز؛ ترجمه: محبوبه عمیدی
۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =