کمال اطهاری می گوید:« در هیچ جای جهان بخش مسکن را پیشران اقتصادی نگذاشته اند،بلکه اقتصاد دانش پایه پیشران اقتصادی است نه بخش مستغلات.»

به گزارش خبرآنلاین، کارشناس مسکن در گفت وگو با ویژه نامه نوروزی آینده نگر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه برخی که می گویند پیشران اقتصادی، منظورشان همان رانت جوها هستند،اظهارداشت:«اگر بخش مسکن می توانست ایجاد اشتغال بکند، در اوج آن می توانست این کار را بکند و به این وضعیت نمی افتاد. وقتی اقتصادی دانش بنیان باشد می شود اقتصاد چین، کره جنوبی، معجزه اقتصادی برزیل و یا معجزه اقتصادی هند و ادامه پیدا می کند و چون این تولید و توزیع مازاد اقتصادی به صورت ارزش افزوده فزاینده ایجاد می شود.»

او افزود:« تهران شهر رانتی اسـت و فضای آن هم رانتی است. وقتی می گوییم پانزده تا بیست میلیارد دلار ارزبری داریم و یک و نیم میلیارد دلار صادرات یعنی مازاد اقتصادی لازم برای اداره خودش را ندارد. این مازاد اقتصادی از نفت می آید و جذب بخش سوداگری مستغلات می شود و این بخش هم مثل زالو بقیه بخشها را می مکد.»

اطهاری تصریح کرد:« کسی که با این واقعیات از پیشرانی بخش مسکن صحبت می کند حتما خواب بدی برای اقتصاد ایران دیده یعنی صرفا سـودجو نیست، بلکه خواب بدی برای اقتصاد ایران دیده است. اگر ناخودآگاه هم باشد، همانقدر می تواند مصیبت زا باشد.»

او افزود:« در اوج مشـغول بودن بخش مسکن، تهران بین ســال 85 تا 90 ،سیصدهزار شغل از دست داد و سیصدهزار نفر بر جمعیتش افزوده شد و فضاهایش هم به گونه ای سازمان یافت که مشکل است اقتصاد دانش در آن توسعه پیدا کند. »

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    7 0
    سلام و ممنون از صحبت بسیار اندیشمندانه شما انشاالله بشود از علمایی چون شما در حوزه اقتصاد استفاده بیشتر بکنند تا اوضاع اقتصاد و مسکن از این وضع بیرون رود