استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی قانون داریم، به جای کتک زدن، این فرد را دستگیر کنند و تحویل مراجع قضایی بدهند، آنجا هرچه خواستند طبق قانون عمل کنند. اما اگر بنا باشد هر پلیسی و هر شخصی بخواهد خودش اقدام کند، که نمی‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در جلسه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب اسلامی، به بخشی از موضوع راهبرد تدبیری، با عنوان راهبرد «آتش به اختیار» اشاره کرد و افزود: در روایات از این بحث با عنوان مسئولیت همگانی و تکلیف شرعی یاد شده است که در اصطلاح نظامی گری به آتش به اختیار مرسوم است ولی در بحث سیاست شاید اولین بار مقام معظم رهبری به صورت جدی این بحث را مطرح کردند.

وی با تصریح بر اینکه سوء برداشت هایی راجع به این بحث مطرح بود، اظهار داشت: حقیقتاً یک راهبرد بسیار مهمی است که اگر درست معنا شود، می تواند ما را از وضعیت موجود خارج کند.  اولاً که آتش به اختیار در چارچوب فقه حکومتی است. ما نظام اسلامی داریم. بنا نیست که هرج و مرج و خلاف قانون شود و هر کسی طبق سلیقه اش عمل کند. در چارچوب فقه حکومتی شما یک وظیفۀ شرعی دارید و همه مسئولند، «كُلُّكُم راعٍ وَ كُلُّكُم مسؤول» این یعنی آتش به اختیار. 

وی با اشاره به اینکه آبروی نظام و دین و روحانیت باید حفظ شود، از راهبرد آگاهی و تشخیصِ درست به عنوان مقدمۀ این راه یاد کرد و افزود: فقط موظف نیستیم حرکت کنیم. موظفیم معرفت و علم پیدا کنیم و به مسائل شرعی هم آگاه شویم. بنابراین تشخیص مصلحت یکی از شرایط اساسی آتش به اختیار در چارچوب نظام است.

وی در مرحلۀ بعد، آتش به اختیار را در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر دانست و عنوان کرد: بیرون از این دایره، کسی حق ندارد عمل کند. مقام معظم رهبری فرمودند شما می توانید نسب به منکرها ناراحتی و بغض داشته و قلباً متنفر باشید. در چهره هم نشان دهید که از این کار زشت خوشتان نمی آید و حتی به شکل زبانی، اعلام و امر کنید که این کار را بکن یا نکن، اما کسی حق ندارد اقدام فیزیکی داشته باشد و ایشان جایز نمی دانند؛ چون نقض قوانین جمهوری اسلامی است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی قانون داریم، به جای کتک زدن، شما این فرد را دستگیر کنید و تحویل مراجع قضایی بدهید، آن جا هرچه خواستند طبق قانون عمل کنند. اما اگر بنا باشد هر پلیسی و هر شخصی بخواهد خودش اقدام کند، که نمی شود.

وی با انتقاد از برخوردهای اشتباه در امر به معروف و نهی از منکر، یادآور شد: متأسفانه تا امر به معروف می کنیم، شهید می دهیم. یکی از میادین شهادت ما، پارک لاله و پارک ملت و این طور جاها است، چرا؟ چون ما بلد نیستیم با مردم حرف بزنیم. هنوز یاد نگرفته ایم با هم وطنانمان حرف بزنیم. اصلاً طرف کافر باشد. به هیچ چیز اعتقاد نداشته باشد. باید به نحوی با او حرف زد که تاثیر گذار باشد، وگرنه باید رها کرد.

وی تاکید کرد: همین که دیدید کار به درگیری فیزیکی کشیده می شود، تکلیف از شما ساقط است. ولی ما اینقدر ادامه می دهیم تا به چاقوکشی برسد. در حالی که پایبندی به مقررات و قوانین لازم است. رعایت نزاکت اجتماعی و شئون اخلاقی، پیش فرض های راهبرد آتش به اختیار است. منکر را با منکر نمی شود جواب داد و ناامنی و هرج و مرج درست کرد.

مهاجرنیا برای راهبردهای پنجگانۀ تدبیری، چهار راهکار عملی بیان کرد و گفت: گاهی به صورت تهاجمی باید عمل شود. یعنی انفعالی عمل نکنیم. واکنشی نباشیم. منتظر ننشینیم تا یک اتفاقی بیفتد بعد ما هم وارد شویم. مسئله تهاجم فرهنگی، حقیقتاً اینگونه بود. انقلاب اسلامی، هجوم علیه استکبار شرق و غرب را شروع کرد ولی ما اینقدر درنگ کردیم که تهاجم آنها علیه ما شروع شد و ما شدیم مدافع. روشن است کسی که در موضع دفاع قرار می گیرد، کم می آورد و این مهاجم است که می تواند پیروز شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی موضع تدافعی باید داشت، افزود: گاهی هم شرایط محافظه کارانه است. مصلحت اندیشانه است. البته محافظه کاری در ادبیات سیاسی ما چیز بدی تلقی می شود و واقعاً هم ممکن است منفی باشد. اما گاهی به معنای احتیاط و عقلانیت است که بی گدار نباید به آب زد.

پژوهشگر سیاسی با خاطرنشان کردن اینکه چهارمین رویکرد در ورود به راهبردهای تدبیری، به صورت رقابتی است، عنوان کرد: برای پیشرفت امور باید زمینۀ رقابت ایجاد شود. به تنهایی کار پیش نمی رود. نگاه اصلاحی به این راهبردها نگاهی است که به صورت رقابت و مشارکت اجتماعی در همۀ جامعه باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    3 0
    اتفاقا صحبت کردن رو خوب بلدید ولی چون خودتان به اون چیزی که میگید اعتقادی ندارید مردم قبول نمی کنند
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    4 0
    هجوم علیه استکبار شرق ؟ طنز می فرمائید استاد نو عرضه شده حوزه و دانشگاه ؟ اگر همین نتایجی که به آن رسیده اید را به نیروهای متنوع و پر شمار تحت امر خود هم نمی توانید تفهیم کرده و تجدید ساختار سازمان جهاد جدال یا تنازعات فرهنگی کنید پس بنا به توصیه و نسخه پیچی خودتان لطفا" ساکت شوید. بگذارید مردم به درد های اساسی تر و مهم تر خود بسوزند و بسازند یا بمیرند و از این نوع مدیریت پر آشوب و هردمبیلی شما خلاص شوند ...
  • محمد علی GB ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    4 0
    خدا خیرتان بده بلدیم برخی از ماها را غرور بیجا اسیر خود کرده از خدا نمی ترسیم و مرگ را هم برای همسایه دیگران می پنداریم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    2 0
    از مردم دور هستيد متاسفانه
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    3 0
    حاجی باکدام ابزار میخوای تهاجم فرهنگی بر علیه غرب رو انجام بدی
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    3 0
    سانسور علاج درد نیست ... شاید یادتان نیست چرا ملت در 57 می گفتند: ننگ با رنگ پاک نمی شود؟ ...
  • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    3 0
    شما کی بلد بودید با مردم حرف بزنید شما دوتا کار بلدید فریبکاری وبازی با الفاظ وسر مردم را زیر آب کردن
  • بی نام US ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    2 0
    شوما بیا با این حرف بزن