ایرنا نوشت: عضو پژوهشکده سرطان پستان (سینه) جهاد دانشگاهی تهران گفت: طبق آخرین اعلام آمار سال 93 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،13 هزار نفر در کشور به سرطان سینه مبتلا بودند.

مریم انصاری شامگاه یکشنبه در کارگاه آموزشی،غربالگری و تشخیص زودرس سرطان پستان (سرطان سینه ) در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: وزارتخانه این آمار را در سال 2014 اعلام و ثبت کرده است.

وی تصریح کرد: سابقه فامیلی، مصرف هورمون در طولانی‌مدت، عدم شیردهی و عدم بارداری، افزایش وزن و کم‌تحرکی، دخانیات، الکل و در معرض اشعه بودن بیشترین عوامل در ایجاد این بیماری هستند.

انصاری بیان کرد: با پیشرفت علم پزشکی و تشخیص زودهنگام می‌توان به درمان سرطان‌ها امیدوار بود ضمن اینکه بیشترین و بزرگ‌ترین کمک برای درمان سرطان باید توسط خود فرد و با افزایش آگاهی از علائم آن انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه هرچند سرطان‌ها انواع مختلف دارد و می‌تواند هر اندام و قسمتی از بدن را درگیر کند اما شایع‌ترین سرطان‌ها طبق آمار 93 در بین مردان ایرانی معده، در بین زنان سرطان سینه است.

انصاری گفت: درهرحال با توجه به گفته پزشکان ازآنجاکه درمان بیماری زمانی رخ می‌دهد که زود تشخیص داده شود امید می‌رود با افزایش آگاهی زنان و دخترانمان از یک‌سو موجب کاهش تشخیص دیرهنگام بیماری شویم که نه‌تنها آسیب‌های جسمی و روانی بیشتری بر فرد دارد بلکه موجب صرف هزینه‌های هنگفتی هم می‌شود.

وی یادآور شد: سرطان پستان در جهان و ایران شایع است و زنان مبتلابه جهت فعالیت‌های اجتماعی، همسر بودن و مادر بودن که دارند باید ازنظر سرطان پستان چکاپ شوند، وقتی بیماری در ابتدا تشخیص داده شود درمان موفقیت‌آمیزتر بهتر است.

این پژوهشگر با بیان اینکه تشخیص زودتر موجب درمان موفق آمیزتر می‌شود اما بهتر است هر خانم بالای 20 سال به‌عنوان کنترل و غربالگری به مراکز درمانی مراجعه کند گرچه بیش از 80 درصد این افراد بدون مشکل هستند.

انصاری با اشاره به اینکه در مقایسه با کشورهای خارجی بیماران ما جوان‌تر هستند و در سنین 49 تا 69 سال بیشترین آمار مبتلایان را داریم ، گفت:لازم است تا کمک کنیم هر چه زودتر و در ابتدای بروز بیماری آن را تشخیص داده و درمان آغاز شود تا بقای بیمار بیشتر شود.

انصاری با بیان اینکه بقای پنج ساله حدود 70 درصد است اظهار داشت : یکی از اهداف کنترل این بیماری در شهرها و روستاها افزایش آگاهی مردم است تا با مراقبت از خود و شناسایی علایم اولیه به موقع به کادر درمانی و ماماها و کارشناسان مراکز بهداشتی مراجعه داشته باشند که این عوامل هم می‌توانند بیماریابی و ارجاع به متخصص را داشته باشند.

وی ادامه داد: با تغییر شیوه زندگی، اصلاح عادات تغذیه ای ،افزایش تحرک و ورزش،کاهش آلاینده ها و مواد افزودنی و کنترل وزن می‌توان از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کرد ضمن اینکه حاملگی به موقع و شیردهی کامل به نوزاد نیز از ابتلای مادر به این سرطان پیشگیری می کند.

عضو پژوهشکده سرطان پستان (سینه) جهاد دانشگاهی تهران گفت: از سال 1375کلینیک برست جهاد دانشگاهی شروع به کار کرد و در قالب گروه برست، گروه کیفیت زندگی و گروه ژنتیک و سایر گروههای پژوهشی مسایل مختلف در مورد سرطان سینه را مورد بررسی قرار داد.

وی تصریح کرد: در کشورمان از هر 100 هزار نفر حدود 34 نفر مبتلا به سرطان پستان می شوند و در کشورهای اروپایی و آمریکایی این آمار بیشتر است و در کشورهای ژاپن و آسیای شرقی بروزاین بیماری کمتر از کشور ما است.

 

*** 21هزار نفر در رفسنجان غربالگری سرطان پستان شدند

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در حاشیه این کارگاه آموزشی گفت: از ابتدای سال 96 که برنامه ایراپن (خدمات نوین سلامت) در حال اجرا است و تاکنون بیش از21هزار خانم شهری و روستایی در انار و رفسنجان به مراکز درمانی مراجعه داشتند و تحت معاینات قرار گرفتند.

سید محسن نژادقادری بیان کرد: گروه هدف این برنامه خانم های بین 30 تا 69 سال هستند که تا کنون 31 درصد این جمعیت یعنی تعداد 21هزار نفر مراجعه داشتند و از این تعداد، 2 هزار و 550 نفر به این بیماری مشکوک بودند که به کلینیک برست در مرکزخدمات جامع سلامت شماره یک شهری رفسنجان جهت اقدامات تشخیصی ودرمانی ارجاع داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: از 2 هزار و 550 نفرمراجعه نیز 9 نفر تشخیص قطعی سرطان پستان داده شده است که هم اکنون تحت درمان قرار دارند.

نژادقادری با اشاره به اینکه نباید خانم ها از مراجعه به مراکز درمانی جهت معاینه، ترس داشته باشند بیان کرد: تشخیص زودرس این بیماری به درمان بهتر کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: حدود 78هزارنفرزن 30تا 69 ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی شهر و روستا در انار و رفسنجان وجوددارند که لازم است جهت دریافت خدمات غربالگری سرطان پستان به مراکز بهداشتی مراجعه داشته باشند.

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان جمعیت های 311 هزار نفر و 37 هزار نفری شهرستانهای رفسنجان و انار را تحت پوشش دارد.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =