ایسنا نوشت: "برای ۲۳ سال اندرو برانسون، کشیش آمریکایی به عنوان سفیر خداوند در شهر تاریخی ازمیر واقع در ساحل ترکیه‌ای دریای اژه فعال بوده است. او برای حدود ۲۵ مسیحی کلیسای کوچک رستاخیز را ایجاد کرد و به کودکان چگونگی غواصی اسکوبا را می‌آموخت، شب هنگام برای مردم فیلم پخش می‌کرد و پیک نیک راه می‌انداخت و عامل افتخار و غرور کشیش‌ها بود."

 روزنامه گاردین در گزارشی می‌نویسد: «حالا، این میسیونر کلیسای رستاخیز در قلب بحران دیپلماتیک بین‌المللی و بحران اقتصادی قرار گرفته که به سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا انجامیده اتفاقی که موجب انتقادات گسترده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از آمریکا به دلیل تلاش برای ضربه زدن به این کشور شده است.

دستگیری برانسون در اکتبر ۲۰۱۶ و اعلام جرم علیه وی به اتهام جاسوسی و ارتباط با سازمان‌های تروریستی باعث شد تا وی در چشم فعالان مسیحی همچون شهیدی شود که قدرت در کاخ سفید را در اختیار دارد.

در ماه‌های اخیر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برانسون را یک رهبر مسیحی و یک جنتلمن خوب معرفی کرد که به هیچ دلیلی ترکیه وی را تحت پیگرد قرار داده است. مایک پنس، معاون وی نیز گفت که ترکیه باید برانسون را آزاد کند یا با پیامدهای آن روبرو شود. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز نسبت به تحریم‌های گسترده علیه ترکیه هشدار داد.

در ماه جاری میلادی نیز، آنها به تهدیدهای خود جامه عمل پوشاندند؛ آمریکا تعرفه‌های گمرکی آلومینیوم و فولاد را دو برابر کرده و باعث شده تا بحران اقتصادی ترکیه را فرا بگیرد.

برانسون ۵۰ ساله بزرگ شده کارولینای شمالی، بزرگترین فرزند از هفت فرزند خانواده بسیار مذهبی است. مادرش "پم" به یاد می‌آورد که فرزندش زمانی که کودکی بیش نبود، به دلیل بیماری سختی که دچارش شد، به حالت احتضار افتاد و مادرش "در آن زمان، او را به خدا سپرد."

برانسون اوایل دهه ۹۰ میلادی بود که با همسرش نورین و سه فرزندش با شهرت و اعتباری که داشت، به ترکیه و به ازمیر رفت. به گفته خواهر برانسون، بث هارمن، زندگی خانوادگی آنها بسیار ساده است، "غذا خوردن در هوای آزاد، پیک نیک، شنا کردن، بازی‌های شبانه، فیلم دیدن‌های شبانه یک زندگی عادی آمریکایی است. برخی اوقات فکر می‌کنم که زندگی در ترکیه باعث شده تا آنها بسیار نزدیکتر باشند و به عنوان یک خانواده وابسته‌تر به یکدیگر بار بیایند و به دلیل اینکه در اقلیت مذهبی هستند، سنت‌های خود را داشته باشند.

تقریبا دو سال قبل، برانسون به اتهام توطئه چینی برای سرنگونی دولت ترکیه دستگیر شد. پنج ماه بعد رسما علیه او به اتهام جاسوسی و ارتباط با سازمان‌های تروریستی اعلام جرم شد. او به ارتباط با جنبش گولن، متعلق به فتح الله گولن روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه و مسؤول کودتای نافرجام ۲۰۱۶ علیه دولت آنکارا متهم شده است. هزاران تن از جمله استادان دانشگاه‌ها، کارمندان بخش دولتی و خبرنگاران در نتیجه سرکوب پساکودتا که تا به امروز هم شاهدش هستیم، دستگیر، اخراج و از کار برکنار شده‌اند.

کشیش برانسون در حالی به ۳۵ سال حبس محکوم شده که ابتدا در سلولی با ۲۱ نفر دیگر نگهداری می‌شد که در اصل برای هشت نفر ساخته شده بود.

کلیسای اونجلیک آمریکا با اشاره به این پرونده علیه این کشیش، اعلام کرده که اتهامات علیه برانسون بی‌پایه و اساس هستند و او به دلیل عقاید مذهبی‌اش دستگیر و تحت پیگرد قرار گرفته است.

مرکز آمریکایی برای عدالت و قانون که یک سازمان محافظه کار مسیحی است با کاخ سفید و سایرین درباره برانسون لابی کرده است.این مرکز طوماری را در حمایت از این کشیش تهیه و در آن اعلام کرده که "مسیحیت در دادگاه است." تقریبا ۶۰۰ هزار تن آن را امضا کرده‌اند.

نخستین توئیت ترامپ درباره این کشیش که در اوریل سال جاری میلادی منتشر شد، با این مضمون بود: کشیش اندرو برانسون، یک جنتلمن خوب و یک رهبر مسیحی در آمریکا، در دادگاه است و در ترکیه به هیچ دلیلی تحت پیگرد قرار گرفته است. آنها او را جاسوس می‌دانند، اما من بیشتر از او جاسوس هستم. امیدوارم که به او اجازه دهند تا به خانه برود، نزد خانواده زیبایش برگردد، جایی که به آن تعلق دارد.

دو توئیت دیگر در پی این نیز نوشته شده؛ در یکی آمده که او را برای مدتی طولانی گروگان گرفته‌اند و در دومی، او "به یک مرد خانواده مسیحی و یک انسان شگفت انگیز توصیف شده که به شدت در رنج است؛ این مرد معتقد بی‌گناه باید به سرعت آزاد شود."

به گفته مقام‌های ترکیه‌ای، ماه گذشته میلادی، حبس برانسون به دلیل بیماری به حصر خانگی در منزلش تبدیل شد. او در زمان حبس در زندان ۵۰ پوند از وزنش را از دست داد.

برانسون در جریان جلسه استماع به دادگاه گفت که هیچ سند محکمی علیه وی در این پرونده وجود ندارد،

وی گفت: "ملتزمین مسیح به نام او رنج دیده‌اند و حالا نوبت من است. من در برابر تمامی این اتهامات یک مرد بیگناه هستم. من همگی آنها را رد می‌کنم. می‌دانم که چرا اینجایم. من به نام مسیح در رنجم."

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =