ایسنا به نقل از معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نهادهای امنیتی باید در برخورد با «کرسی‌های آزاداندیشی» سعه‌صدر داشته باشند، نوشت: تا زمانی که این سعه صدر در نهادهای امنیتی وجود نداشته باشد، کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه پا نخواهد گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابراهیمی، با اشاره به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: یکی از بیانات ارزشمندی که مقام معظم رهبری فرمودند که متاسفانه افراد، کمتر به آن اقبال کردند، همین مسئله آزاد اندیشی و کرسی‌های آزاد اندیشی بود، اما دلیل اینکه متولیان و صاحب‌نظرانی که مدعی صاحب‌نظری فرهنگی هستند، توان علمی بالایی در خود نمی‌بینند و از طرفی آن سعه صدر لازم برای ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی را ندارند، کمتر به آن بها داده شده است.

وی افزود: استاد شهید آیت الله مطهری به دانشکده الهیات پیشنهاد داده بود که  درس مارکسیسم برای دانشجویان بگذارند و نکته‌ی قابل تامل این است که فردی که می‌آید تدریس کند، خودش مارکسیست باشد و اینکه از اعضای حزب توده یا حزب‌های دیگر باشد، مهم نیست بلکه فقط مارکسیست باشد چراکه دانشجو در سرکلاس اطمینان داشته باشد که این فرد مطلب را درست گفته است. این یک دیدگاه است که نشانگر سعه صدر یک اندیشمند اسلامی است که فضا را برای افرادی که مخالف اندیشه‌های او هستند باز می‌کند و همچنین نشان‌دهنده توان علمی او است که توان صحبت با افراد مختلف را دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: متاسفانه این دو مسئله باعث می‌شود که نهادهای امنیتی دانشگاه در برگزاری کرسی های آزاداندیشی مداخله ‌کنند و به محض اینکه اسم افرادی که با شرایط فکری جامعه یا دانشگاه هماهنگی ندارند برای حضور در دانشگاه مطرح می‌شود، این‌ نهادها به هر دلیلی مصلحت نمی‌بینند. این مسئله باعث شده که موضوع کرسی‌های آزاد اندیشی علی رغم اهمیتی که دارد، در دانشگاه پا نگیرد و من معتقدم که تا زمانی که این سعه صدر در نهادهای امنیتی وجود نداشته باشد، کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه پا نخواهد گرفت.

تریبون

ابراهیمی بیان کرد: دیدگاه ما این است که کرسی‌های آزاد اندیشی باید به شدت، با سرعت و با اقتدار در دانشگاه تقویت شود چون دانشگاه محل فکر است. اما موانع این کار دست حوزه‌های فرهنگی نیست که ما بتوانیم آن را برطرف کنیم، بلکه دست افرادی است که آن‌ها باید مساعدت کنند و همکاری کنند.

وی ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی اکنون یک چارچوب و ساختار تعریف شده دارد، ما شاید تاکنون این موضوع را به صورت سازمان دهی شده در دانشگاه علوم پزشکی کمتر داشته‌ایم اما اکنون یکی از برنامه‌ها این است که با شروع سال تحصیلی و با هماهنگی سایر ارگان‌های فرهنگ ساز در دانشگاه کرسی‌ها آزاد اندیشی با توجه به ضرورتی که وجودش برای هر جامعه‌ای دارد برگزار شود.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: برنامه ما این است که اگر مشکل خاصی پیش نیاید کرسی‌های آزاد اندیشی با هم‌فکری و هماهنگی و همکاری تشکل‌های مختلف و نهادهای مختلف فرهنگ ساز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز شروع به کار کنند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =