صالحی: جامعه مدنی بدون رسانه‌ها بی‌معنی می‌شود

سیدعباس صالحی در نشستی با مدیران رسانه‌های مکتوب و مجازی تاکید کرد رسانه‌ها در مدیریت بحران‌های اجتماعی نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی صبح امروز (یک‌شنبه 19 فروردین) در نشستی با مدیران رسانه‌های مکتوب و مجازی که با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات برگزار شد، گفت: «از مشروطه تاکنون رسانه‌ها همواره نقش بسزایی در مدیریت بحران‌های اجتماعی داشته و دارند. همچنین مدیران مسئول رسانه‌ها نقش مهمی در فضای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارند و به عنوان یک جریان اثرگذار محسوب می‌شوند.»

وی تصریح کرد: «رسانه‌ها در ساخت و ساز و اصلاح افکار عمومی، کمک به نقد دولت‌ها یا نقد آن‌ها تاثیرگذار هستند و امروز باید بیش از گذشته شاهد این تاثیرگذاری باشیم.»

صالحی ادامه داد: «رسانه بخش مهمی از جامعه مدنی است و جامعه مدنی بدون رسانه‌ها بی‌محتوا و بی‌معنا می‌شود. بنابراین سهم رسانه‌ها در رویدادهای مختلف، قابل توجه، بنیادین و اساسی است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: «گفت‌و‌گوی میان اصحاب رسانه و  اصحاب دولت و نظام سیاسی و اجتماعی باید بیش از گذشته افزایش یابد تا به اصلاح و حل مشکلات اجتماعی و تبادل نظرات بیشتر دست بیابیم.»

وی افزود: «گفت‌و‌‌گوهای رو در روی دولت و مدیران رسانه‌ها به آشنا شدن دو طرف نسبت به دغدغه‌های افکار عمومی و نگاه آن‌ها به دولت و زاویه دید دولتمردان کمک می‌کند و منجر به کاهش فاصله و گسست رابطه ملت و دولت می‌شود. بر این اساس رسانه‌ها حلقه اصلی ارتباط افکار عمومی و دولتمردان و نظام سیاسی هستند.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی اتفاقات طبیعی و اجتماعی در سال ٩٦ ادامه داد: «موقعیت رسانه‌ها در ارتباط با بحران‌های طبیعی و اجتماعی مهم و ویژه است و می‌توانند با همگرایی، دولت و نظام سیاسی را در مسیر حل مسائل کمک کنند.»

وی در عین حال تصریح کرد: «رسانه‌ها علاوه بر نقد عملکرد دولتمردان باید در مدیریت بحران به آن‌ها کمک کنند تا گرفتار اختلال روانی و اجتماعی نشویم.»

عضو کابینه دوازدهم افزود: «رسانه‌ها در مدیریت شایعات در فضای بحران‌های اجتماعی و طبیعی و ... نقش مهمی را ایفا می‌کنند. رسانه‌ها همچنین در امید به زندگی در محیط بحران‌زده و تصویری که از محیط بحران‌زده به خارج از آن منعکس می‌شود نقش مهمی دارند.»

صالحی با اشاره به اعتراضات اجتماعی در سال گذشته ادامه داد: «بسترهای اجتماعی اینگونه اعتراضات احساس نارضایتی و احساس ناامیدی است. دولتمردان معتقد نیستند که نارضایتی و ناامیدی وجود ندارد. همچنین اعتراض و انتقاد را حق اجتماعی می‌دانند اما آنچه مهم است این‌که نباید این نوع احساس مبالغه‌آمیز باشد و با واقعیت فاصله بسیاری داشته باشد و رسانه‌ها در رفع فاصله بین واقعیت و احساس وجود نارضایتی و ناامیدی می‌توانند نقش ویژه‌ای داشته باشند.»

وی اظهار کرد: «امروز به افزایش فضای امید اجتماعی نیازمندیم. رسانه‌ها در ایجاد امید‌آفرینی نقش بسزایی دارند. جامعه ناامید و بی‌نشاط به جامعه بی مسئولیت و کم تحرک تبدیل می‌شود. بنابراین نقش رسانه‌ها در ساخت جامعه با نشاط، پویا و خلاق کم نظیر است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به اتفاقات منطقه‌ای و جهانی ادامه داد: «در شرایط بین‌المللی امروز همفکری و همکاری رسانه‌ها با دولت و نظام اجتماعی ضروری است و در گفت‌و‌گوهای دوطرفه میان دولتمردان و رسانه‌ها به سمت حفظ نظام اسلامی و انقلاب که در آستانه چهلمین سالگرد آن هستیم و همچنین برای حفاظت ایران که همگی به آن تعلق خاطر داریم در مسیری درست قدم برداریم.»

در ابتدای این نشست، محمد سلطانی‌فر، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست‌ها گفت: «پرداختن به حوزه‌های محتوایی رسانه‌ها یکی از دلایل برگزاری این جلسات است.»

وی افزود: «حمایت، نظارت و آموزش از اولویت‌های این معاونت در سال پیش رو است.»

سلطانی‌فر ادامه داد: «حمایت بیشتر از رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی دارای مجوز و هویت از دیگر اولویت‌های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری است.»

وی کاهش وابستگی رسانه‌ها به یارانه‌های دولتی و حرکت به سمت حرفه‌ای شدن، حمایت از شکل‌گیری اتحادیه‌های مختلف رسانه‌ای و توجه ویژه به محتوای رسانه‌ها و زبان فارسی را از دیگر اولویت‌های معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای امسال برشمرد.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =