ایران نوشت: پنجشنبه شب گذشته بود که صدای لودر در فضای اطراف بقعه تاریخی قدمگاه کاشان پیچید و صدای فرو ریختن آجرها حکایت از تخریب بخشی از این بنای متعلق به دوره ایلخانی می‌داد. بنای 700 ساله‌ای که از آثار مهم تاریخی و شناسنامه دار کاشان است و سال هاست ساماندهی آن از سوی مردم این دیار پیگیری می‌شود و به نظر می‌رسد گوش شنوایی نیست.

ساعتی از این اقدام نگذشته بود که خیل عظیمی از مردم بویژه دوستداران فرهنگ و تاریخ کاشان خود را به محل رساندند تا ببینند چه بر سراین اثر تاریخی آمده است. وقتی به نزدیکی بقعه می‌رسی نخستین چیزی که می‌توانی از صدها متر دورتر احساس کنی بوی تعفن و دود ناشی از سوزاندن زباله‌ای است که گویا ماه هاست در کنار این بقعه تاریخی جا خوش کرده است. نزدیک‌تر که می‌شوی تا حدودی خیالت راحت می‌شود زیرا هنوز بقعه تاریخی قدمگاه که به شکل چهار طاق است دست نخورده باقی مانده اما برای ورود به محوطه بقعه باید زباله ها را کنار بزنی تا راهی به داخل بیابی.
گفته می‌شود شهرداری به‌دنبال شکایت پی‌در پی مردمی که در این محله شلوغ مرکز شهر واقع در خیابان شهید بهشتی، کوچه شامخی ساکن هستند اقدام به پاکسازی محوطه از زباله کرده و البته برای ورود به داخل محوطه مجبور شده دیوار ساختمانی را که در سمت راست بقعه واقع است تخریب کند. آقایی که خود را «احمدی» معرفی می‌کند با نگرانی سعی می‌کند همه را به عقب براند وخود را زودتر از همه به بنای بقعه برساند آنقدر بغض گلویش را گرفته که گویا دل پردردی از بی‌مهری مسئولان به این اثر تاریخی دارد.
می گوید سال هاست که پیگیر ساماندهی این بقعه هستیم اما گویا مسئولان ارزش آن را نمی‌دانند چراکه به جای اینکه بقعه‌ای را که مربوط به دوره ایلخانی است به جاذبه گردشگری کاشان تبدیل کنند به زباله دانی مبدل کرده‌اند. اما «محمدی» که گویا از اهالی همین محل است و دختر کوچکش دانش‌آموز دبستان دخترانه مقابل این بقعه است به موضوع از دید دیگری می‌پردازد و می‌گوید: جدا از بوی تعفنی که سال هاست ما اهالی محل آن را تحمل می‌کنیم این مکان به مأمنی امن برای معتادان تبدیل شده بود و ماباید هر روز ضمن رساندن فرزندانمان به مدرسه تمام روز را با نگرانی سپری کنیم.
روز شنبه وقتی با فراغ بال بیشتر به محل برمی‌گردیم تا اوضاع را دقیق تر بررسی کنیم چند نفر از نیروهای شهرداری را می‌بینیم که در حال کندن ایزوگام سقف وپوشش آهنی ساختمان کناری هستند.
مسئولی از دبستان دخترانه مقابل این مخروبه مقابل در ایستاده و وقتی متوجه حضورمان می‌شود خود را به ما می‌رساند و از دغدغه 400دانش‌آموز مشغول به تحصیل در این دبستان بابت این محل می‌گوید. به‌گفته وی، این مکان سال‌ها بوده که به شکل زباله دانی منطقه درآمده و گویا بوی تعفن چه قبل از سوزاندن زباله وچه بعد ازآن باعث آزارو اذیت همگان بوده والبته رفت و آمد معتادان هم به نگرانی مسئولان مدرسه دامن می‌زده است.
وی می‌گوید: حالا با تخریب این دیوار باید نگران سرک کشیدن دانش‌آموزان به داخل آن باشیم. وی از مسئولان می‌خواهد هرچه زودتربه این فضای مخروبه بدون حفاظ، سروسامانی بدهند و تأسف می‌خورد که ای‌کاش در این سال‌ها به جای اینکه این مکان تاریخی به حال خود رها می‌شد ساماندهی صورت می‌گرفت و ساختمان کناری‌اش هم به مکان فرهنگی تفریحی مانند کتابخانه تبدیل می‌شد تا دانش‌آموزان از آن بهره‌ای می‌بردند.
نخست به سراغ «سعید ابریشمی راد» شهردار کاشان رفتیم و دغدغه مردم را با وی مطرح کردیم. وی تأکید می‌کند: البته حساسیت‌های مردم در خصوص مرمت بنا قابل درک است اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا تخریبی انجام نشده است. بلکه بخشی از دیوار ساختمانی که در قسمت راست بقعه با سازه‌ای فلزی قرار داشته وهنوزم هست با هدف پاکسازی محوطه از زباله‌ها تخریب شد که دلیل آن‌هم احترام به خواست اهالی محل برای پاکیزگی این محوطه است؛ ضمن اینکه این ساختمان مربوط به دوران معاصراست و ربطی به قدمگاه ندارد.
به‌گفته وی شهرداری در زمان شهردار سابق با اداره اوقاف کاشان توافق کرده بود که به شرط مرمت وبازسازی بقعه بتواند برای مدت سه سال، پارکینگی را در محل این ساختمان برپا و مورد استفاده مردم قرار دهد.
اما «محسن جاوری» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کاشان می‌گوید: درمجاورت محوطه قدمگاه که بقعه‌ای از زمان ایلخانان در آن موجود است خانه‌ای از دوره قاجار وجود دارد که متأسفانه ازاین بنا فقط یک هشتی ویک فضای مسقف نیم‌گنبدی باقی مانده و دردوره معاصر، اسکلت فلزی به آن اضافه شده است.
به‌گفته وی، اعتراض میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری کاشان به این دلیل است که این بخش تخریب شده، به هر جهت درحریم بقعه تاریخی باقی مانده از دوره ایلخانی قرار داشته وشهرداری باید قبل از هرگونه اقدامی اجازه می‌گرفت. جاوری از شکایت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کاشان در خصوص این تخریب خبر می‌دهد و از توافق اوقاف با شهرداری اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.
«مهدی حافظیان» سرپرست اوقاف و امورخیریه کاشان نیز می‌گوید: این محوطه تاریخی طی 10 سال قبل به زباله دان تبدیل شده بود. وی می‌افزاید: شهرداری برای پاکسازی زباله‌ها از این محوطه و اصلاح پستی بلندی‌های محوطه، درخواست کتبی ارائه داد مشروط براینکه بقعه تاریخی زمان ایلخانی حفظ شود، پذیرفته شد. به هر روی بخشی از دیوار محوطه بقعه تاریخی قدمگاه کاشان تخریب شد و این مسأله به هر بهانه تلنگری بر لزوم ساماندهی هر چه سریعتر این اثر تاریخی بود که خواسته برحق مردم کاشان است وشاید تنها می‌توان امیدوار بود که هرچه زودتر شاهد اقداماتی برای حفظ و حراست از این میراث گرانبها باشیم.

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =