۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۸
تصاویر | میراث‌دار چاوز بار دیگر انتخاب شد

انتخابات ونزوئلا به پایان رسید و نام مادورو بار دیگر از صندوق رای بیرون آمد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته انتخابات ونزوئلا از 8 صبح به وقت محلی این کشور آغاز شد و امروز ستاد انتخاباتی این کشور نیکلاس مادورو میراث دار حزب پوپولیستی چاوز مجددا سکان این کشور را به دست گرفت. پیروزی مادورو در حالی صورت گرفت که این کشور روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. سیاست نفتی مادورو باعث شد که این کشور از لحاظ اقتصادی سقوط کند.

مردم این کشور با وجود قحطی، گرسنگی و حتی تظاهرات خونباری که پشت سر گذاشتند بار دیگر پای صندوق رای رفتند و مجددا مادورو را انتخاب کردند.

اسپونتیک گزارش داده است: تیبیسای لوسنا، رییس شورای ملی انتخابات ونزوئلا با اشاره به شمارش ۹۲.۶ درصد آرا اخذ شده در انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کرد که بر اساس نتایج به دست آمده مادورو در سمت خود به عنوان رییس‌جمهوری این کشور ابقا شده است.

وی میزان مشارکت در این انتخابات را ۴۶.۰۱ درصد اعلام کرد و گفت، مادورو ۵ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۷۱۸ رأی به دست آورده است. پس از او، هنری فالکون از جناح مخالف یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۲۲ رأی به دست آورده است.

البته فالکون و یک نامزد دیگر مخالف به نام خاویر برتوچی اعلام کردند که این نتیجه را به رسمیت نمی‌شناسند.

هر دوی آنها می‌گویند که انتخابات به دلیل نقض مقررات مخدوش است. فالکون خواستار رأی‌گیری مجدد در ماه اکتبر شد.

نامزد اصلی مخالفان پیش از این مدعی شد، مسئولان برگزاری انتخابات با اسکن کردن کارت مواد غذایی سعی کرده‌اند مردم را به سمت رأی دادن به مادورو سوق دهند. این کارت ها برای دسترسی به مواد غذایی از طرف دولت توزیع می‌شود.

مقام‌های دولت ونزوئلا اعلام کردند که برگزاری انتخابات آزادانه و منصفانه بوده است؛ هرچند مخالفان رأی‌گیری را تحریم کردند.

پیش‌تر معاون وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نخواهد شناخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در توئیتر خود نوشته بود: به اصطلاح انتخابات ونزوئلا که امروز برگزار می‌شود، مشروعیت ندارد. آمریکا در کنار کشورهای دموکراتیکی که از مردم ونزوئلا و حقوق آنان برای انتخاب نمایندگان خود از طریق انتخابات آزاد و عادلانه حمایت می‌کنند، می‌ایستد.

نامزد مخالفان نتیجه را نپذیرفت

در همین حال بی بی سی گزارش داد: کمیسیون انتخابات ونزوئلا می گوید که نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور در رای گیری یکشنبه برای یک دوره دیگر انتخاب شده اما تنها نامزد جدی مخالفان که انتخابات را تحریم نکرده بود می گوید نتیجه را نمی پذیرد.

مقام ها گفتند که ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به آقای مادورو رای دادند و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رای خود را به نفع هنری فالکون، رقیب اصلی او، به صندوق ها ریختند.

فالکون و یک نامزد دیگر مخالف به نام خاویر برتوچی می گویند که نتیجه را به رسمیت نمی شناسند.

هر دو آنها می گویند که انتخابات به دلیل نقض مقررات مخدوش است و آقای فالکون خواستار رای گیری مجدد در ماه اکتبر شد.

مقام های انتخاباتی گفتند که میزان مشارکت در انتخابات ۴۶ درصد بوده است. اما ناظران غیررسمی وابسته به ائتلاف مخالفان پیشتر گفتند حدود ۳۲ درصد از رای دهندگان پای صندوق ها رفته اند.

هنری فالکون نامزد اصلی مخالفان روز یکشنبه گفت مسئولان برگزاری انتخابات با اسکن کردن کارت مواد غذایی سعی کرده اند مردم را به سمت رای دادن به نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، سوق دهند. این کارت ها برای دسترسی به مواد غذایی از طرف دولت توزیع می شود.

مقام های دولت گفتند که انتخابات "آزادانه و منصفانه" بوده است هرچند بیشتر مخالفان رای گیری را تحریم کردند.

مخالفان می گفتند انتظار دستکاری گسترده در انتخابات را دارند اما از تغییر اوضاع عاجزند.
دولت آمریکا هم که از منتقدان دولت مادوروست پیشتر گفته بود نتیجه را به رسمیت نخواهد شناخت.

انتخابات قرار بود در ماه دسامبر ۲۰۱۸ برگزار شود اما مجمع ملی رای دهندگان که فقط متشکل از هواداران آقای مادوروست انتخابات را جلو انداخت.

ائتلاف مخالفان به نام اتحاد دمکراتیک درحال حاضر دچار شکاف است. مخالفان دولت را متهم می کنند برای بهره برداری از این تشتت انتخابات را جلو انداخته است. دو نامزد اصلی این ائتلاف از شرکت در انتخابات منع شده اند و سایرین از کشور گریخته اند.
البته آقای مادورو هواداران پرسر و صدای زیادی دارد که از پیروزی او شادمان می شوند.

نامزدهای دیگری هم بودند که شانسی واقعی برای پیروزی نداشتند و فقط آقای فالکون رقیبی جدی برای آقای مادورو به حساب می آمد.

فالکون زمانی هم حزبی مادورو در حزب سوسیالیست بود و در دوره ریاست جمهوری هوگو چاوز فرماندار یکی از ایالات این کشور بود. او در سال ۲۰۱۰ این حزب را ترک کرد تا به مخالفان بپیوندد.

فالکون می گوید تنها راه کنار زدن آقای مادورو انتخابات است برای همین علیرغم تحریم انتخابات توسط مخالفان در آن شرکت کرده.
او گفته بود اکثریت مردم ونزوئلا خواهان کنار گذاشتن رئیس جمهور مادورو هستند و باید از فرصت رای دادن برای این کار استفاده کنند.

با این حال باقی مخالفان از این اقدام او ناراضی بودند و بعضی حتی او را "خائن" خواندند.

 

تصاویر از رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    9 0
    اصلا هم معلوم نیست انتخابات چطوری بوده و رای های خارج شده از صندوق.اگر هم که مردم از صمیم قلب مادورو را انتخاب کردن از 4000 درصد تورم راضی هستن و قحطی و گرسنگی و فساد دولتی رو دوست دارن.