هیچ کس هوای کامیونداران را ندارد

«خبرجنوب» نوشت: تجمع دیروز کامیونداران در پایانه بار شیراز در حالی رقم خورد که بیشتر آن ها مدعی اعتراض به توزیع نا مناسب بار در این شهر، حضور دلالان در توزیع بار و مهم تر از همه، کاهش نرخ کرایه های حمل و نقل بودند.

حمید کمالی یکی از کامیونداران چهل و هفت ساله ای که نصف عمرش را در جاده های این کشور در این حرفه گذاشته در گفت و گو با «خبر جنوب» علت اصلی این تجمع را پایین بودن نرخ کرایه ها و زیاد نشدن آن در طول چند سال گذشته اعلام می کند و می گوید: «بیمه و لوازم ماشین گران شده است و باربری ها هم باید 11 درصد حق کمیسیون از ما بگیرند در حالی که 40 تا 50 درصد و گاهی نیز تا هفتاد هشتاد درصد از رانندگان کمیسیون دریافت می کنند و نظارت در این میان، صفرِ صفر است».
رشد 40 درصدی قیمت روغن و زیاد شدن ورودی پایانه ها حتی تا 12 هزار تومان در برخی شهرها نیز از دلایل دیگری است که این کامیوندار با اشاره به آن گریز دوباره ای به کاهش نرخ بار در استان فارس می زند و تاکید می کند که در شهرهایی مثل سمنان هر سال 20 درصد به کرایه حمل بار افزوده می شود این در حالی است که در فارس این مقوله موضوعیت ندارد و باربری هر کاری دلش خواست انجام می دهد.
کاظم خان احمدی، کامیوندار معترض دیگری است که به شدت نسبت به وضع موجود، شاکی است. او گرانی بی حد و اندازه روغن، لاستیک، لوازم ماشین و حتی نداشتن سرویس های بهداشتی بین راهی را مثال می زند و می گوید: «خیلی ها در خانه خود نشسته اند و نمی دانند پنچرگیری در هوای سرد یعنی چه! نمی دانند استراحتگاه نداشتن و خوابیدن پایین ماشین آن هم در هوای سرد یعنی چه!».
او به داستان گازگرفتگی و جان سپردنِ شمار زیادی از کامیونداران که در زمستان بر اثر سرما به شعله های بی جان پیک نیک برای گرم کردن خود در اتاقک های کوچک ماشین پناه برده اند اشاره می کند و یادآور می شود که جامعه کامیونداران در کل کشور، کارد به استخوانشان رسیده است.
خان احمدی می گوید: «حق بیمه و کمیسیون باربری زیاد شده است؛ لاستیک، گازوییل و روغن هم گران شده و هیچ ارگانی از کامیونداران حمایت نمی کند. اتحادیه از ما پول می گیرد که حمایت کند اما حمایت نمی کند. باربری ها هم در قبال بارهایی که به ما می دهند نصف کرایه را برمی دارند و نصف دیگر هم خرج استهلاک ماشین، گازوییل و چیزهای دیگر می شود».
این کامیوندار با اشاره به طرح از رده خارج شدن ماشین های سنگین فرسوده، این گونه تحلیل می کند: «اجرای چنین طرح هایی جز خیانت به حق و حقوق کامیوندار و نادیده گرفتن زحماتش، چیزی بیش نیست چون ماشینی که مثلا 30 سال کار کرده و در طول این سال ها در سیستم حمل بار، نقش داشته را به قیمت مفت بر می دارند و در قبالش یک ماشین 500 میلیونی می دهند که کامیوندار مجبور است تا آخر عمرش کار کند تا بتواند اقساط سنگین و سودهای غیر متعارف وام های آن را بپردازد».
امیر حسین برومند، رییس اتحادیه کامیونداران فارس نیز ماجرای کمبود گازوییل، گرانی بیمه، نرخ پایین کرایه، افزایش قیمت لوازم ماشین های سنگین و البته میزان کم سهمیه سوخت را دلیل اصلی اعتراضات جامعه کامیونداران عنوان و تاکید می کند که هزینه های حمل کالا به هیچ وجه جوابگوی خرج رانندگان نیست.
برومند از افزایش 15 درصدی کرایه های بار در پی این تجمع اعتراض آمیز در شیراز خبر می دهد و می گوید: «طی مذاکرات فوری که با کانون کامیونداران کشور داشتیم، قرار شد رانندگانی که باید دو برابر بیمه پرداخت کنند برای این که این ماه جریمه شامل حالشان نشود، حق بیمه را پرداخت نمایند اما ماه بعد بستانکار تلقی گردند».
حل مشکلات ورودی پایانه ها آن هم برای رانندگانی که پس از ورود به پایانه به دلایلی مثل عدم ساماندهی بار موفق به بارگیری نمی شوند نیز موضوعی بود که به دنبال اعتراض کامیونداران، این مسئول قول داد ساماندهی شود.
البته علیرضا سياهپور، مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي فارس معتقد است این موضوعات با تجمع و اعتصاب حل نمی شود. او در حالی که به طور قطع، قول پیگیری مشکلات جامعه کامیونداران فارس را می دهد در عین حال اعتراض دیروزِ کامیوندارانِ شیراز را یک تجمع صنفی تلقی می کند که انباشت مشکلات گذشته علت اصلی آن بوده است.
این مسئول با اعتقاد به این که کامیونداران باید در مجامع رسمی و کارشناسی، مسایل و مشکلات خود را منطقی، مطرح کنند در عین حال تاکید می کند: «همان گونه که کنترل و نظارت بر عملکرد کامیونداران به عهده ماست و در برابر تخلفات با آن ها برخورد قانونی می شود همان طور هم موظف به دفاع از حقوق آن ها هستیم».

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =