۰ نفر
۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵
درسی که باید از دشمن آموخت

باید سرمایه‌های مدیریتی را در کشور پاس داشت چون از بیت‌المال برای چنین سرمایه‌ای هزینه شده است. حداقل از بیگانگان و دشمنان خود بیاموزیم که برای اداره کشور خود سعی می‌کنند دانش و تجربه گذشته را به‌کار گیرند تا ضعف‌ها را به نقاط قوت تبدیل کنند و همچنین قوت‌ها را استمرار بخشند.

امیررضا واعظ‌آشتیانی *

رهنمود مقام معظم رهبری درباره پیوند بین مردم و مسئولان، سخن امام، شهید بهشتی و السابقون انقلاب اسلامی بود. مسئولان نباید اجازه دهند که فاصله‌ای بین آن‌ها و مردم ایجاد شود. این اتفاق نخواهد افتاد مگر آن که نحوه و شیوه برخورد، کار و زندگی مسئولان به اکثریت اقشار جامعه نزدیک باشد و مردم احساس فاصله نکنند.

متأسفانه امروز می‌بینیم برخی مسئولان سبک زندگی متفاوت از عموم جامعه دارند. برخوردشان هم به گونه ای است که گویا مردم مکلف هستند که آنها را انتخاب یا تحمل کنند، پس هرآنچه آنها تصمیم می گیرند مردم ملزم به پذیرش هستند. این مسئله نگاه مردم را به مسئولان تغییر می دهد و باعث فاصله می شود. وقتی فاصله ایجاد شد، نه تنها آینده خوشی برای این دسته از مسئولان رقم نخواهد خورد بلکه به نظام نیز صدمه وارد می شود.

اگر شایسته سالاری ملاک باشد و افراد براساس دانش، تخصص، توانایی‌ها و تعهد به انقلاب سرکار بیایند هیچ‌گاه شاهد فاصله بین برخی مسئولان و مردم نخواهیم بود. بنابراین مسئولان ارشد هر دستگاهی باید نشان دهند که آیا انتخاب‌شان درست بوده است یا خیر؟ متأسفانه از بعد جنگ تا امروز هر گروهی مسئولیت پیدا کرده، گروه خود را سرکار آورده و تجربه گروه قبلی را کامل کنار گذاشته است. حال آنکه باید سرمایه‌های مدیریتی را در کشور پاس داشت چون از بیت‌المال برای چنین سرمایه ای هزینه شده است. حداقل از بیگانگان و دشمنان خود بیاموزیم که برای اداره کشور خود سعی می‌کنند دانش و تجربه گذشته را به کار گیرند تا ضعف‌ها را به نقاط قوت تبدیل کنند و همچنین قوت‌ها را استمرار بخشند.

بارها در دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی مشاهده کردیم مسئولی می‌آید و تیم مدیریتی قبل را متهم به ویرانگری می‌کند و می‌گوید «قبلی ها توانایی نداشتند». این عوامل تأثیر منفی بر ذهن مردم می گذارد و مردم را به قضاوت وا می دارد که نظام ناکارآمد است. مثلا شخصیتی گفت «مدیر از خارج بیاوریم چون ما فقط بلدیم قرمه سبزی و آبگوشت درست کنیم». این ادبیات فاصله مسئولان و مردم را بیشتر می کند.

در مجموع برای حفظ پیوند بین مسئولان و مردم رعایت چند نکته لازم است. اول آنکه در انتخاب مدیران، شایسته سالاری مدنظر قرار گیرد. ثانیا مسئولان از بدنه جامعه فاصله نگیرند و در گفتمان، خود را خدمتگزار مردم بدانند، یعنی اگر کاری انجام دادند بی منت باشد. ثالثا مسئولان شعار ندهند و وقتی کاری را کردند، بعد از آن حرفش را بزنند. امروز می‌بینیم برخی از مسئولان کارهای نکرده را مطرح می کنند، این مسئله بی اعتمادی در ذهن مردم ایجاد می کند. رابعا صاحبان تریبون از تخطئه گذشته بپرهیزند و سعی کنند نشاط و شادابی را به جامعه منتقل کنند.

* فعال سیاسی اصول‌گرا

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    0 0
    دشمن دانا به ز دوست نادان