باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعود، امروز (یکشنبه) در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا اعلام کرد قتل ددمنشانه جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی منتقد محمد بن سلمان، یک اشتباره بسیار بزرگ بود.

در حالی که همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه به دستور مستقیم ولیعهد سعودی صورت گرفته است، الجبیر در تلاش مذبوحانه مدعی شد بن سلمان از ماجرای کشته شدن روزنامه نگار واشنگتن پست اطلاعی نداشته است.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست، دوم اکتبر سال جاری میلادی (دهم مهر) پس از ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد.

دفاع ناشیانه الجبیر از بن سلمان در گفتگو با رسانه آمریکایی

پیش‌تر رسانه‌های ترکیه‌ای تصاویر 15 نفر از اتباع عربستان سعودی را که پیش از ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول، وارد این ساختمان شده و یک ساعت پس از ورود وی، از آن خارج شده اند، منتشر کردند. بر اساس گزارش منابع امنیتی ترکیه، این 15 نفر که در بین آن‌ها مقامات سعودی نیز دیده می‌شوند، سوم اکتبر با دو هواپیمای جت خصوصی وارد استانبول شده و پس از ناپدید شدن خاشقجی، ضمن تقسیم شدن به دو گروه، به دبی و قاهره پرواز کرده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، دو نفر از اعضای تیم امنیتی عربستان سعودی در میان این 15 نفر بودند. تصویر یکی از این افراد در حالی که در کنار بن سلمان است، نیز منتشر شده است. از سوی دیگر، بررسی تصاویری آرشیوی از شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی نشان می‌دهد این دو نفر محمد سعد الزهرانی و طاهر غالب الحربی، عضو تیم ویژه حفاظت ولیعهد سعودی هستند.

این در حالی است که الجبیر در پاسخ به پرسش مجری فاکس نیوز درباره اینکه چه توضیحی برای حضور همزمان این 15 نفر -که یکی از آنها کالبدشکاف بوده- در کنسولگری در روز قتل خاشقجی دارد، گفت فکر نمی کند که در زمان کشته شدن خاشقجی همه این 15 نفر در کنسولگری عربستان حضور داشته اند. وی در تلاشی مذبوحانه برای بی اطلاع نشان دادن سران سعودی از ارتکاب این جنایت وحشیانه مدعی شد ریاض در حال بررسی ماجرای قتل خاشقجی و چگونگی گردهم آمدن این 15 نفر است و سوابق آنها را یکی یکی بررسی می کند. وزیر خارجه عربستان همچنین مدعی شد ریاض تا مشخص شدن همه ابعاد این ماجرا به تحقیقات در این باره ادامه خواهد داد!

دادگستری عربستان سعودی نیز روز گذشته اعلام کرد کشته شدن جمال خاشقجی در سرزمین حاکمیتی عربستان رخ داده است و دادگاه‌های عربستان پس از تکمیل روند تحقیقات، خود، پرونده آن را بررسی خواهند کرد.

عربستان سعودی در روزهای نخستین پس از ناپدید شدن خاشقجی قاطعانه ادعا می کرد این روزنامه نگار از کنسولگری خارج شده است و داشتن هرگونه اطلاعی از سرنوشت او را انکار می کرد. پس از افزایش فشارهای بین المللی بر ریاض، تلویزیون دولتی عربستان سرانجام بامداد روز گذشته (شنبه 28 مهر) پس از 18 روز، با تایید قتل جمال خاشقجی ادعا کرد وی بر اثر درگیری در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است! این در حالی است که کلیه شواهدی که تاکنون توسط مقامات ترکیه‌ای ارائه شده، حاکی از قتل وحشیانه و سازماندهی‌شده وی به دست عوامل مرتبط با عربستان است. گزارش بسیاری از رسانه‌های جهان نشان می دهد خاشقجی به دستور مستقیم بن سلمان کشته شده است.

مجله آلمانی «اشپیگل» نیز روز گذشته به نقل از منابعی در اداره تحقیقات فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی» فاش کرد محمد بن سلمان خواسته بود قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد وی، وحشیانه و رعب‌آور باشد. «علی سوفان»، مأمور سابق «اف‌بی‌آی»، درباره هدف محمد بن سلمان از قتل وحشیانه خاشقجی به «اشپیگل» گفته است: ولیعهد عربستان می‌خواسته این پیام را به مخالفان خود ارسال کند که هر کجا باشید، در چنگ من خواهید بود. او بر وحشیانه‌بودن قتل اصرار داشت، چون این نحوه کشتن پیام را به‌خوبی منتقل می‌کرد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی DE ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    1 1
    به نظر من هم "ولیعهد عربستان می‌خواسته این پیام را به مخالفان خود ارسال کند که هر کجا باشید، در چنگ من خواهید بود. او بر وحشیانه‌بودن قتل اصرار داشته، چون این نحوه کشتن پیام را به‌خوبی منتقل می‌کند." و رسانه ها به خوبی این پیام را به منتقدان منتقل کردند. ولیعهد تمام دنیا رو هم تهدید کرده که در صورت تحریم شیر نفت را خواهد بست
  • بی نام RO ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 1
    تو کشورهای مختلف همین طوری توجیه می کنند. نیروهای خودسر، خودجوش و هزار لقب دیگه