مقامات بهداشتی ژاپن، داروی جدیدی را به نام «زوفلوزا» تأیید کرده‌اند که می‌تواند ویروس آنفلوانزا را در طول یک روز از بین ببرد. عملکرد این دارو روی ویروس آنفلوانزای فصلی زمستان امسال، بسیار مؤثر توصیف شده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، داروی جدید ژاپنی در شرایطی مهیای ورود به بازار می‌شود که در ایالات‌متحده آمریکا، دارویی با نام تجاری «تامی‌فلو» به عنوان رقیب آن در بازار عرضه شده است.

باوجودآنکه آمار مرگ‌ومیر ناشی از آنفلوانزای فصلی در هفته‌های اخیر فزونی یافته است؛ ممکن است کمی طول بکشد تا این داروی ژاپنی بتواند در ایالات‌متحده آمریکا و دیگر کشورها به دست مصرف‌کننده برسد.

در برخی کشورها ازجمله آمریکا، بیماری آنفلوانزا در زمستان امسال بسیار شدید ظاهر شده است و مقامات بهداشتی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا از موارد ابتلای بیشتر و مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا جلوگیری کنند.

یکی از این تلاش‌ها در ژاپن به نتیجه رسید و پژوهشگران این کشور، دارویی آزمایشی را به نام زوفلوزا (Xofluza) تأیید کرده‌اند که ویروس‌های آنفلوانزا و به‌خصوص سويه جدید H3N2 را از بین می‌برد. آزمایش‌های بالینی نهایی روی بیماران ژاپنی و آمریکایی نشان داده است که زوفلوزا می‌تواند ویروس آنفلوانزا را در مدت میانگین ۲۴ ساعت از بین ببرد.

در مقایسه، داروی آمریکایی «تامی‌فلو» برای دست‌یابی به نتایج شبیه، به ۳ برابر زمان بیشتر نیاز دارد. علاوه بر این، استفاده از زوفلوزا محدودیت سنی ندارد و مستقل از سن بیمار، کافی است فقط یک دوز آن به بیمار داده شود؛ درحالی‌که تامی‌فلو باید ۲ بار در روز و به مدت حداقل ۵ روز مصرف شود و برای بیمارانی که در وضعیت حادتری به سر می‌برند، باید دوز دارو را افزایش داد.

ویروس آنفلوانزا با حمله به سلول‌های بدن، عملا آن‌ها را می‌رباید و به کارخانه‌ای برای رونویسی کدهای ژنتیکی ویروس تبدیل می‌کند. داروهای رایج در بازار به سلول‌ها این امکان را می‌دهند که خود را از وجود ویروس پاک کنند و پس‌ازآن، مانع از آلوده شدن سلول‌های دیگر شوند.

اما توانایی منحصربه فرد زوفلوزا در روشی است که برای مقابله با ویروس آنفلوانزا به کار می‌گیرد. این دارو به جای جلوگیری از ربوده شدن سلول‌ها برای آلوده کردن سلول‌های دیگر، آنزیمی فلزی را که ویروس‌ها برای آلوده کردن سلول‌ها استفاده می‌کنند، می‌بندد و به این ترتیب، از استخدام سلول‌ها توسط ویروس جلوگیری می‌کند.

این دارو بر اساس تحقیقات پیشین در مورد ویروس اچ‌آی‌وی ساخته شده است، در کشتن ویروس‌ها راحت‌تر و سریع‌تر عمل می‌کند و تحمل‌پذیری بهتری نسبت به تامی‌فلو دارد. جالب‌تر این‌که تاکنون هیچ عارضه جانبی احتمالی از زوفلوزا مشخص نشده است.

قرار است زوفلوزا از ماه مارس (اسفند) به داروخانه‌های سراسر ژاپن تحویل داده شود، اما نمی‌توان انتظار داشت که این دارو به زودی در کشورهای دیگر توزیع شود. هم‌چنین انتظار می‌رود که تولیدکننده ژاپنی زوفلوزا و تولیدکننده آمریکایی تامی‌فلو برای تولید و عرضه مشترک به توافق برسند، اما این کار حداقل تا سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) زمان می‌برد.

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    5 0
    اینا هم میرن جهنم ؟؟؟