شباهت عجیب‌وغریب خون اژدهای کومودو و شیر پستاندار تخم‌گذار

پژوهشگران امیدوارند از مواد بدن موجودات عجیب و زهرآلودی مانند پلاتیپوس (نوک‌اردکی) و اژدهای کومودو برای مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات انسان امروزی است، استفاده کنند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) متخصصان و دانشمندان علوم پزشکی در استرالیا نوعی پروتئین بسیار قوی در شیر پلاتیپوس، پستاندار نیمه‌آب‌زی تخم‌گذار کشف کردند که قادر به مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌هاست. اکنون پژوهشگران با کشف علت و چگونگی این اتفاق، فهمیده‌اند که شیر این حیوان می‌تواند منجر به تولید نوعی جدید از آنتی‌بیوتیک‌ها شود.

پلاتیپوس، پستاندار عجیب و بومی استرالیاست که منقاری اردک‌مانند و پاهایی زهرآلود دارد و یکی از تنها دو پستانداری است که تخم‌گذارند. این حیوان از راسته تک سوراخیان، گروهی کوچک از پستانداران است که فرزند خود را با تخم‌گذاری به دنیا می‌آورند و به آن شیر می‌دهند. برای تغذیه بچه‌ها، ابتدا شیر در ناحیه شکمی پلاتیپوس تغلیظ می‌شود، سپس از طریق منافذ پوستی ترشح می‌شود و نوزادان از آن تغذیه می‌کنند.

این سیستم تغذیه‌ای با خواص آنتی‌باکتریال شیر این جاندار مرتبط است، چراکه شیر پلاتیپوس در معرض محیط خارجی قرار می‌گیرد و باعث می‌شود نوزادان آن‌ها در تماس با باکتری‌های مضر قرار بگیرند.

دکتر «جولی شارپ» از دانشگاه دیکن استرالیا اعتقاد دارد که این پروتئین آنتی‌باکتریال و منحصربه‌فرد که فقط در شیر پلاتیپوس یافت شده، برای دفاع در برابر همین باکتری‌هاست. متخصصان ساختار و خصوصیات این پروتئین را بررسی کردند تا متوجه شوند هر قسمت از آن دقیقا چه کاری انجام می‌دهد. ویژگی‌های این پروتئین در هیچ‌کدام از ۱۰۰هزار پروتئینی که تاکنون کشف شده است، دیده نشده بود.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت پیدا می‌کنند (شبیه به مقاوم شدن بدن انسان در برابر بیماری‌ها به روش واکسیناسیون) و آن را به نسل بعدی باکتری‌ها منتقل کنند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی که سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) منتشر کرد اقداماتی را خواستار شد که بتواند مانع از وقوع «عصر پساآنتی‌بیوتیکی» شود؛ دوره‌ای که عفونت‌های معمولی و آسیب‌های جزئی که چندین دهه قابل درمان بودند، در برابر داروهای موجود مقاوم شوند و دوباره به مرگ‌ومیر گسترده بشر منجر شوند.

طبق اعلام سازمان بهداشت عمومی انگلیس (PHE)، یک‌پنجم آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده غیرضروری‌اند چراکه بسیاری از بیماری‌ها خودبه‌خود بهبود می‌یابند. سالانه ۵۰۰۰ نفر تنها در انگلیس به علت عفونت‌های مقاوم به داروها جان خود را از دست می‌دهند.

خون اژدهای کومودو، بزرگ‌ترین مارمولک جهان نیز یکی دیگر از منابع عجیب‌وغریبی است که به عنوان نوعی آنتی‌بیوتیک بالقوه جدید موردبررسی قرار گرفته است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =