در هشتمین روز از ایام دهه فجر ، فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی ایبک‌آباد اراک با حضور معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور ، نماینده مردم اراک ،کمیجان و خنداب در مجلس دهم و جمعی از مسئولان استانی و محلی به بهره برداری رسید .

در هشتمین روز از ایام دهه فجر ، فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی ایبک‌آباد اراک با حضور معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور ، نماینده مردم اراک ،کمیجان و خنداب در مجلس دهم و جمعی از مسئولان استانی و محلی به بهره برداری رسید .
به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی ، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در آیین افتتاح فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی ایبک‌آباد اراک ، عنوان کرد: ۱۹۴ شهرک صنعتی با 224 مدول تصفیه‌خانه در سطح کشور فعال است که در شبانه روز، 165 هزار مترمکعب فاضلاب آن ها تصفیه می شود.
فتحعلی محمد‌زاده با اشاره به اینکه هشت شهرک‌ صنعتی استان مرکزی دارای تصفیه خانه است که ظرفیت تصفیه فاضلاب آنها حدود چهار هزار متر مکعب می باشد ، بیان کرد : مساحت کل این شهرک ۵۳۱ هکتار است که ۲۰۰ هکتار آن در قالب انعقاد ۳۲ قرارداد فاز صنعتی عملیاتی شده است ؛ در فاز دوم این تصفیه‌خانه ، ظرفیت تصفیه حدود هزار متر مکعب ارتقا یافته و مبلغی که برای توسعه این تصفیه خانه هزینه شده ،2.4 میلیارد تومان است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب نیز در این مراسم ، گفت : استان مرکزی با کمبود آب مواجه است و قطعا وجود این تصفیه‌خانه ، می‌تواند ظرفیتی را ایجاد کند که در اختیار چرخه مصرف قرار گیرد و از این آب حداکثر استفاده شود. ارزش اقتصادی آب بسیار بالا است و به هیچ وجه نباید در این زمینه کوتاهی کرد ، بایستی منابع آب به طرح‌هایی اختصاص داده شود که بیشترین ارزش افزوده با کمترین مصرف آب را دارند .
علی اکبر کریمی تصریح نمود : تصفیه‌خانه صنعتی یکی از راهکارهای موثر در تامین آب شهرک‌های صنعتی است و می تواند در رفع معضل کم آبی و استفاده بهینه از آب سهم بسزایی داشته باشد ، استفاده بهینه از پساب‌های صنعتی ارزش مهم اقتصادی دارند ، به هر حال ما در شرایط خشکسالی به سر می‌بریم و بازیافت آب ضرورت دارد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی نیز در این آیین از احداث مرحله دوم تصفیه خانه فاضلاب اراک برای نخستین بار در کشور به صورت پایلوت خبر داد و گفت : عملیات اجرایی این طرح ، حدود یک سال قبل در سطح 6 هزار مترمربع آغاز شد و برای ساخت این تصفیه خانه 240 میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.
مصطفی آمره افزود : ظرفیت این تصفیه‌خانه در اجرای فاز اول طرح ، ۶۰۰ متر مکعب در روز بود که این روند مشکلاتی را برای ساکنان اطرف شهرک صنعتی ایجاد کرده بود ، بر همین اساس برای اولین‌بار این تصفیه‌خانه به عنوان یک طرح پایلوت در کشور طراحی و اجرا شد.
وی به استفاده از روزانه 300 هزار لیتر فاضلاب این تصفیه خانه در بخش فضای سبز اشاره کرد و ادامه داد : ظرفیت توسعه این تصفیه‌خانه ، ۴۵۰ متر مکعب در شبانه‌روز است و در حال حاضر پساب واحد صنعتی ، فرایندی را طی می‌کند که نتیجه آن خروجی استاندارد است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی بیان کرد : در این تصفیه‌خانه ، هنوز به راندمان کامل نرسیده‌ایم ، اما بیش از ۹۰ درصد مشکلات ما در این حوزه رفع شده و با بهره‌برداری از مرحله دوم این تصفیه خانه ۶۰ تا ۷۰ هزار مترمکعب فاضلاب خروجی ، اکنون به کمتر از پنج هزار مترمکعب رسیده و امیدواریم با گرم شدن هوا بتوانیم خروجی را به حد استاندارد برسانیم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =