14 روستای هدف گردشگری فارس آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی

«خبرجنوب» نوشت: یکی از مسایلی که چندسالی است در حوزه گردشگری مطرح میشود؛ بحث گردشگری روستایی و بومگردی است؛ حوزه ای که توانسته در برخی نقاط دنیا و بخشی از کشور، اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. فارس نیز با دارا بودن بیش از 4 هزار روستا و تنوع اقلیم های روستایی دارای ظرفیتهای خوبی در این حوزه است؛ ظرفیتی که به ویژه در ایام نوروز و حضور انبوه مسافرین نوروزی میتواند بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مديركل دفتر امور روستايي و شوراهاي استان فارس از آمادگي روستاهاي استان براي استقبال از ميهمانان نوروزي خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 4200 روستا در استان فارس وجود دارد كه 2200 روستا داراي دهياري است.
سيد كمال پاك فطرت با اشاره به آمادگي روستاهاي استان براي فرارسيدن سال جديد، افزود: به رغم آن كه ما در ستاد تسهيلات نوروزي عضويت نداريم اما دهياران و شوراهاي روستايي ما به ويژه آن دسته از روستاهايي كه در مسير معابر اصلي و مناطق گردشگري قرار دارند؛ مكلف شدند تا تسهيلات لازم را براي استقبال از گردشگران نوروزي مهيا كنند. وي در خصوص روستاهاي هدف گردشگري نيز گفت: استان فارس با توجه به تنوع اقليمي، قومي و گردشگري، داراي ظرفيتهاي بسياري است كه در اين خصوص ما 300 روستاي داراي قابليت تبديل شدن به روستاهاي هدف گردشگري را شناسايي كرديم اما به دليل كمي بودجه، اين تعداد به 30 مورد كاهش يافت و دست آخر 14 روستاي استان به عنوان هدف گردشگري انتخاب شد تا زيرساخت هاي لازم را نيز در آنها ايجاد كنيم.
پاك فطرت با انتقاد از برخي دست اندازي ها به طبيعت سنتي و اصيل برخي روستاها، افزود: البته ما در اين رابطه سعي داريم كمترين تغيير در بافت روستاها ايجاد شود نه مثل روستايي مانند قلات كه محيط روستايي آن به طور كلي تغيير كرده و شاهد راه اندازي فست فود و رستوران در وسط آن هستيم.
وي ادامه داد: روستايي مانند قلات مي توانست بسيار بهتر از وضعيت فعلي باشد اما يك عده سودجو از آنجا استفاده اي ديگر كردند در حالي كه اين روستا مي توانست در حوزه گردشگري وضعيت بهتري داشته باشد.
پاك فطرت با اشاره به دست اندازي برخي سودجويان به طبيعت روستاها و برخي حوزه هاي گردشگري و تاريخي اطراف آنها، اضافه كرد: اين گونه اقدامات باعث ميشود هويت روستاها از بين برود. معنا ندارد كه در وسط روستايي سنتي، يك سازه بتني ساخته شود و در روستاها نيز مانند شهرها جدول كشي شود چرا كه اين گونه كارها با هويت سالم و بي غل و غش روستاها فاصله دارد. اين در حالي است كه كساني كه براي گردشگري به روستاها ميآيند به دنبال طبيعت بكر و دست نخورده روستايي هستند نه رستوران ها و امكانات مدرن مثل آسفالت و جدولكشي و سازه هاي بتني.
وي كمبود و نبود زيرساختهاي لازم حوزه گردشگري به ويژه در روستاها را يادآور شد و گفت: در اين زمينه ما بايد ابتدا زيرساختهاي حوزه گردشگري را در روستاها ايجاد كنيم و بعد به فكر توسعه اين حوزه باشيم، در حالي كه هم اكنون ما حتي يك سرويس بهداشتي مناسب هم در اين محل ها نساخته ايم و اگر يك اتفاق كوچك براي يك گردشگر در اين نقاط بيفتد ما يك آمبولانس براي انتقال افراد نداريم، همان گونه كه در حادثه آتش سوزي در قلات كه چندي قبل رخ داد؛ حتي يك ماشين آتش نشاني نداشتيم و از آتش نشاني شيراز كمك گرفته شد.
پاك فطرت افزود: توسعه گردشگري روستايي تنها با وجود چند مكان تاريخي و طبيعت امكان پذير نيست و نيازمند زيرساختهاي مورد نياز است. وي اظهارداشت: يكي از مسايلي كه سالهاست در حال ضربه زدن به بافت روستاهاست؛ رشد روزافزون باغشهرهاست كه به رغم خشكسالي چندسال اخير، آبي كه سهم كشاورزان اين روستاهاست صرف پركردن استخر اين باغشهرها و تفريح عده اي ديگر مي شود. اين در حالي است كه اين باغشهرها كمترين سودي براي روستاها ندارد و تنها از خدمات روستاها استفاده مي كنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =