خبرگزاری صدا و سیما نوشت: نماینده دائم روسیه در نشست سازمان ملل گفت: روسیه از مقامات انگلیس می خواهد اقدامات امپریالیستی و استعماری خود را که مربوط به قرن 19 است متوقف کنند.

به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره مباشر، واسيلي نبنزيا نماينده دائم روسيه در سازمان ملل در نشست اضطراري شوراي امنيت براي بررسي اتهامات انگليس عليه روسيه در پرونده مسموميت جاسوس دوجانبه روسي گفت: روز سه شنبه نخست وزير انگليس از شوراي امنيت خواست براي بررسي پرونده جاسوس دوجانبه روسي جلسه غيرعلني تشکيل دهد.

ما نيز از رئيس شوراي امنيت درخواست کرديم نشست را به صورت علني برگزار کند و اين خواسته ما با پيش زمينه قبلي نبود، بلکه فقط خواستيم از ديدگاه همه طرف ها در اين خصوص مطمئن شويم. سخنان غيرمسئولانه برخي از کشورها در اين نشست که حتي مشکل است براي تفسير آنها از الفاظ ديپلماتيک استفاده کنيم، حاوي تهديد کشوري است که داراي حاکميت ملي و عضو دائم شوراي امنيت است، اين تهديدها با بند دوم فصل چهارم منشور ملل متحد متناقض است.

نماينده دائم روسيه افزود: روسيه از مقامات مسئول انگليس مي خواهد اقدامات امپرياليستي و استعماري خود را که مربوط به قرن 19 است متوقف کنند و به استفاده از زبان تهديد و تعيين ضرب الاجل و اتهام زني بدون دليل و مدرک پايان دهند.

بار ديگر تکرار مي کنم روسيه هيچ ارتباطي به اين حادثه ندارد و به ضرب الاجلي که لندن با زباني تهديد آميز تعيين کرده است هيچ گونه توجهي نخواهيم داشت و اين ضرب الاجل را باطل و ملغي مي دانيم. از مسئولان انگليسي انتظار داريم به معاهده منع گسترش تسليحات شيميايي و ساير منشورهاي بين المللي از جمله معاهده اتحاديه اروپا در اين زمينه پايبند باشد.

وي ادامه داد روسيه آماده ارائه همکاري هاي لازم براي آغاز تحقيقات مشترک در باره اين حادثه است و موضوعي براي پنهان کاري وجود ندارد. ساز و کار ذکر شده در تبصره دوم بند نهم موضوعي است که ما آن را يادآور شده ايم و اگر اطلاعات ارائه شده از سوي ما کافي نيست مي توانيم به معاهده منع تسليحات شيميايي رجوع کنيم و اين تنها راه حل اين مسأله است. با توجه به اينکه روسيه به نقض معاهده متهم شده است و براي اثبات اين اتهام هيچ گونه سند و مدرکي ارائه نشده است، به نظر نمي رسد راه حل ديگري وجود داشته باشد. گفتگوي توخالي و بدون نتيجه ما را به نتيجه اي نمي رساند و ما آماده همکاري در چارچوب معاهده منع گسترش تسليحات شيميايي هستيم.

نبنزيا در پايان گفت: خلاصه سخنان من بر اين موضوع تأکيد مي کند که ساز و کار تعامل با چنين حوادثي در بند نهم معاهده منع تسليحات شيميايي ذکر شده است و انتظار داريم همه کشورهاي عضو اين معاهد به آن پايبند باشند و از آن حمايت کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =