۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
فیلم | رقص آسمان در آستانه نوروز

در آستانه نوروز، شکافی درون میدان مغناطیسی زمین پدیدار شده که شفق‌های قطبی زیبایی را در عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۶۶٫۵ درجه به راه انداخته است. شفق قطبی، زیباترین پدیده جوی آسمان به شمار می‌رود.

 

 

به گزارش خبرآنلاین، در پدیده شفق قطبی، ذرات پرانرژی خورشید درون میدان مغناطیسی زمین منحرف می‌شوند و حوالی قطب‌های مغناطیسی (درون مدار قطبی زمین) به لایه‌های فوقانی جو برخورد می‌کنند. آن‌ها به مولکول‌های جو انرژی می‌دهند و با برانگیخته کردنشان، آن‌ها را به تابش نور (سبز برای اکسیژن و ارغوانی برای نیتروژن) وا می‌دارد.

اما در حول‌وحوش اعتدال بهاری (اول بهار)، میدان مغناطیسی زمین در زاویه خاصی نسبت به بادهای خورشیدی قرار می‌گیرد که سبب می‌شود بخشی از آن خنثی شده و شکافی در سپر مغناطیسی زمین پدیدار شود. ذرات باردار، درون این شکاف نفوذ می‌کنند و خود را به ژرفای جو زمین می‌رسانند؛ به همین دلیل، شفق‌های قطبی از قدرت بیشتری برخوردار می‌شوند و سهم پرتوهای ارغوانی‌رنگ در آن‌ها بیشتر می‌شود.

این فیلم را «اولیور رایت» از سوئد ثبت کرده است. او شامگاه ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) و طبق پیش‌بینی‌ها به رصد شفق قطبی رفت و آن‌طور که خودش می‌گوید، زیباترین شفق قطبی عمرش را به نظاره نشست.

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    3 0
    این آسمان را باید به جرم رقصیدن دستگیر و مورد بازخواست قرار داد