۰ نفر
۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰

ایسنا نوشت: امرسون منانگاگوا امروز (یکشنبه) به عنوان رئیس‌جمهور جدید زیمبابوه بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پرمناقشه این کشور سوگند یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، امرسون منانگاگوا ابتدا در ماه نوامبر گذشته بعد از آنکه رابرت موگابه، رئیس‌جمهور چند دهه‌ای زیمبابوه تحت فشار ارتش از سمتش کناره‌گیری کرد، موقتا جای او را گرفت.

منانگاگوا در انتخابات ریاست جمهوری ۳۰ ژوئیه با برتری اندکی بر رقیبش یعنی نلسون چامیسا، کاندیدای ریاست جمهوری ائتلاف اپوزیسیون MDC به پیروزی رسید.

با این حال رهبر مخالفان نتیجه انتخابات را رد کرد و ادعای تقلب در آن را مطرح کرد.

مخالفان منانگاگوا با رد نتیجه این انتخابات نزد دادگاه قانون اساسی زیمبابوه شکایت کرده اما این دادگاه روز جمعه ادعای آنها را رد و اعلام کرد که چامیسا نتوانسته ادعایش مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات را ثابت کند.

چامیسا بعد از این رای دادگاه اعلام کرد که مراسم تحلیف منانگاگوا را تحریم خواهد کرد.

منانگاگوا اکنون با ماموریت دشوار بازسازی اقتصاد وخیم زیمبابوه و متحد کردن مردمی که در پی انتخابات دچار شکاف شده‌اند، روبه‌رو است.

منانگاگوا

منانگاگوا اظهار کرد: من در را به روی چامیسا باز می‌گذارم و دستانم را به سمت او دراز می‌کنم.

منانگاگوا که وعده اجرای اصلاحات اقتصادی و دموکراتیک را بعد از پایان ریاست جمهوری ۳۷ ساله موگابه مطرح کرده بود، گفت: اکنون زمان آن است که در کنار یکدیگر به جلو حرکت کنیم.

چامیسای ۴۰ ساله خواهان گفت‌وگو با منانگاگوا شده اما تصریح داشته که باید در مذاکرات برای اشتراک قدرت اول به پیروزی رهبر مخالفان اذعان شود.

پل مانگوانا، سخنگوی حزب حاکم زیمبابوه از چامیسا به دلیل تحریم مراسم تحلیلف منانگاگوا انتقاد کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =