۳ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۰

اعتماد نوشت: اعتیاد به قمار یکی از خطرناک‌ترین انواع اعتیادهاست و یکی از دلایل اصلی آن اشباع شدن فرد از تفریحات دیگر است.

گروه خاصي از افراد كه گرايش به انواع قمار دارند به دليل سبك زندگي‌شان است چرا كه سطح تفريحات در مغز خيلي زود به تكرار مي‌رسد و فرد به دنبال تجربه‌هاي جديد در زندگي است و به همين دليل قمارهاي اينترنتي مثل پوكرهاي آنلاين بيشتر در بين قشر مرفه رواج دارد و به نوعي يك برند شخصيت حضور در اين فضا است الگويي كه دقيقا در مصرف مواد مخدر هم رواج دارد مثل مصرف كوكايين كه به دليل قيمت بالاي آن ويژه گروه خاصي از جامعه معتادان است.

يكي از عوامل شباهت اعتياد قمار به اعتياد مواد مخدر مساله تحمل است و فرد از سطح عملكرد خود احساس رضايت ندارد و دايما دنبال سطح بالاتري از هيجان است. دليل اينكه به وابستگي قمار اعتياد مي‌گويند تاثير آن در چهار جنبه روانشناختي، اجتماعي، فيزيولوژي و معنويت فرد است. چرا كه فرد قمارباز هر نوع آن خواه اعتياد به قمار كبوتربازي، پاسور آنلاين و حتي قمار سنتي مثل قاپ‌بازي در هر چهار جنبه مذكور تاثير مي‌گذارد.

نشانگان روان‌شناختي قمار در مغز قماربازان مشاهده مي‌شود. قسمتي از مغز به نام ونترال استرياتوم كه از آن به نام سيستم پاداش نيز ناميده مي‌شود در قماربازان بسيار فعال است. عوارض اين اعتياد كه متاسفانه هم در قشر مرفه و هم نوع ديگري از بازي‌هاي آن در قشر حاشيه‌نشين فعال است بسيار خطرناك و شديد است و صرفا به دليل مسائل قانوني و حقوقي و عدم آگاهي اجتماعي هيچ‌گونه آگاه‌سازي در اين خصوص انجام نمي‌پذيرد و مطمئنا هيچ فرد قماربازي مثل معتادان به فعاليت خود اذعان ندارد و هميشه اين اعتياد در لايه‌هاي زيرين اجتماع باقي مي‌ماند.

فرد قمارباز هميشه در انديشه قمار مي‌باشد و براي كسب لذت مورد نظر هيچ اصول اخلاقي و ارزشي را مهم نمي‌پندارد و معمولا بعد از مدتي تلاش براي ترك اين فعاليت و ناآگاهي از بيماري روان‌شناختي خود ناكام مانده و تا آخر عمر به فعاليت قمار مي‌پردازد و نكته بسيار خطرناك اين است كه به هنگام احساساتي چون افسردگي، ناكامي و غمگيني به عنوان يك راهكار حل مساله به آن پناه مي‌برد.

مشكلات خانوادگي مثل طلاق و اجتماعي مثل اخراج و از دست دادن شغل و مشكلات معنوي مثل تفكرات منفي‌بافي شديد از ديگر عوارض اين اعتياد پنهان است. در انتها بايد جامعه و خانواده در خصوص اين قبيل اعتيادها بيشتر آگاه‌سازي كند و در اين فضاي دو قطبي اقتصادي كه يك گروه بسيار ثروتمند مي‌شوند و گروهي ديگر بسيار فقير با توجه به تنوع اين اعتياد مي‌توان گفت كل جامعه در خطر قرار مي‌گيرند و قمار معطوف به گروه خاصي نيست خصوصا در قمارهاي آنلاين كه از مبلغ 2 هزار تومان تا 2 ميليارد تومان توان قماربازي.

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =