عکسی زیرخاکی و ارزشمند از گذرنامه مولف «مفاتیح‌الجنان» در سال ۱۳۰۹

نوادگان شیخ‌عباس قمی (محدث قمی)، گذرنامه این عالم دینی را که در سال ۱۳۰۹ خورشیدی صادر شده است، به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تصویری از گذرنامه شیخ‌عباس قمی، عالم بزرگ دینی و مولف کتاب «مفاتیح الجنان» را منتشر کرد.

شیخ عباس قمی که ۷۸ سال از درگذشتش می‌گذرد، افزون بر «مفاتیح الجنان» که حالا دهه‌هاست مهمان خانه ایرانی‌ها شده است، آثار برجسته دیگری نیز دارد که در این میان، «نَفَسُ‌المَهموم» اثری به زبان عربی درباره حضرت اباعبدالله‌الحسین است.

اخیرا نوادگان آن مرحوم، حسین و عباس محدث‌زاده، گذرنامه آن عالم بزرگ دینی را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هدیه کردند که حاوی عکسی از آن مرحوم است و تصویری جز آن‌چه تا امروز از او دیده‌ایم را ارائه می‌دهد. این گذرنامه در سال ۱۳۰۹ خورشیدی صادر شده است.

محدث قمی در سال ۱۲۵۴ خورشیدی (۱۲۹۴ قمری) درقم متولد شد. در بیست و دو سالگی به نجف رفت و شش سال آنجا ماند. پس از آن دوباره به ایران برگشت و مدتی را در مشهد ساکن شد. در سال ۱۳۰۰ خورشیدی به دعوت آیت‌الله عبدالکریم حایری یزدی، برای تدریس در حوزه علمیه به قم رفت و در بهمن ۱۳۱۹ خورشیدی (ذی‌الحجهٔ ۱۳۵۹ قمری) دعوت حق را لبیک گفت. مدفن این عالم و محقق بزرگ اسلامی در نجف عراق و در کنار حرم حضرت علی (ع) قرار دارد.

گذرنامه شیخ عباس قمی

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806556

برچسب‌ها