آخرین پیش‌بینی کارشناسان اروپایی و آمریکایی از ورود مدارگرد ترمزبریده (!) چین، حدود یک ساعت اختلاف دارد؛ با این حال برآورد شده است که «تیان‌گونگ-۱» بین ساعت ۳:۳۰ تا ۷ صبح ۱۳ فروردین سقوط کند.

به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان آژانس فضایی اروپا، «اسا» در آخرین تحلیل از تغییرات مداری «تیان‌گونگ-۱»، دقیق‌ترین پنجره ورود نخستین ایستگاه فضایی چین را به جو زمین تعیین کرده‌اند. آن‌ها بازه زمانی تقریبا ۴ساعته‌ای را حول ساعت ۱:۰۷ روز ۲ آوریل به وقت جهانی (۵:۳۷ بامداد ۱۳ فروردین به وقت تابستانی ایران) مشخص کرده‌اند که از ۲ ساعت قبل تا ۲ ساعت پس از آن را شامل می‌شود. (البته در ویرایش نهایی این پیش‌بینی، مهندسان اروپایی ترجیح دادند آن ۷ دقیقه را هم به پایین گرد کنند و بازه زمانی ۳:۳۰ تا ۷:۳۰ را اعلام کنند.) 

تیان‌گونگ-۱

تصویر فوق، نمای «تیان‌گونگ-۱» را از نگاه رادارهای پرقدرت «انستیتو فرانهوفربرای فناوری رادار و فیزیک بسامد بالا» (FHR) نشان می‌دهد. این تصویر ظهر امروز ثبت شده است، زمانی که مدارگرد چینی در ارتفاع ۱۶۱ کیلومتری از سطح زمین قرار داشت.

این در حالی است که کارشناسان آمریکایی در آخرین تحلیل خود، پنجره سقوط «تیان‌گونگ-۱» را بازه‌ای ۴ساعته حول ساعت ۴:۴۸ بامداد ۱۳ فروردین تعیین کرده بودند. مسیر مدارگرد ترمزبریده چین طی این بازه زمانی ۴ ساعته در نقشه زیر مشخص شده است و همان‌طور که می‌بینید، در طول این مدت «تیان‌گونگ-۱» دو بار بر فراز ایران می‌گذرد.

نقشه محل سقوط احتمالی تیان‌گونگ-۱

در این نقشه، محل «تیان‌گونگ-۱» برای زمان پیش‌بینی‌شده ۴:۴۸ بامداد، با فلش سرخ‌رنگ در گوشه پایین-چپ مشخص شده است. در این نقشه، فضاپیما از چپ به راست حرکت می‌کند؛ مدارهای زردرنگ، مسیر فضاپیما را طی ۲ ساعت قبل از ۴:۴۸ بامداد نشان می‌دهد و مسیر سبزرنگ، مسیر فضاپیما را طی ۲ ساعت پس از ۴:۴۸ دقیقه. مدار سرخ‌رنگ نیز موقعیت «تیان‌گونگ-۱» را در زمان استخراج نقشه (ساعاتی پیش) نشان می‌دهد.

در طول این بازه زمانی، «تیان‌گونگ-۱» دو بار از آسمان ایران عبور خواهد کرد؛ نخست حوالی ساعت ۴ بامداد که از جنوب‌غربی وارد آسمان کشور می‌شود و از شمال‌شرقی خارج می‌شود. پیش‌بینی شده است که در انتهای همین گردش مداری، فضاپیما بر فراز اقیانوس آرام وارد جو شود و بقایایش روی آب‌های آزاد فرود بیایند؛ اما اگر تیان‌گونگ کماکان در مدار باقی بماند، حوالی ساعت ۵:۳۰ صبح از شمال‌غربی کشور خواهد گذشت.

مراحل متلاشی‌شدن تیان‌گونگ-۱

پیش‌بینی کارشناسان اروپایی و آمریکایی، یک ساعت اختلاف دارد. اگر بخواهیم بازه زمانی مشترک بین این دو پیش‌بینی را به‌عنوان بهترین برآورد از زمان ورود «تیان‌گونگ-۱» به جو زمین در نظر بگیریم، می‌توان گفت که نخستین ایستگاه فضایی چین در پنجره زمانی ۳ساعته‌ای حول ساعت ۵:۱۲ صبح ۱۳ فروردین وارد جو می‌شود که از ساعت ۳:۳۷ تا ۶:۴۸ بامداد فردا را می‌پوشاند.

شایان ذکر است که هر دو گذر «تیان‌گونگ-۱» بر فراز ایران در همین محدوده زمانی اتفاق می‌افتد.

‌۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    1 0
    آخه چین و چه به فضا پیما؟ قورباقه خورها کل دنیا رو به دردسر انداختن