۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷
موشک‌های بی‌خاصیت و تثبیت اسد؟!

این اقدام ترامپ که با تحریک فرانسه به دلیل سوابق حضور استعماری در سوریه صورت گرفت بیشتر تبلیغاتی و یک بازی روانی با دنیا بود! الان بیشتر تحلیل‌گران متفق‌القول‌اند که این موشک‌پرانی صد فروندی تاثیر راهبردی که تغییری در عملیات زمینی داشته باشد که نبود هیچ بلکه از منظر عملیاتی و رسانه‌ای به نوعی تثبیت اسد بود و پذیرش ماندن وی در قدرت. آمریکا هم از نظر موقعیت داخلی و هم خارجی توان درگیری نظامی وسیع در خاورمیانه و مخصوصاً سوریه را که می‌تواند با تلاقی برای وی باشد ندارد. اهداف آمریکا بیشتر اقتصادی است تا نظامی و اروپایی‌های همراه هم به‌دنیال سهم‌گیری و تثبیت نقش خود در آینده سوریه هستند! در ظاهر بر عکس آن‌چه در لیبی اتفاق افتاد همه فکر می‌کنند که در سوریه آمریکا اروپا را به‌دنبال خود کشید، اما در واقع همان مدل لیبی اجرا شد و این‌جا هم فرانسه و در درجه بعدی انگلیس آمریکا را به‌دنبال خود کشیدند!

تحلیلگر مسایل خاورمیانه با بیان اینکه شاهد تصاعد بحران در سوریه نخواهیم بود، گفت: اقدام دیشب آمریکا و متحدانش اقدامی نبود که دستاورد راهبردی داشته باشد.

نصرت‌الله تاجیک روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره حملات موشکی آمریکا فرانسه و انگلیس به اهدافی در سوریه افزود: واقعیت امر این است دنیا بیخود خود را معطل ترامپ کرده است و تعجب من از اروپاست چرا که اروپا حلقه اول امنیتی در خاورمیانه است و هر گونه اتفاقی در خاورمیانه تاثیرات اولیه اش در اروپا خواهد بود، اما متاسفانه خانم ترزا می و آقای مکرون خودشان را ملعبه ترامپ کرده اند.

تحلیلگر مسایل سیاسی خاطر نشان کرد: ترامپ بیشتر دنبال کاسبی خودش هست و می خواهد از طریق یک‌جانبه گرایی و تحقق شعار، اول آمریکا، برای صنایع تسلیحاتی آمریکا مالی و پولی فراهم کند و بتواند اقتصاد اینها را رونق دهد.

وی با بیان اینکه ترامپ به فکر مردم خاورمیانه به طور عام و مردم سوریه به طور خاص نیست درباره ادعای حمله شیمیایی به دوما گفت: این موضوعی است که نه به تایید سازمان ملل ، نه ارگان های تخصصی و نه افراد مستقل رسیده است، مشاهده می کنیم که هر طرف نظر و تحلیل خودش را می دهد و اصلا معلوم نیست چنین حمله ای انجام شده یا نشده و اگر صورت گرفته چه کسی انجام داده و در چه سطحی بوده است.

سفیر پیشین کشورمان در اردن افزود: صحنه بین المللی صحنه ای نیست که یک نفر به تنهایی تصمیم بگیرد و چند نفر هم دنبال او راه بیفتند اما امروز می بینیم که ترامپ در حال نابود کردن تمام زیرساخت هایی است که بعد از جنگ جهانی دوم در صحنه بین المللی در عرصه چند جانبه گرایی ساخته شده است.

تاجیک گفت: ترامپ با این گونه اقدامات تا دنیا را به لبه جنگ نکشاند دست بردار نیست. در چنین شرایطی ما باید خودمان هم در جمهوری اسلامی فکری بکنیم و این قدر منفعل نباشیم و برنامه های اقتصادی مالی و توسعه ای کشور را معطل نکنیم.

وی یاد آور شد: درست است که اقتصاد ایران نفتی هست ولی باید سلسله اقداماتی داشته باشیم تا توسعه اقتصادی خودمان را معطل اقدامات ترامپ نکنیم.

این کارشناس مسایل خاورمیانه با بیان اینکه اهداف ترامپ در خاورمیانه شفاف نیست اظهار کرد: او به دنبال عواید مالی و اقتصادی کارهای خود است و متاسفانه کشورهایی از منطقه در راستا و همسو با سیاست های ترامپ قرار گرفته اند.

تاجیک در خصوص موضعگیری برخی کشورهای منطقه گفت: عربستان و در مرحله بعد ترکیه هم در راستای این سیاست قرار گرفته اند. در عین حال ، قطر سیستم منعطف دارد و سریع پیامها را دریافت می کند.

وی ادامه داد: قطر به همراه عربستان و ترکیه باعث اصلی به هم ریختن منطقه شد زمانی که در سال 2011به دنبال حذف اسد افتادند؛ در حالی که ماندن و یا نماندن اسد از حقوق مردم سوریه است و این مردم سوریه هستند که باید در این خصوص تصمیم بگیرند.

به گفته این کارشناس مسایل سیاسی، قطری ها به دلیل اینکه متوجه شدند روش آنها روش درستی نیست حداقل از نظر تاکتیکی روش خود را عوض کردند.البته انها سیاست های خود را هم به نوعی بعد از بروز اختلافات با عربستان تغییراتی دادند.

تاجیک اضافه کرد: عربستان سعودی یک سیاست غلط در پیش گرفته است و ترکیه هم کشور قابل اعتمادی نیست، درست است که هر کشوری منافع خود را دنبال می کند ولی در منطقه خاورمیانه مخصوصا سوریه پیچیدگی و تنوع مسایل باید مد نظر قرار گیرد و هر کشور علاوه بر اینکه به فکر منافع ملی خودش هست به فکر مردم سوریه هم باشد.

وی تصریح کرد: با روشی که ترکیه و عربستان در پیش گرفته اند قطعا ما نمی توانیم به یک اینده با ثبات امیدوار باشیم.
تاجیک در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است شاهد تصاعد بحران در سوریه باشیم گفت : بعید می دانم حرکات آمریکا در این مرحله هم بیش از گذشته نخواهد بود.

سفیر پیشین کشورمان در اردن خاطرنشان کرد: همانند مرحله قبل، حمله به پایگاه هوایی الشعیرات، چند موشک به فرودگاه زد و روز بعد فرودگاه عملیاتی شد، این بار هم همانطور که بعضی از اخبار به رسانه ها درز کرده است روس ها ظاهرا در جریان مکان هایی قرار بود اینها حمله بکنند قرار گرفته اند و طبیعی است که هم نیروهای خود و هم نیروهای سوریه را منتقل بکنند.

وی با بیان اینکه این اقدام فقط یک شاخ و شانه کشیدن بود، افزود: ترامپ مناری دزدیده بود و دنبال چاه می گشت، این اقدامات سلسله حرکات تبلیغی از این جهت بود که بگویند اقدامی انجام داده‌اند وگرنه من بعید می دانم منجر به تصاعد بحران شود. به گفته تاجیک در حال حاضر بیش از صد گروه در سوریه حضور دارند امریکایی ها نه سیاست، نه سابقه و نه حضور داشته اند و فاقد چنین اهرم‌هایی هستند و تاثیرگذار نیستند.

وی تصریح کرد: اقدامات آمریکایی ها اقداماتی نبوده است که تاثیر راهبردی داشته باشد، بیشتر دنبال جو روانی و تبلیغاتی است. کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: بعد از پیروزی‌هایی که دولت سوریه در غوطه شرقی به دست آورده بود، آمریکایی ها می خواستند با چنین اقداماتی شاخ و شانه بکشند تا در آینده در مذاکرات با دولت سوریه بتوانند از امتیازات استفاده کنند ولی هیچ دستاورد راهبردی و تعیین کننده یقینا نداشته و نخواهند داشت.

به گزارش ایرنا، آمریکا، انگلیس و فرانسه در روزهای گذشته مدعی استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شده و به این همین بهانه، سحرگاه امروز به مناطقی از دمشق و حمص حمله موشکی کردند.

منبع: ایرنا مورخ 25.1.97 با عنوان حملات آمریکا و متحدانش دستاورد راهبردی برای آنها نخواهد داشت. با اضافه نمودن خلاصه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    7 1
    تو رو قرآن دروغ نگید چرا میگین آمریکا هم از نظر موقعیت داخلی و هم خارجی توان درگیری نظامی نداره؟ دیگه خسته شدیمممم بس که دروغ شنیدیمممم امید به هیچ نداریممممممممممممممممممممممممممممممم خدایا به یگانگی ات قسممممم تو به ما رحممممم کن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    3 1
    شما از هربهانه اي استفاده ميكنيد براي اينكه اثبات كنيد شاهزاده سوري داره محكم ميشه در حاليكه اين ارزوي شماست و واقعيت چيز ديگريست
  • شمس تبریزی A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    6 1
    آقای تاجیک، لطفا این تحلیل های کلیشه ای را درباره این حمله ارایه نفرمایید. این تحلیلها را همه جا خوانده ایم. لطفا به آن درسهایی که این حمله به ما داد اشاره کنید. شما از موضعی که ترکیه گرفت چه درسی گرفتید؟ از نوع واکنش روسیه چه دستگیرتان شد؟ مقامات ما چه درسی گرفتند؟ من درسهایی را که گرفتم به طور کلی میگویم و وارد جزییات و دلایل نمیشوم. باردیگر ترکیه نشان داد یک ...... تمام عیار است. روسیه نشان داد که یک بی ... مادرزاد و نانش در .... آمریکاست. ..... عده ای از مقامات خودمان هم به من ثابت شد. البته با روحیه ای که از شما سراغ دارم، میدانم تمام اینها را اسمش را میگذارید دیپلماسی. اسم مودبانه بزدلی و بی عقلی و بی عرضگی در ایران دیپلماسی است. خداحافظ شما
    • بی نام GB ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      4 0
      هدف شما از حفظ سوریه و در نتیجه ان نابودی اسرائیل چیست؟ این هدف یعنی نابودی اسرائیل از کجا پایه گذاری شده که بالاترین هدف سران شده؟
    • شمس تبریزی A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      1 3
      البته به شما بگویم که من شخصا در این مورد هم انعطاف دارم. پیشنهاد میکنم که اسراییل پابرجا باشه اما تمام آوارگان حق بازگشت به فلسطین را داشته باشند و همانطوری که بازماندگان به اصطلاح هولوکاست از دولتهای اروپایی غرامت دریافت کردند، بازماندگان کشته شدگان فلسطین هم غرامت دریافت کنند و ضمنا انتخابات آزاد در اسراییل برگزار بشه و نمادهای دینی مانند ستاره داوود و منوره یا همان شمعدان هفت شاخه از پرچم و مراکز دولتی اسراییل حذف شود. عکس هرتزل را هم از اتاق کابینه پایین بیاورند تا فضا یک فضای دموکراتیک باشد و بتوان انتخابات آزاد در اسراییل را باور کرد. ضمنا هر گروهی از هر دینی که دولت را در اختیار گرفت، حق ندارند اعتراض کنند. اگر شرایطی را که عرض کردم بپذیرند من دولت اسراییل را به رسمیت خواهم شناخت
    • بی نام GB ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      5 0
      اینکه چرا درسوریه این کار را میکنند را میتوان دلیلی بر هدف نهایی ایران دانست که قصد برای نابودیشان را دارد از خاک سوریه و لبنان در رابطه دینشان وتفسیرشان و هدفشان هم دروغ چرا من خیلی نمیشناسم واطلاع ندارم اما شما جواب سوال من را ندادید چرا ایران؟و چه کسی این هدف را بزرگترین هدف این کشور کرد؟ اینهمه کشور مسلمان. چرا ایران باید بزرگترین هدفش "از روز اول انقلاب "این باشد که از همه منابع و دخایر و نخبگان وپیشرفت کشورش بگذرد تا به این هدف برسد.ایا جواب این سوال را نباید درهمان بخش پاسخ شما که گفتید چرا در اروپا اینان را از دم تیغ گذراندند یافت؟جمع شدن یهودیان در یکجا وجنگ تمام عیار با مسلمانان
    • شمس تبریزی به بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      0 1
      چند کامنت در پایین صفحه برای شما نوشتم. امیدوارم جواب مختصری بر سوالتان باشد
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    7 1
    کارشناس شدن در مسایل خاور میانه چقدر راحت و آسان شده است. هرکس با هر سطح معلومات و درک و تحلیل، نام کارشناس خاور میانه بر خود میگذارد. با عرض معذرت، بنده هیچ کدام از حرفها و استدلالهای این کارشناس مسایل خاور میانه عزیز را درک نمیکنم و به نظر بنده یک مشت مهملات به هم بافته اند. اقدام آمریکا کاملا حساب شده بود و همراهی انگلیس و فرانسه هم ایضا. این حمله، خیلی چیزها را نشان داد که متاسفانه امثال این کارشناس خاور میانه عزیز هیچکدام را ندیده و حرف های عجیبی میزنند که مایه تاسف است.
  • شمس تبریزی 1 A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 7
    سلام. دوست عزیز، نوشتید «اینکه چرا درسوریه این کار را میکنند را میتوان دلیلی بر هدف نهایی ایران دانست که قصد برای نابودیشان را دارد». اصلا اینطور نیست دوست من. در این قضیه فلسطین و اسراییل، وارونه نمایی های زیادی شده. خیلی چیزها هم در این دو دهه اخیر در داخلی ایران یا گفته نمیشه و یا بعضا خلافش گفته میشه. ضمنا اینجا دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد. یکی حقایق تاریخی و ماهیت رژیم یهودی است و دیگری موضوع مبارزه با این رژیم است. اگر ملتی و یا گروهی مایل به مبارزه نیست، میتواند خود را کنار بکشد اما ناجوانمردانه است که حقایق را برای توجیه کنار کشیدن، تحریف کنیم. حقیقت را باید گفت هر چند که مایل هم نباشیم با آن زندگی کنیم.
  • شمس تبریزی 2 A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    اولا بگویم که موضوع حمایت از فلسطین و ضدیت با اسراییل به دوران انقلاب به این سو بر نمیگرده. از خیلی پیش از انقلاب شروع شده. اکثر مردمی که با رژیم سابق مخالف بودند، در همان زمان نسبت به این قضیه حداقل سمپات داشتن. همین جبهه ملی در سال 1336 زمانی که اسراییل و فرانسه و انگلیس به مصر حمله کردن، به حمایت از مصر برخاست و عکسی از مصدق را به همراه یک قالی ایرانی که در ذیلش بافته شده بود « هدیه نهضت ملی ایران به مردم قهرمان پورت سعید» به کاردار مصر در ایران هدیه کرد. در روز 23 بهمن 57 همین دولت مهندس بازرگان تماس تلفنی با سفارت اسراییل در تهران گرفت و گفت تا 30 بهمن باید تخلیه کنید و بروید و هر چه آن طرف اصرار بر زمان بیشتر کرد، این طرف قبول نکرد.
  • شمس تبریزی 3 A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    همین مرحوم ابراهیم یزدی و دوستانشان هم یاسرعرفات را آوردن ایران و کلید سفارت را دو دستی تقدیمش کردن و کلی سلاح هم بهش دادن. قبل انقلاب هم، اکثر کسانی که معتقد به مشی مسلحانه بودن، از جمله همین سازمان مجاهدین به اردوگاه های فلسطینی میرفتن و آنجا آموزش میدیدن. آتش زدن پرچم اسراییل در مسابقات آسیایی تهران و آتش زدن دفتر هواپیمایی العال هم نمونه های دیگری از ضدیت با اسراییل در قبل انقلابه. میخواهم بگویم که انقلاب در شرایطی پیروز شد که انقلابیون آن زمان،حتی آنهایی هم که بعدا حذف شدن، در قضیه فلسطین مشی واحدی داشتن. اینطور نیست که مثلا بیاییم بگوییم این شخص امام بود که این بذر را کاشت. منتها چون بعدا خیلی ها کنار رفتن و امام فقط ماند، این است که توپ این قضیه را انداختن در زمین ایشان که
  • شمس تبریزی 4 A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    بله امام اینطور میخواست. اصلا همچین چیزی نیست. منتها یک موضوع در اینجا مطرح است. قبل انقلاب، پرداختن به موضوع اسراییل عمدتا با استعمار ستیزی از منظر ناسیونالیسم پیوند داشت چرا که اسراییل نماد استعمار بریتانیا در منطقه بود اما در بحبوحه انقلاب و بعد از آن که استعمار ستیزی وجهه دینی پیدا کرد، موضوع فلسطین هم عمدتا با اسلام پیوند خورد. تا پیش از آن کسانی که میدان دار مبارزه بودند عمدتا گرایش ملی داشتن و بعدا گروههایی به وجود آمدند که گرایش مذهبی داشتن. اتفاقا نکته در اینجاست که چه شد قضیه فلسطین از یک مبارزه ملی و استعمار ستیزانه ناسیونالیسیتی به سمت دینی شدن شیفت پیدا کرد. خود اسراییل و آمریکا و انگلیس مقصر این قضیه هستند. شما فقط یک نگاه به طرح تقسیم فلسطین بر پایه دو ملت – دولت در سال 1947
  • شمس تبریزی 5 A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    نگاه کنید. این طرح در قطعنامه 181 سازمان ملل توضیح داده شده. 33 رای موافق، 13 مخالف و 10 رای ممتنع داشته. نقشه ای که بر پایه این قطعنامه طراحی شده همه جا موجود است. ببینید در همین طرح زمینهایی که باید دولت فلسطین و اسراییل در آن تشکیل میشده، چه وضعیتی دارند. شهر بیت المقدس یا به قول غربی ها اورشلیم هم بر اساس این قطعنامه یک شهر بین المللی بوده. مرزهای اسراییل 1947 را با مرزهای امروزش مقایسه کنید. بسیار حیرت آور است. اینکه یک قومیتی با صدور اعلامیه بالفور در سال 1917 مهاجرت را شروع میکنند و تا سی سال بعد هم مانند یک تومور سرطانی رشد میکنند تا سازمان ملل قطعنامه 181 را صادر کند یک موضوع است، و اینکه اینها به همین اندازه بسنده نمیکنند و مرتب مرزهایشان را توسعه میدهند چیز دیگری است.
  • شمس تبریزی 6 A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    غرض آنکه اشتهای سیری ناپذیری برای اشغال دارند. همین اواخر هم میبینید که بحث پایتخت شدن اوررشلیم را علنی کردن و آمریکا پرده از سر درون برداشته. اسراییل حتی به مرزهای 1967 هم پایبند نبود و توسعه بیشتری پیدا کرد. باز شما میبینید که از سال 1975 از طریق گروه نیابتی اش یعنی همان فالانژهای لبنان وارد جنگ داخلی لبنان میشود و بعد هم در سال 1982 علنا وارد لبنان میشه و امین جمیل را میکنه رییس جمهور و خودش هم آنجا میماند. این یعنی اینکه باز هم توسعه طلبی را در خاک لبنان دنبال میکنه. البته عجیب نیست. ظاهرا کنعانیان در لبنان و سوریه امروزی سکونت داشتند و لبنان و سوریه هم متعلق به اینهاست. البته شوش هم متعلق به ایشان است چون جناب دانیال آنجاست. عراق هم متعلق به ایشان است چون یونس نبی آنجاست.
  • شمس تبریزی 7 A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    تویسرکان هم همینطور و قس علیهذا. شما در سال 1981 هم میبینید که اسراییل طی عملیات اپرا به تاسیسات اتمی عراق حمله میکنه در حالی که عراق در آن زمان مشغول جنگ با ایرانه. عراق چه خطری برای اسراییل داشت؟ خب مگر عراق دنبال مهار و ریشه کنی انقلاب ایران نبود؟ دلیل حمله به او چه بود؟ اینها همه نشانه های سیطره طلبی اسراییل بر کشورهای منطقه است. در هر صورت اگر به همان سهم غصبی سال 1947 قانع بودند و ادامه نمیدادند، همان زمان بحث تمام میشد و دیگر به سالهای بعد و انقلاب 1979 نمیکشید. اما تمامش نکردند و هنوز هم طرف اسراییلی قصد تمام کردنش را ندارد. هر سال شهرک های جدید در اراضی دیگران میسازد و مثل یک تومور بزرگتر میشه.
  • شمس تبریزی 8 A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    ممکن است بگویید به ما چه؟ میگویم این تومور با سرعت بالایی در حال رشد بود و انقلاب 79 سرعت رشدش را مهار کرد. اگر به همین ترتیب رشد میکرد گرفتاری های زیادی برای منطقه و از جمله ایران درست میکرد.این را هم بگویم که مهار رشد این تومور نتیجه قهری انقلاب ایران بود. بالاخره وقتی یک انقلاب با وسعت انقلاب ایران و آن هم در کشوری مثل ایران اتفاق میفته خواه ناخواه بدون اینکه انقلابیون بخواهند، در سایر کشورهای منطقه هم تاثیر میذاره. نمونه اش انقلاب 2011 در تونس است که به شکل دومینویی به سایر کشورهای منطقه هم سرایت کرد بدون اینکه انقلابیون تونس دنبال صدور انقلابشان باشند. قضیه انقلاب ایران هم اثر مشابهی داشت اما در اشل خیلی بزرگتر. یکی از دلایل ضدیت غرب با انقلاب ایران همین بوده و هست.
  • شمس تبریزی 9 A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    واقعا هم ما تقصیری نداریم. اینها اثرات ذاتی انقلاب در منطقه ای است که با استعمار زیسته. به علاوه، تردیدی ندارم که اسراییل، همین امروز با همین مرزهایی که دارد دنبال صلح نیست. اگر دنبال صلح بود در همین چند سال گذشته که منطقه درگیر قضیه عراق و سوریه بود، کار را تمام میکرد. منتها با عرض معذرت، طرف آنقدر حرامزاده است که به امید آنکه چند کیلومتر مربع به اراضی اشغالی اضافه کنه، مذاکره را به تاخیر میندازه. ذاتشان این است. ذاتا طمعکار و حریص هستند. فرض کن همین الان طرح صلح آماده بشه و فردا قرار بشه که تشریفات امضای توافق را برگزار کنند و فرض کن نیمه شب به تل آویو تلفن بشه که اوضاع ایران به هم ریخته.
  • شمس تبریزی 10 A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    خواهی دید که فردا توافق را امضا نخواهند کرد چرا که امید دارند که از وقایع ایران برای دریافت امتیاز بیشتر در مذاکره استفاده کنن. میخواهم بگویم این جماعت ذاتا این تیپ هستن. غرض آنکه اقدامات اینها برای جنگ درست کردن در سوریه، ربطی به خط و نشان کشیدنهای ایران نداره. اینها در طرح صلح با اسد مشکل داشتن و کمکهای او به حزب الله در جنگ 33 روزه هم مزید بر علت بود. اصلا این به کنار. قضیه حمله به عراق به خاطر چه بود؟ آنجا هم به خاطر ایران بود؟ البته عراق و سوریه لقمه کوچکتری بودن و باید سر آن دو بریده میشد تا بعد نوبت به ایران که لقمه بزرگتری بود میرسید. بحث را کوتاه و خلاصه کنم.غرب از همان ابتدا یک هژمونی همه جانبه نسبت به انقلاب ایران داشت، و ایران هم با قضیه فلسطین و اسراییل که نقطه حساس غرب بود
  • شمس تبریزی 11 A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    دست به پاتک از همان ابتدا زد. طبیعی است که وقتی از همان ماههای نخست انقلاب دنبال براندازی باشند، ایران هم بیکار نمینشینه و راهبرد یک هژمونی متقابل را طراحی میکنه. البته غرب منتظر شد تا ببیند رژیم جدید بعد از انقلاب توسط چه گروهی قرار است اداره شود. وقتی احساس شد که خمینی کسی نیست که بخواهد برود در قم بنشیند و به رهبری معنوی اکتفا کند، هژمونی را استارت زدن. البته به نظر من خمینی آدم باهوشی بود و هژمونی متقابل را طراحی کرد. قضیه اسراییل به نظر من فارغ از ریشه های تاریخی ای که داره و به قبل انقلاب هم باز میگرده، واکنش منطقی ایران به پروژه براندازانه غرب بود که از همان ماههای نخستین انقلاب شکل گرفت.
  • شمس تبریزی 12 A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 2
    اگر نظر مرا درباره تفسیر حرف امام مبنی بر اینکه « اسراییل باید از بین برود» بپرسی میگویم مرکز ثقل سیاست غرب در قبال ایران این بود که « حکومت ملایان باید از بین برود» و لذا مرکز ثقل سیاست ایران در قبال غرب هم به این شکل طراحی شد که « رژیم خاخامی یا همان اسراییل باید از بین برود» چرا که اسراییل نماد استعمار و هژمونی غرب در منطقه ماست. قضیه از نظرمن به این ترتیب است. میخواستم در رابطه با قضیه یهودیان در اروپا و غیرو هم بنویسم اما الان خسته هستم.نوشته من انسجام نداره و فی البداهه نوشتم و امیدوارم نتیجه گیری هایی که نکردم را خودتان حدس بزنید و پاسختان را پیدا کنید. خدانگهدارتان
    • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      0 0
      ممنون از وقتی که گذاشتی
    • شمس تبریزی A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      0 1
      خواهش میکنم. قابل شما را نداشت دوست عزیز. باز هم اگر سوالی بود در خدمتم.