مجتمع پتروشیمی روژان پلاست در سقز سال جاری به بهره برداری می رسد

کارخانه راژان پلاست بعنوان مجتمع پایین دستی پتروشیمی در سقز با هزینه ۲۱۰ میلیاردی ریالی با اشتغال زایی مستقیم برای ۷۰ نفر و ۱۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در فاز اول، سال ۱۳۹۷ به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سقز، این مجتمع توسط یکی از سرمایه گذاران موفق وبومی شهرستان به نام ابراهیم یاوری ساخته می شود که از سال 63 فعالیت خود را با ساخت کارخانه سنگ بری شروع کرد، در سال 72 نیز با همکاری شرکا، کارخانه آردسازی کرفتو را تاسیس نمود و تا سال 79 در این کارخانه فعالیت داشت.

وی در سال 85 نیز ساخت سیلوی مکانیزه گندم (32هزارتنی) افشین کار را در محور سقز- سنندج (گردنه محمودآباد) شروع نمود که این طرح در سال 86 به بهره برداری رسید و بصورت مستقیم برای 12 نفر اشتغال ایجاد نموده است.
برای بررسی وضعیت ساخت کارخانه راژان پلاستیک به محل کارخانه رفتیم، که پس از بررسی و بازدید از قسمت ها و مراحل کار، جزئیات طرح توسط ابراهیم یاوری مدیرعامل کارخانه تشریح شد.

ابراهیم یاوری در این رابطه گفت: پس از مطالعات و بررسی ها و نیز مشورت با متخصصین امر در سال 90، قرار بود ساخت مجتمع پایین دستی پتروشیمی را در استان تهران آغاز کنیم و برای این کار ضمن اخذ مجوز، زمین لازم را در شهرک صنعتی نظرآباد از توابع استان البرز فعلی در اختیار ما قرار دادند و کار ساخت مجتمع را شروع کردیم که حدود 40 درصد پیشرفت داشت.
مدیرعامل شرکت راژان پلاست افزود: چند سال بعد (93) در حال پیگیری اخذ مجوز برای ساخت کارخانه آردسازی در سقز بودیم که هنگام مراجعه به مهندس دره وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، وی از ما برای ساخت مجتمع پایین دستی پتروشیمی در سقز دعوت نمود که ما نیز با توجه به شرایط کاری، علاقه مندی برای سرمایه گذاری مولد و اشتغال زا در استان کردستان، آینده مناسب سرمایه گذاری در این صنعت و...تصمیم به اجرایی کردن این پیشنهاد در شهرستان سقز را گرفتیم و پس از اخذ مجوز در سال 95 ساخت کارخانه را شروع نمودیم.

این سرمایه گذار درخصوص مشخصات طرح گفت: کارخانه روژان پلاست در زمینی بالغ بر 2500 متر ساخته می شود که شامل دو سوله بزرگ به مساحت 2 هزار متر مربع در ارتفاع های 21، 12 و 6 متری، ساختمان های اداری، خدماتی و انبار به مساحت 500 متر می باشد.
ابراهیم یاوری هزینه ساخت این مجتمع را 21 میلیارد تومان اعلام نمود و گفت: تاکنون برای ساخت آن 5 میلیارد تومان هزینه شده که کلاً آورده شخصی بوده، مراحل ساخت سوله ها و ساختمان ها در حال اتمام بوده و بیش از 90 درصد پیشرفت دارد، مرحله بعد وارد کردن دستگاه ها و تجهیزات تولید است که از تایوان ثبت سفارش شده و بزودی وارد کشور خواهد شد، این دستگاه ها و تجهیزات جزو مدرن ترین و پیشرفته ترین فناروی ها در نوع خود در سطح جهان خواهند بود.

وی در مورد تسهیلات اعطایی و همکاری بانک ها گفت: با بانک صنعت و معدن قرارداد بسته ایم، مسئولان بانک همکاری لازم را انجام داده اند، گشایش اعتبار شده و قرار است بعد از تعطیلات اعتبارات لازم را برای ادامه کار به طرح اختصاص دهند.

مدیرعامل شرکت راژان پلاست میزان اشتغال زایی مستقیم این طرح را در فاز اول 70 نفر از متخصصین و جوانان منطقه اعلام نمود و گفت: 100 نفر هم اشتغال غیرمستقیم خواهد داشت و در فاز دوم و توسعه طرح میزان اشتغال مستقیم به بیش از 200 نفر خواهد رسید.
وی زمان نصب کامل دستگاه ها و تجهیزات و همچنین افتتاح کارخانه را سال جاری اعلام نمود و گفت: در تلاشیم این کار در نیمه اول سال 97 صورت بگیرد.

یاوری در مورد محصولات تولیدی طرح و نحوه تولید مواد اولیه خاطرنشان ساخت: موارد اولیه از مجتمع های پتروشیمی تامین می شود و محصولاتی نظیر کیسه های ویژه پتروشیمی، کیسه های سیمان و آرد، استریج و شیلنگ های صنعتی و تولیدی، فیلم 5 لایه، کیسه های لبنیات، اف اف اس، محصولات بسته بندی و پلاستیکی و...در کارخانه راژان پلاستک با بالاترین سطح کیفیت تولید می شود.
وی افزود: هم اکنون قسمت عمده ای از کیسه های پتروشیمی از خارج مخصوصاً عربستان وارد می شود که با شروع بکار کارخانه ما، بخش عمده ای از این نیاز مرتفع و فیلم 5 لایه را تولید خواهیم کرد که در ایران کم نظیر خواهد بود.

یاوری در مورد الزامات و مشکلات سرمایه گذاری و میزان همکاری ادارات در بحث سرمایه گذاری گفت: مهمترین خواست سرمایه گذاران تسهیل گری، حمایت و تسریع در انجام امورات است، در این راستا ادارات استانی همکاری مناسبی داشتند، اما متاسفانه برخی ادارات سقز همکاری و تسهیل گری نکردند.
وی افزود: حمایت و همکاری استاندار کردستان و معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی وی، رئیس سازمان صنعت استان، بانک صنعت و معدن، عضو کارگروه رفع موانع سرمایه گذاری استان (جمال توپچی)، فرماندار ویژه سقز و معاون برنامه ریزی وی، رئیس اداره صنعت، تجارت و معدن سقز قابل تقدیر است، که در بحث صدور مجوز، هماهنگی، حمایت در امورات مختلف و تصویب تسهیلات همکاری لازم را داشته و برای تامین برق کارخانه استاندار کردستان شخصاً مسئله را پیگیری نمود و اقدام لازم انجام شد.
یاوری از عملکرد و عدم هماهنگی ادارات خدمات رسان از جمله: ادارات برق، منابع آب، میراث فرهنگی، کشاورزی و منابع طبیعی انتقاد کرد و در تشرح دلایل آن گفت: بوروکراسی، عدم تسهیل گری و مقررات دست و پاگیر از موانع سرمایه گذاری است، منابع طبیعی و کشاورزی و میراث فرهنگی در سال 95در بحث تغییر کاربری و نظرات کارشناسی تاخیر زیادی ایجاد کردند، منابع آب برای تامین آب و حفر چاه برای واحدهای تولیدی اولویتی قائل نمی شود و همانند یک متقاضی خانه باغ برخورد می کند که این جای گله مندی است.
مدیرعامل شرکت راژان پلاستیک ادامه داد: هنگامی که مشغول برخی تعمیرات و کارهای جزئی بودیم اداره برق به ما اعلام نمود چون از برق کارخانه دیگرتان (شرکت سیلوی افشین کار ) استفاده می کنید بصورت صنعتی هزینه برق را حساب می کنیم و جریمه خواهید شد، یا چرا ترانس برق را محصور کرده اید...در حالیکه باید ادارات شهرستان در این رابطه حمایت و تسهیل گری کنند و از مسئولان ارشد استان و شهرستان انتظار می رود هماهنگی و نظارت بیشتری بر کار و نحوه خدمات دهی ادارات پایین دست و شهرستانی اعمال نمایند تا شاهد رونق اقتصادی و سرمایه گذاری در منطقه باشیم.

نقش و اهميت سرمايه گذاري در فرآيند رشد و توسعه اقتصادي- اجتماعی جوامع در اکثر نظريات رشد و توسعه اقتصادي مورد تاکيد قرار گرفته است.
با توجه به مشکلاتی نظیر: کندی آهنگ توسعه، بیکاری، فقدان واحدهای تولیدی بزرگ در مناطقی مانند کوردستان، کمبود منابع سرمايه گذاري و ضرورت تخصيص بهينه اين منابع جهت تحريک رشد اقتصادي و...، لازم است با هدايت منابع سرمايه گذاري به مولدترين و کارآمدترين بخش ها، حمایت های قانونی و اداری از سرمایه گذاران، ارائه مشوق های مالیاتی و تسهیلاتی، تهسیل گری در زمینه ارائه مجوزها و خدمات، تامین زمین و زیرساخت ها و خدمات به شیوه ای مطلوب و ... زمينه استفاده کارآمد از منابع بخش خصوصی در جهت تسريع رشد اقتصادي فراهم گردد.

در این راستا باید اذعان داشت: مجتمع روژان پلاست سقز با توجه به ماهیت منعطف و مدرن آن، دارای چشم انداز امیدوارکنده ای در حوزه اشتغال مولد و تولیدات صنعتی جهت کمک به رشد اقتصادی شهرستان و منطقه است، که لازمست مسئولان حمایت های لازم را برای بهره برداری و توسعه چنین طرح هایی معمول نمایند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =