ایرنا نوشت: وزیر آموزش و پرورش ایران به روسیه پیشنهاد کرد که زبان فارسی و روسی در مدارس دو کشور به عنوان زبان دوم آموزش داده شود.

سید محمد بطحایی به همراه مهدی سنایی سفیر ایران روسیه در دیدار با «ویاچسلاو نیکونوف» رئیس کمیته آموزش و علوم دومای روسیه، این مطلب را بیان کرد.

وی گفت: دولت ایران قصد دارد انحصار زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم شکسته شود و سایر زبان ها بویژه زبان روسی نیز در ایران گسترش یابد.

وزیر آموزش و پرورش ایران افزود: من این موضوع را با وزیر آموزش و پرورش روسیه در میان گذاشتم و اعلام کردم که در صورت آموزش زبان فارسی در مدارس روسیه، ایران نیز می تواند در قالب تفاهمنامه ای آموزش زبان روسی را در مدارس خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سفر به مسکو، بازدیدی از یکی از مدارس روسیه داشتم، افزود: متاسفانه هیچ یک از دانش آموزان روسی شناختی از ایران نداشتند که ما امیدواریم با اجرای این طرح، روس ها شناخت بیشتری از ایران پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش ایران ابراز امیدواری کرد که طرف روسی از این پیشنهاد حمایت کرده و کارگروهی را در این خصوص برای رسیدن به تفاهنامه تشکیل دهد.

ویاچسلاو نیکونوف رئیس کمیته آموزش پارلمان روسیه نیز با استقبال از این طرح درباره وضعیت آموزش زبان فارسی در روسیه خاطر نشان کرد: هم اکنون زبان فارسی در برخی از مراکز آموزش عالی روسیه از جمله انستیتوی کشورهای آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو تدریس می شود.

وی بر لزوم گنجاندن زبان فارسی در برنامه آموزشی روسیه و همچنین برنامه ریزی برای تدریس زبان فارسی در کنار زبان چینی که در برخی مراکز آموزشی روسیه به عنوان زبان دوم تدریس می شود، تأکید کرد.

نیکونوف با بیان اینکه شخصا با دانشجویان روسی که زبان چینی می خوانند، (به دلیل سختی این زبان) همدردی می کنم، افزود: ایران کشور تاریخ سازی است که مسیر جهان را تغییر داد.

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به دعوت همتای روس خود به منظور شرکت در نمایشگاه بین المللی آموزش تحت عنوان «اکوسیستم جدید آموزشی» به روسیه سفر کرده است و 31 فروردین ماه به ایران باز می گردد.

بطحایی در سفر خود با «آندری فورسنکو» دستیار رئیس جمهوری روسیه درامور آموزش و اولگا واسیلیوا وزیر آموزش و علوم روسیه نیز دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر آموزش و پرورش ایران همچنین از نمایشگاه بین المللی آموزش با عنوان «اکوسیستم جدید آموزشی» نیز دیدار و در حاشیه آن با مقامات سایر کشورهای حاضر در حوزه آموزش دیدار و گفت وگو کرد.

بطحایی صبح پنجشنبه نیز بازدیدی از مجتمع آموزشی پیام امام خمینی (ره) مسکو وابسته به سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه داشت و ساعاتی با معلمان و مسئولان این مدرسه گفت وگو کرد.

۴۵۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    تمام زندگیمون داره سیاست زده میشه ....
    • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      زبان انگلیسی، زبان بین المللی است که به تصویب تمام کشورهای جهان از جمله روسیه رسیده است. روسی را برای چه باید یاد بگیریم؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    318 7
    مبارکه واحد پول رو هم بکنید روبل از دست ارزهای لعنتی دیگه خلاص شیم میشه به موضوع ایالت شدن برای دولت عظمای روسیه هم فکر کرد
    • بی نام US ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      16 1
      باز اگه روبل بشه از ریال خیلی با ثبات تره.
  • بی نام DE ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    امیدوارم فضای فرهنگی کمی باز شود و معلمهای روسی بومی بتوانند برای تدریس بیایند.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      161 5
      فضای فرهنگی فقط برای روس ها باز بشه؟ این عشق و علاقه ی عجیبتون به روسیه و روس ها منو کشته. بقیه ی دنیا هم که بد هستن و باید ازشون فاصله بگیرین و بر علیهشون شعار "مرگ بر" بدید.
  • بی نام EU ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    197 9
    چه کاریه آخه؟ 1.5 میلیارد نفر در جهان انگلیسی صحبت می کنند و تنها در حدود 260 میلیون نفر روسی که 160 میلیون نفرشون توی خود روسیه هستن بعد این همه معلم زبان روسی رو از کجا می خواین بیارین؟ کلی هم معلم زبان انگلیسی بی کار می شن با این طرح
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    236 7
    خود روس ها دارند انگلیسی یاد میگیرن که زبان بین الملل هست اونوقت شما در فکر آموزش زبان منسوخ شده هستید.حداقل فرانسوی رو آموزش بدهید که بین الملل هست
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    193 2
    من واقعا سوال برام به وجود اومده که این حضرات کجا زندگی میکنن؟ تو دنیای واقعی یا هپروت؟ ایشون رفته به روس ها پیشنهاد داده که زبان فارسی رو به عنوان زبان دوم توی مدارسشون تدریس کنن. با احترام به زبان فارسی که زبان مادریم هست، اما دلم میخواد به ایشون بگم منتظر باش تا پیشنهادت رو بپذیرن. این روس ها هیشکی رو غیر خودشون قبول ندارن. حتی در برابر زبان انگلیسی هم گارد میگیرن، اونوقت بیان فارسی تدریس کنن؟ خدایا خودت ببین کیا دارن مملکت رو اداره میکنن. خبر جان کامنتم رو منتشر کن. اعصاب ندارم به خدا. اعصابم رفته زیر خط فقر.
  • بی نام EU ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    130 3
    روسیه خودش ته چاه هستش اینقدر با روسیه مردم سرگرم نکنید .کسی تو دنیا با طناب روسیه تو چاه نرفته .روسیه با سه کشور دوسته سوریه کره شمالی و ایران اینم عاقبتشونه
  • بدون نام ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    129 4
    دمتون گرم هر روز یه سوژه خنده برامون ردیف میکنین حالا ایشون خودش شروع کنه یادگرفتن تا بعد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    107 3
    مثل اینکه این روس های موذی خیلی برنامه ها برای ایران دارند....................
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    66 2
    تصمیم های عجولانه
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    88 2
    چینی چطوره؟
    • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      11 1
      اگر قرار است انگلیسی را حذف کنند که البته بعید میدانم بتوانند چنین کاری کنند چون زبان روز دنیا انگلیسی است فراگیری زبان چینی خیلی بهتر است. روسی به چه درد میخورد؟ خود وزیر و خانواده اش یاد بگیرند کافی است.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      1 0
      کافیه یک چشمک بزنی به چین تا ده ها مدرسه چینی توسط بنیاد کنفسیوس با مدرن ترین امکانات و معلم های بومی چینی با سفر های آموزشی به چین براتون راه اندازی کنند اما این اتفاق نمی افتد
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    86 2
    یکی این وزیر را از خواب بیدار کنه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    16 1
    امام خمینی:امریکا از انگلیس بدتر انگلیس از امریکا بدتر شوروی از هردو بدتر
  • امیر GB ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    17 1
    توریست بیاد کشورمون میخوایم روسی حرف بزنیم باهاش؟شوخیتون گرفته؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    16 1
    نگران نباشید . گفته در صورت آموزش زبان فارسی در مدارس روسیه، ایران نیز می تواند در قالب تفاهمنامه ای آموزش زبان روسی را در مدارس خود داشته باشد. عمرا اونها قبول کنند فارسی یاد بدن به بچه هاشون. به چه دردی میخوره آخه؟
  • کسری IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    0 2
    خیلی هم خوب زبون خیلی زیبایی هست و با احساس ایکاش زود تدریس شه زبان اینگلیسیم هرکیی میخواد خودش یاد بگیره باور کنید خیلی قشنگ تره تازه خداااا هم که نییست دیگه یه زبونه میشه یاد گرفت
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    0 0
    انستیتوی کشورهای آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو را بیشتر معرفی نمایید. آیا نام دیگری هم دارد. آیا از شخصیت های سیاسی و دانشجویان بورسیه ای از ایران در انجا تحصیل کرده اند و ...