۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۵

ایسنا نوشت: کشورهای گروه ۷ در جریان کنفرانس وزرای خارجه این کشورها در تورنتو، به طور قاطع و در یک جبهه مشترک به آنچه که "تجاوزگری‌های" روسیه خواندند، حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که همزمان شرکای اروپایی آمریکا از بابت اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اقدام به پاره کردن توافق هسته‌ای برجام با ایران کند، نگران هستند اما در عین حال از لزوم مقاومت در برابر "فعالیت‌های مغرضانه" ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سخن گفتند.

همچنین کشورهای گروه ۷ به دنبال هرگونه سرنخی بودند که نشان دهد چطور ترامپِ غیرقابل پیش‌بینی نشست برنامه‌ریزی شده خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی درباره موضوع خلع سلاح هسته‌ای را پیش خواهد برد.

یک مقام بلندپایه آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران با طرح این ادعا که "مسکو در جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه کوتاهی کرده" روسیه را به دخالت در انتخابات کشورهای غربی متهم و اظهار کرد: کشورهای گروه ۷ در زمینه مخالفت با رفتار "بدخواهانه" روسیه متحدند.

در حالی که بیانیه مشترک این مذاکرات در تورنتو امروز (دوشنبه) منتشر می‌شود مقام‌های کشورها تایید کردند که وزرای آنها موضعی سرسختانه علیه روسیه در این نشست اتخاذ کردند.

میزبان نشست روز یکشنبه کریستیا فریلند،‌ وزیر امور خارجه کانادا بود که همتایان خود در گروه ۷ و نماینده اتحادیه اروپا را به یک ناهار کاری دعوت کرد تا درباره بحران اوکراین نیز بحث‌هایی انجام دهند.

او گفت: اعضای گروه ۷ بر "وحدت ما در حمایت از اوکراین و همچنین نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین که همه به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشورها احترام بگذارند" مجددا تاکید کردند.

در عین حال کشورهای گروه ۷ از بابت حمایت‌های روسیه از حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در جنگ داخلی این کشور و همچنین اتهام اخیر مربوط به دست داشتن مسکو در سوءقصد به سرگئی اسکریپال، مامور اطلاعاتی سابق روسی با یک ماده اعصاب در انگلیس اظهار نگرانی کردند.

یک مقام آمریکایی تصریح کرد که عملیات هوایی مشترک اخیر آمریکا، فرانسه و انگلیس علیه سوریه "یک عملیات فی‌ البداهه نبوده بلکه بخشی از یک کمپین متحد و مداوم برای ایجاد یک بازدارندگی علیه تسلیحات شیمیایی بوده و در صورت لزوم باز هم می‌تواند با ابزارهای نظامی تکرار شود."

یک منبع خبری گفت که جان سالیوان، وزیر امور خارجه موقت آمریکا در جریان این اجلاس یک نشست دوجانبه مختصر با بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس داشته و نشست آنها در دفتر رئیس دانشگاه تورنتو برگزار شده است و جانسون در این نشست به همتای آمریکایی خود گفته است یکی از مسائلی که ما نگرانش هستیم مساله توافق هسته‌ای برجام و مسیری است که این توافق به سمت آن می‌رود.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی نیز گفت: چند وزیر گروه ۷ به رهبری فرانسه در این خصوص تقاضایی قاطع از آمریکا داشته‌اند و در وضعیت فعلی ما نباید توافق هسته‌ای برجام را کنار بگذاریم.

در عین حال این وزرا درباره مساله کره شمالی نیز بحث کردند.

کشورهای گروه ۷ از جمله ژاپن از تلاش‌ها برای متقاعد کردن کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به منظور پایان دادن به تلاش‌هایش برای تولید سلاح هسته‌ای حمایت کردند اما در عین حال اظهار تمایل کردند که طرف آمریکایی نیز به آنها جزئیات بیشتری را اعلام کند.

این کشورهای هم‌پیمان آمریکا به دنبال اطمینان پیدا کردن از این هستند که ترامپ برای به دست آوردن یک توافق تاریخی بیش از حد به حکومت کره شمالی امتیاز ندهد.

در مجموع وزرای خارجه گروه ۷ در نشست روز یکشنبه به موضوع تنش‌ها با مسکو، ایران و کره شمالی و همچنین مشکلات سیاسی در ونزوئلا و میانمار پرداختند.

یک منبع درباره بیانیه نهایی اجلاس وزرای خارجه  گروه ۷ که قرار است امروز منتشر شود گفت: در این بیانیه ادبیات سرسختانه‌ای در قبال روسیه و کارهایی که تا الان انجام داده اتخاذ خواهد شد اما در عین حال بیانیه به گونه‌ای است که چنین برداشت می‌شود درهای مذاکره همچنان باز است.

این منبع تصریح کرد: ما به آنها می‌گوییم اگر می‌خواهید با شما مثل یک ابرقدرت رفتار شود پس با ما همکاری داشته باشید.

در عین حال هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از مسکو خواست تا به حل بحران در سوریه کمک کند.

او به خبرنگاران گفت: ما می‌دانیم که جنگ سوریه به عنوان مثال نمی‌تواند بدون روسیه حل و فصل شود اما در ازای آن باید تلاش‌هایی سازنده صورت گیرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: در این نشست گروه ۷ حمایت فراگیری از به اصطلاح "فرایند صلح ژنو" تحت رهبری سازمان ملل برای سوریه شد؛ فرایندی که یک انتقال قدرت سیاسی را در سوریه که به موجب آن بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور از قدرت کنار رود، در نظر بگیرد.

این مقام خاطر نشان کرد: فرایند ژنو به نوعی تمرکز بر دستیابی به پیشرفت سیاسی خواهد بود. آمریکا نیز گفت که اولویت‌هایش در عین حال شامل فعالیت‌های منطقه‌ای "بدخواهانه" ایران و پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره شمالی می‌شود.

این مذاکرات وزرای خارجه گروه ۷ در حالی اواخر امروز پایان خواهد یافت که به نوعی تدارک برای اجلاس سران گروه ۷ در اوایل ماه ژوئن در کانادا محسوب می‌شود.

انتظار نمی‌رود که این نشست به مساله تحریم‌های بیشتر علیه روسیه بپردازد؛ زیرا کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا اعضایی هستند که همزمان عضو اتحادیه اروپا نیز محسوب می‌شوند و به همین دلیل آنها باید در اتحادیه اروپا به طور دسته جمعی درباره یک چنین اقداماتی توافق کنند.

با این حال یک مقام گفت: احتمالا این مساله در مذاکرات دوجانبه‌ای که برگزار می‌شود مطرح می‌شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =