۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب موضوع خلق فرصت های جدید شغلی بررسی شد.

جوا داود فدایی رئیس انجمن مرکز مشاوره کارآفرینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب درباره خلق فرصت های جدید شغلی، اظهار کرد: ظرفیت های بسیاری در کشورمان داریم اما استفاده بهتر و بهینه از این ظرفیت ها به سیستمی راهبری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه چنین سیستمی نه در دانشگاه ها و نه در بازار کار کشورمان وجود دارد، افزود: معتقدم اولین نکته ای که باید افراد در ایده های تجاری خود توجه کنند این است که ایده شان برای رفع نیاز کدام بخش از جامعه و در کدام حوزه کاربرد دارد.

رئیس انجمن مرکز مشاوره کار آفرینی تصریح کرد: ما ایرانی ها خیلی به تمرین کردن توجه نمی کنیم. مثلا یک کارگر ژاپنی یا آلمانی ممکن است، سالیان زیادی یک فعالیت را انجام دهد اما افراد در کشورمان معمولا اینگونه نیستند.

فدایی تصریح کرد: به کسب و کارهای دانش بنیان اعتباراتی دادیم و نمونه سازی کردند اما بعضا به مشکل برخورده اند چرا که تولیدشان براساس نیاز بازار نبوده است.

وی درباره ویژگی های یک ایده خوب تجاری، اضافه کرد: باید ببینیم که این ایده کدام نیاز جامعه را پاسخ می دهد. مثلا در جامعه کنونی بسیاری از جوانان به سمت و سوی خرید اینترنتی رفته اند و بر همین اساس مجموعه ای خدمات و فعالیت های جدید هم ایجاد شد.

فدایی مثالی در این مورد زد و افزود: در شهرستان خاف، زنان روستایی پرچم های زعفران را جدا می کردند و گلبرگ ها را دور می ریختند یک نگاه تیز بین از همین گلبرگ ها چای ضد افسردگی تولید کرد.

رئیس انجمن مرکز مشاوره کارافرینی دومین ویژگی ایده خوب را میزان اثرگذاری آن دانست و ادامه داد: همچنین باید بدانیم که حوزه اثرگذاری ایده کجاست. یعنی آیا فقط برای روستا یا شهر محل زندگی ایده دهنده مناسب است یا برای کل کشور، منطقه و جهان.

فدایی با تاکید بر اینکه رمز موفقیت برای کارآفرینی نگاه نکردن به دولت به عنوان مشتری است، تصریح کرد: توسعه ملی از توسعه روستا آغاز می شود باید نگاه را به روستا ببریم چرا که دارای پتانسیل قوی است.

رئیس انجمن مرکز مشاوره کارآفرینی تاکید کرد: در گذشته پول، پول می ساخت اما امروز فکر پول ساز است. باید سازمان های مردم نهاد را در زمینه هدایت اقتصادی مردم فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهادی داریم که کارآفرینان را حمایت می کنند، بیان کرد: در این سازمان ها افراد خلاق و موفقی کارآفرینان را یاری می کنند.

فدایی در پاسخ به اینکه اگر ایده خوب بود، گام بعدی چیست، افزود: گام بعدی داشتن طرح کسب و کار است که برآورد درآمدی فرد را از ایده مشخص می کند.

رئیس انجمن مرکز مشاوره کار آفرینی با بیان اینکه اگر فرد در مرحله طرح داشتن برای کسب و کارش با مشکلی مواجه شود، سازمان های مردم نهاد او را یاری می کنند، اظهار کرد: بعد از پخته شدن ایده، فرد به سرمایه نیاز دارد که در این مرحله هم به جای انتظار برای وام، باید به دنبال شریک پیدا کردن باشد.

وی تاکید کرد: امروز در کسب و کارها شراکت اهمیت زیادی دارد البته با پول کم حتی دو الی سه میلیون تومان هم می توان فعالیت کرد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    2 0
    با دو الی 3 میلیون نفس هم نمیشه کشید. چه رسد به راه اندازی کسب و کار. یک نگاه به قوانین و مقررات مالیاتی و بیمه و قانون کار و ... که داشته باشید متوجه می شوید که اگر تمام زندگی خود را در راستای ایجاد کسب و کار خرج کنید، آیدیتان فقط بدبختی است. این افرادی که ادعاهای فوق را مطرح میکنند. یا حقوق بگیرند یا ثروت پدری دارند و یا رانت. چنین حرفهایی از دهن کسی که چنین مسیری را رفته در نمیاد.