با صادرات بادمجان‌های فارس در کارتن موز آبروی کالای ایرانی را می‌برند

«خبر جنوب» نوشت: گرچه انتظار می رفت با افزایش نرخ ارز، ارزآوری کالاهای صادراتی فارس افزایش پیدا کند اما آن گونه که دست اندرکاران صادرات میوه و تره بار این استان می گویند، این روند در فارس برعکس بوده و ارزآوری میوه و تره بار نسبت به پارسال نصف شده است.

با وجودي كه افزايش نرخ ارز، بسياري از افراد را براي صادرات كالاهاي مصرفي به نزديكترين بازارهاي خارجي ترغيب كرده و شاهد رشد صادرات ميوه و تره بار به كشورهاي حوزه خليج فارس هستيم، اما اين اقلام در واقع چوب حراج به محصولات فارس بوده و قيمت محصولات اين استان در بازارهاي كشورهاي مذكور به نصف و حتي يك سوم رسيده است.

فارس كه سال هاست با خشكسالي دست و پنجه نرم مي كند و توليد محصولات كشاورزي مازاد مصرف، از بين بردن آب هاي زيرزميني را رقم زده است اما عده اي صادركننده نما، به جان اين توليدات افتاده و محصولات كشاورزي فارس را به ثمن بخس مي فروشند؛ معضلي كه انتقادات فراوان رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره بار را به دنبال داشته و وي خواستار ورود جدي مسئولان به اين قضيه شده است.

هادي حنايي، ریيس اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره بار فارس در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه 7-10 دلال به اسم صادركننده به جان ميوه و تره بار فارس افتاده و محصولاتي كه با هزار مصيبت در اين استان توليد مي شود را در كارتن هاي موزي و بعضا كارتن هاي پاره ريخته و بعد از طناب پيچي به سخيف ترين شكل ممكن صادر مي كنند، اقدامي كه پاي فارس و ايران نوشته مي شود و آبروي توليدات اين استان و كشورمان را مي برد.

وي افزود: اين افراد كه به اسم صادركننده وارد بازار فارس شده اند، نه كارت بازرگاني دارند و نه مجوزي براي صادرات، آنها با استفاده از كارت بازرگاني دوست و آشنا و دادن مقداري پول به آنها، كارتشان را گرفته و با استفاده از كارت آن ها، اقدام به صادرات ميوه و تره بار مي كنند.

ریيس اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره بار فارس خاطرنشان كرد: از آنجا كه صادرات ميوه و تره بار به كشورهاي حوزه خليج فارس افزايش پيدا كرده، بديهي است كه قيمت كاهش پيدا مي كند. در اين ميان با وجود دوبرابر شدن حجم صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال، اما ارزآوري نسبت به سال قبل به دليل ارزان فروشي شديداً كاهش پيدا كرده و بعضا به نصف رسيده است.

وي گفت: گرچه اين افراد از صادرات محصولات كشاورزي فارس سود مي برند و مي دانند حتي صادرات كود حيواني هم برايشان سودآور است، اما به صورت كلي اين اقدام به ضرر فارس و كشورمان بوده چرا كه هدف اصلي از صادرات كه ارزآوري است محقق نمي شود و نه تنها موجب افزايش ارزآوري نمي گردد بلكه آن را كاهش هم داده است.

حنايي ادامه داد: علاوه بر اين، اقدامات مذكور، آبروي توليدات فارس و ايران را نشانه گرفته، چرا كه اين صادركننده نماها به رعايت اصول صادراتي وارد نبوده و محصولات فارس را به صورت اسفناكي صادر مي كنند به گونه اي كه چند نفر از اين افراد در حال حاضر در فسا، فلفل قلمي، دلمه اي، بادمجان و كدو را در كارتن موزي و كارتن هاي پاره و پوره به صورت فله اي ريخته و بعد از طناب پيچي كردن، آن را صادر مي كنند. اين اقدام به پاي اين افراد نوشته نمي شود بلكه به پاي توليدات ايران و فارس گذاشته شده و آبروي كل كشور را مي برند.

وي با تاكيد بر اينكه مسئولان نبايد به صرف دلخوشي به آمار حجم صادرات، اجازه ادامه اين روند را بدهند، اضافه كرد: مسئولين بايد به آن درك و آگاهي برسند كه مهمتر از حجم صادرات و حتي ارزآوري، حفظ و ارتقاي شأن، آبرو، اعتبار، هويت و جايگاه ايران در بازارهاي جهاني است، مسايلي كه در اين وضعيت زير سوال مي رود.

ریيس اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره بار فارس خاطرنشان كرد: با وجودي كه بعد از چندسال دوندگي، سازمان توسعه تجارت، اقدام به صدور آيين نامه هاي صادراتي كرد و به گمركات اعلام نمود كه اجازه صادرات محصولات به صورت فله اي و بدون رعايت استانداردهاي صادراتي داده نمي شود اما متاسفانه گمركات بندرعباس، بندر لنگه و جاسك اين مورد را رعايت نكرده و اجازه صادرات محسولات به صورت فله اي در وضعيت ناهنجار و با ضايعات بسيار بالا را مي دهند.

وي با بيان اينكه صادرات بيش از حد تره بار و صيفي جات، گراني اين محصولات را در بازارهاي داخلي كليد زده است، افزود: مسئولان بايد كاري كنند كه صادرات متناسب با نياز كشورهاي همسايه باشد نه آنكه اجازه دهند با صادرات مازاد بر نياز، موجب كاهش قيمت محصولات در بازارهاي صادراتي شوند و در كنار آن مردم اين استان مجبور به خريد محصولات كشاورزي با رقم هاي بالا شوند.

حنايي گفت: يك كارتن خربزه كه پارسال در بازار امارات 20 درهم فروش مي رفت امسال قيمتش به 7 درهم كاهش يافته، اين در حالي است كه مرغوب ترين و بهترين جنس ها صادر مي شود.

وي خواستار آن شد مسئولان تا قبل از بروز لطمه به آبرو و حيثيت كالاي ايراني و ضرر هنگفت تر به اقتصاد فارس، جلوي ادامه اين وضعيت را بگيرند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =