با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان و اعمال مجازاتهای جایگزین حبس سامانه مراقبت‌های الکترنیکی زندانیان با حضور رئیس کل دادگستری و مسئولان اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی دادگستری استان احمدرضا بهرامی سامانی رئیس کل دادگستری در نشست افتتاحیه این سامانه گفت: طرح مراقبت الکترنیکی زندانیان با هدف تکریم شخصیت زندانی و جلوگیری از عوارض روحی و روانی زندانی و خانواده وی راه اندازی و اجرا می گردد.

وی افزود: در این طرح سعی شده است ضمن متنبه شدن مجرمان و کنترل و نظارت بر رفتار آنها امکان بازگشت سریع زندانیان به آغوش خانواده هایشان و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از زندان فراهم گردد.

بهرامی با تأکید بر خط مشی دستگاه قضایی کشور در اجرای عدالت و اصلاح جامعه خاطر نشان کرد: علیرغم آنکه به قضات توصیه گردیده در جرائم سبک و غیرعمد، بر حسب ضرورت مجازاتهای جایگزین حبس را اعمال نمایند اما در جرائم سنگین مانند حدود و قصاص باید بصورت قاطع و بر اساس قانون با مجرمان برخورد شود.

در این نشست مدیر کل زندانهای استان نیز طی سخنانی مراقبت تحت سامانه های الکترونیک را یکی از قوانین تصریح شده در آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی عنوان نمود و اظهار داشت: افرادی که مجازات آنها در ردیف مجازاتهای درجه 5 تا 8 قرار می گیرد با رضایت خودشان و تشخیص مقام قضایی میتوانند از این سامانه استفاده نمایند.

حیدری در تشریح شیوه استفاده از این سامانه و قرار گرفتن مجرم در مراقبت الکترونیکی گفت: در این سامانه دستگاهی به پای مجرم بسته می شود که این دستگاه حضور وی را در محدوده از پیش تعیین شده تحت کنترل قرا می دهد.

حیدری افزود: افراد مشمول استفاده از این دستگاه مجرمان جرائم غیر عمد و سبک هستند که در صورت تأئید قاضی می بایست ودیعه ای را به صندوق دادگستری بسپارند تا در صورت امر خلاف و ارتکاب عمل مجرمانه دستگاه از ایشان بازپس گرفته شده و مجدداً به زندان بازگردند. مدیرکل زندانهای استان ظرفیت فعلی این سامانه را 30 نفر اعلام و ابراز امیدواری نمود در سال آینده با اختصاص نیرو و چارت تشکیلاتی، ظرفیت جذب زندانی در این سامانه افزایش یابد.

را اندازی ساماه الکترونیکی زندان شهرکرد

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =