۰ نفر
۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
یمن، مرگ خاموش یک ملت

یمن اکنون در محاصره کامل است و جهان آماده می شود تا مرگ خاموش یک ملت را به نظاره بنشیند. فاجعه امروز در یمن با هیچ مبنای انسانی سازگاری ندارد و هرگز این روزها از حافظه تاریخ فراموش نمی شود. رفتار کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر بسیار سخیف و آزاردهنده است.

بیش از دوسال است که مردم یمن در معرض فاجعه‌ای انسانی قرار گرفته اند و به دلیل تجاوز آشکار حکام سعودی، شرایط زندگی برای مردم این سرزمین بسیار دشوار شده است. یمن فقیرترین کشور غرب آسیاست و بر اساس شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد (HDI) که میزان امید به زندگی، تحصیلات و استانداردهای زندگی را مشخص می کند، یمن در سال 2015 از نظر امید به زندگی، در جایگاه یکصد و شصت وششم در میان یکصد و شصت و هشت کشور قرار دارد.

در ماه مارس سال 2015 تجاوز نظامی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی آغاز شد و کشورهای امارات، کویت، بحرین، قطر، مراکش، سودان ، اردن و مصر هم در این عملیات مشارکت کردند. ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز این جنایت جنگی به رهبری آل سعود را تحت حمایت قرار دادند. از زمان شروع جنگ ، شرایط همچنان در این کشور فاجعه آوراست و بیش از هجده میلیون نفر در یمن به کمک های انسانی نیاز دارند و بسیاری از مردم، دسترسی به امکانات بهداشتی و آب تمیز ندارند. غیرنظامیان اولین و بیشترین قربانیان تجاوز به یمن هستند و بر اساس اطلاعات سازمان ملل تا اوایل سال 2017 بیش از ده هزار نفر کشته و حداقل چهل هزار نفر در این جنگ مجروح شده اند.

قحطی، فوری ترین نتیجه تجاوز به یمن بوده و محاصره دریایی از طریق حملات هوایی، در کشوری که بالغ بر 80 درصد مواد غذایی خود را باید وارد کند، علت اصلی قحطی و گرسنگی می باشد. از نظر کارشناسان سازمان ملل، در صورتی که محاصره ائتلاف سعودی علیه یمن لغو نشود، این کشور ممکن است بزرگترین قحطی خود را طی دهه‌های اخیر تجربه کند. خانم پنی موردانت، وزیر توسعه بریتانیا، در اواخر آذر ماه پس از سفر به ریاض گفت: ما در بدترین بحران انسانی جهان و در آستانه یک فاجعه انسانی قرار داریم. وی فاش کرد که خانواده‌ها هر روز کودکان خود را که دچار سوءتغذیه شده‌اند به بیمارستان می‌برند، چون روزهاست که غذایی نخورده‌اند و شاهد مرگ کودکان خود به‌خاطر عدم دسترسی به کمک‌های پزشکی هستند. او تاکید کرد که دستاویزی برای جلوگیری از انتقال کمک‌های بشردوستانه به یمن وجود ندارد و اگر از گرسنگی‌دادن مردم به‌عنوان سلاح استفاده شود، نقض قوانین بین‌المللی رقم خواهد خورد.

یمن همچنین گرفتار شیوع بیماری وبا شده و بر اساس ارزیابی ها از آوریل سال جاری میلادی حدود چهارصد هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و تقریبا هزار و نهصد نفر از مبتلایان، جان خود را از دست داده اند. نزدیک به دو و نیم میلیون یمنی به آب شرب سالم دسترسی ندارند که این موضوع می‌تواند به شیوع گسترده بیماری‌ها از جمله وبا منجر شود. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل - یونیسف - نیز در تازه ترین گزارش خود از وضعیت کودکان یمن اعلام کرد که در سال 2016 حدود 23 هزار نوزاد در این کشور کشته شدند. ذخایر بانک خون ملی رو به اتمام و تامین امکانات پزشکی برای بیماران بسیار دشوار است و پزشکان بدون مرز بعد از دو سال تلاش، امکان ارسال پروازهای کمک رسان به یمن را ندارند. آنچه از نظر بیماری و کمبود غذا در یمن رخ داده نیز یک فاجعه انسانی است و سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی برای پایان دادن به این فاجعه انسانی کوتاهی کرده اند.

ویرانی، مشکل بعدی مردم یمن است و ارتش متجاوز سعودی با حمله به مناطق غیرنظامی، ویرانی های بسیاری را در بخش های مسکونی و خدماتی یمن بر جا گذاشته است.  نهادهای غیردولتی مرتبط با دفاع از غیرنظامیان، بارها از سازمان ملل خواسته اند درمقابل اقدام عربستان در تدوام حمله به مناطق مسکونی و خانه های بی دفاع، که مغایر با قوانین و معاهدات بین المللی است، تدابیر جدی اتخاذ کند. اما سازمان های بین المللی تنها نسبت به محاصره یمن توسط نیروهای متجاوز سعودی، به دادن هشدار اکتفا می کنند. حاکمان ریاض نیز در حالی که سالانه میلیاردها دلار تسلیحات برای مقابله با مردم یمن خریده اند، ادعا می کنند که برای جلوگیری از انتقال سلاح به شورشیان است که یمن را محاصره کرده‌اند. حکام عربستان که تلاش کردند عراق و سوریه و لیبی را نابود کنند، هم‌اکنون نیز در حال نابودی یمن هستند و در واقع هر کشوری که با اسرائیل به دشمنی بپردازد در مسیر حملات ریاض قرار می گیرد.

اگرچه سازمان ملل، ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را مسئول فاجعه بزرگ و نابسامانی اوضاع انسانی در یمن عنوان کرده اما در عمل هیچ اقدام اجرائی برای وادار کردن عربستان به خاتمه تجاوز، پیشنهاد نشده است.

یمن اکنون در محاصره کامل است و جهان آماده می شود تا مرگ خاموش یک ملت را به نظاره بنشیند. فاجعه امروز در یمن با هیچ مبنای انسانی سازگاری ندارد و هرگز این روزها از حافظه تاریخ فراموش نمی شود. رفتار کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر بسیار سخیف و آزاردهنده است. آنان که دائما به دلایل واهی و انگیزه های سیاسی، کشورهای مستقل را به نقض حقوق بشر محکوم می کنند، در مقابل فاجعه انسانی در یمن سکوت کرده اند.
امروز همه جهانیان، ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی را مسئول فاجعه بزرگ در یمن و مرگ خاموش این ملت می دانند و بحران یمن در راس توجه سازمان ملل و نهادهای انسانی بین‌المللی قرار دارد.

در این مقطع ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران با استفاده همه جانبه از ظرفیت دیپلماسی رسمی و عمومی، از فراموش شدن فاجعه انسانی در یمن جلوگیری کرده و به عنوان یک پیشقراول در دفاع از مظلومین جهان، رسالت اسلامی و انسانی خود را با اتخاذ تدابیر جدید و کارآمد، ایفا نماید. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =