۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
ملاقات با ترامپ؟!

حساسیت رسانه‌ها، همراهی نخبگان و تبدیل آن به خواست عمومی برای اقدام قاعده‌مند و مثبت دیپلماتیک جهت تاثیرگذاری بر کشورهای عضو شورای امنیت با حضور رئیس‌جمهور در جلسه، عقلای اطراف ترامپ را نسبت به این پوست‌خربزه نیکی هیلی و بررسی ترازنامه هزینه فایده وعقب‌نشینی متقاعد کرد! اما اگر رسانه‌ها و نخبگان بتوانند یک قدم دیگر ترامپ را به عقب برانند، موفق عمل کرده‌ایم! با ترامپ نمی‌توانیم توافقی مفید و پایدار داشته باشیم اما استراتژی بی‌ضرر کردن وی و کم‌خطر کردن اقداماتش باید دنبال شود. اگر ترامپ برجام را ترک نکرده بود،الان درخواست احتمالی ملاقاتش با رئیس‌جمهور در حاشیه سازمان ملل قابل بررسی و پذیرش آن از سوی ایران از منظر داخلی و خارجی به نفع ما بود.قبل از دریافت پیشنهاد و انفعال نیز ملاقات و مذاکره باید منوط به بازگشت او به برجام شود تا روند بین‌المللی حاکم و تفاهمات ضمانت اجرایی بیشتری داشته باشند!

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های بین‌المللی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم، گفت: حضور رییس‌جمهور در جلسه شورای امنیت در صورتی که ساز و کار داخلی شورا اجازه دهد وشرکت در این جلسه باعث وهن شخصیت رییس جمهور نشود، مفید است.

نصرت‌الله تاجیک با بیان اینکه اصولا یکی از وظایف و کارکردهای فعالیت‌های دیپلماتیک ظرفیت‌سازی در سیاست خارجی است، گفت: نباید خود را از صحنه‌های بین‌المللی و ظرفیت‌هایی که وجود دارد محروم کنیم. مجمع عمومی سازمان ملل هر ساله با حضور روسای‌جمهور کشورها برگزار می‌شود و روسای کشورها می‌توانند مطالب خود را مستدل، منطقی و محکمه‌پسند به طور مستقیم با شرکت کنندگان که عموما" روسای کشورها هستند و بیشترین توجه رسانه‌ای و انظار و افکار عمومی به آنها و مسائل مطروحه است مطرح کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال، اولین سال بعد از خروج آمریکا از برجام است و ترامپ بسیاری از طرف‌های تجاری و سیاسی خود را از گزند اقدامات و فعالیت‌های یک‌جانبه‌گرایانه‌اش مصون نداشته، لذا فرصت خوبی است که ما در مجمع عمومی سازمان ملل حضور داشته باشیم تا نه تنها زمین را به وی برای یکه تازی واگذار نکنیم بلکه از موضع حق و دفاع از برجام و دستاورهایش وی را منفعل سازیم.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین درباره جلسه شورای امنیت سازمان ملل و طرح موضوع ایران توسط ترامپ اظهار کرد: نوع و سطوح تشکیل جلسات شورای امنیت ، نحوه قرار گرفتن موضوعات در دستور جلسات و نحوه بررسی و پاسخگویی و چگونگی حضور نمایندگان کشورهای ذی‌ربط و ذی‌نفع دارای سازوکار خاص خود بوده و مساله پیچیده‌ای است. اگر چه مصاحبه سفیر آمریکا در سازمان ملل و اصلاح نظر وی توسط بیانیه هیات نمایندگی این کشور در سازمان ملل باعث کمی سردرگمی رسانه‌ها شده است و اکنون جو فروکش کرده است، اما وزارت امور خارجه و نمایندگی ایران در سازمان ملل به طور دقیق و با حساسیت این روند را دنبال می‌کنند، تا متخصصان و دست اندرکاران سازوکار آن را در زمینه میزان الزام حضور هیاتی از سوی ایران و یا سطح پیشنهادی آن به طور مشخص پیشنهاد کنند.

تاجیک افزود: اگر مبحثی مربوط به ایران مطرح می‌شود و یا آن مبحث می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم منافع ایران را در برگیرد، از این لحاظ خوب است که اگر سازوکار این شورا ایجاب کند و وقتی برای پاسخگویی باشد، از این وقت از منظر حقوقی در سطح مناسب و از منظر سیاسی برای بهره‌برداری‌های دیگر ترجیحا برای شخص رییس‌جمهور استفاده شود.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: البته اگر ما این شرایط را با ترامپ نداشتیم، با توجه به مسائلی که تاکنون مطرح شده شاید وجود رییس‌جمهور در جلسه شورای امنیت خیلی لازم نبود اما از آنجایی که ترامپ بر اساس رویکرد، قولی که به طرفدارانش داده، ضدیتش با ایران، مشکلاتش با دموکرات‌ها و اوباما و از همه مهمتر شخصیت و نیازهایش از برجام خارج شده، ما باید با عقل و درایت، روالی را در پیش گیریم که با کمترین هزینه بتوانیم این دوره را طی کنیم.

این دیپلمات و سفیر پیشین کشورمان در اردن ادامه داد: با توجه به نیازهای شخصیتی که ترامپ دارد و مباحثی که مطرح نموده، حضور رییس‌جمهور در این شرایط می‌تواند در صورتی که سازوکار داخلی جلسه شورای امنیت اجازه دهد و شرکت باعث وهن شخصیت وی نگردد، مفید باشد.

تاجیک اظهار کرد: به هر حال خالی نبودن صحنه و پاسخگویی در سطح رییس‌جمهور و از سوی دیگر حضور ایران به عنوان قوت قلب برای کشورهایی مانند روسیه، چین و اروپا که از سیاست‌های ترامپ گزیده شده‌اند و مخالفت با سیاست یک جانبه‌گرایانه وی هستند دو عامل مفید و موثر است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت:‌ در واقع این پاسخگوئی در زیر یک سقف خود یک بستر نرمی فراهم می‌کند که هم مذاکره مستقیم و پشت یک میز انجام نشود و هم مذاکره‌ای صورت گرفته باشد. ما از یک طرف علاقه یا زمینه‌ای نمی‌بینیم که با ترامپ مذاکره کنیم اما از سوی دیگر علاقه‌مند هستیم که در قالب هنجارهای بین‌المللی که یکی از اصول آن مصالحه سیاسی است، مسائل را با دنیا و خود وی و به دور از پیغام و پسغام مطرح کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه اعطای مشروعیت به مطالب بر اساس گفتمان غالب یا گفتمان حقوقی و محکمه‌پسند انجام می‌شود، گفت: اگر ترامپ حرف معقول و محکمه‌پسندی را مطرح کند چه ما در جلسه حضور داشته باشیم و چه نباشیم، مورد پذیرش افکار عمومی قرار می‌گیرد و اگر هم سخنان وی مسموع نباشد حضور و یا عدم حضور ما تاثیر در آن نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: ترامپ حرف جدیدی ندارد و تکرار مطالبی است که خودش و وزیر خارجه‌اش بارها گفته اند. مهم آن است که ما با برنامه و مطالب مدون و کار شده کارشناسی بر اساس رواشناسی ترامپ و جو جلسه شورای امنیت و نیاز جامعه جهانی مطالبی که بتواند حرفهای نا گفته آنها به ترامپ را بازگو نماید در نطق رئیس جمهور بیاوریم.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل همچنین اظهار کرد: در مجموع به نظر بنده حضور رییس‌جمهور از منظر حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک تا حدی می تواند ارضاء خواست ترامپ و جلوگیری از لج‌بازی برای کسب حداکثری مافع ملی و اقدامی معقول خواهد بود. درست است که ما از منظر محتوایی حتی در صورت مذاکره مستقیم با ترامپ به دلایل عدیده نمی‌توانیم دستاوردی داشته باشیم اما باید با طراحی سیاسی از منظر شکلی وی را منفعل کنیم ان‌شاءالله.

منبع: ایسنا مورخ ۹۷.۶.۲۶ با عنوان: با حضور در سازمان ملل زمین را برای یکه تازی به ترامپ واگذار نکنیم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =