سوپرجت ۱۰۰ سوخو، هواپیمایی مسافربری با ظرفیت متغیر، از ۸ مسافر VIP تا ۱۰۸ سرنشین تجاری است که از موتور فرانسوی و طراحی داخلی آمریکایی بهره می‌برد. نخستین پرواز این هواپیما بهار ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) انجام شد.

به گزارش خبرآنلاین، هواپیمای مسافربری «سوخو سوپرجت ۱۰۰» (Сухой Суперджет 100) یکی از تازه‌ترین محصولات شرکت هوافضای سوخو متعلق به روسیه است که طراحی آن از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) آغاز شد و پس از صرف ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه به ثمر رسید.

این هواپیما برای رقابت با هواپیماهایی مانند آنتونوف-۱۴۸، ای-جت «Embraer» و بمباردیر-سری C طراحی شده و هر فروند از آن ۳۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است. مهندسان سوخو می‌گویند هزینه‌های جاری استفاده از این هواپیما بین ۶ تا ۸ درصد کمتر از دیگر هواپیماهای مشابه است. از سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) تاکنون، ۳۷۸ سفارش برای ساخت این هواپیما ثبت شده که از آن میان، ۱۲۱ فروند طی ۷ سال اخیر به مشتریان تحویل داده شده است.

موتور این هواپیما که SaM-146 نام دارد، محصول شرکت «PowerJet» است و با همکاری مشترک فرانسه و روسیه طراحی و ساخته شده است. این موتور نخستین‌بار در زمستان ۲۰۰۸ (۱۳۸۶) با موفقیت آزمایش شد. نخستین پروازهای آزمایشی این هواپیما سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) انجام شد و بهار ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)، آزمون‌های پروازی آژانس ایمنی پرواز اروپا (EASA) را با موفقیت به پایان رساند.

ویژگی‌های فنی
در جدول زیر می‌توانید برخی از ویژگی‌های فنی این هواپیما را ملاحظه کنید.

 

ویژگی / مدل

SSJ 100-75

SSJ 100-75LR

SSJ 100-95

SSJ 100-95LR

خدمه کابین خلبان

۲

تعداد صندلی

۸۳ (کلاس اکونومیک با چینش فشرده)

۱۰۳ (کلاس اکونومیک فشرده)

۷۸ (کلاس اکونومیک با چینش استاندارد)

۹۸ (کلاس اکونومیک استاندارد)

۶۸ (فرست‌کلاس و اکونومیک با چینش استاندارد)

۸۶ (فرست‌کلاس و اکونومیک استاندارد)

فاصله صندلی‌ها

۷۶ سانتی‌متر (تک‌کلاس با چینش فشرده)
۸۱ سانتی‌متر (تک‌کلاس با چینش استاندارد)

۷۹ سانتی‌متر (تک‌کلاس با چینش فشرده)
۸۱ سانتی‌متر (تک‌کلاس با چینش استاندارد)

۸۱ و ۹۱ سانتی‌متر (دو کلاس استاندارد)

۸۱ و ۹۱ سانتی‌متر (دو کلاس استاندارد)

طول بدنه

۲۶٫۴۴ متر

۲۹٫۹۴ متر

طول بال

۲۷٫۸۰ متر

ارتفاع هواپیما

۱۰٫۲۸ متر

بیشینه قطر بدنه

۳٫۳۵ متر

پهنای کابین

۳٫۲۳۶ متر

ارتفاع کابین

۲٫۱۲ متر

پهنای راهرو

۵۱ سانتی‌متر

پهنای صندلی

۴۶٫۵ سانتی‌متر

بیشینه وزن هنگام برخاستن (MTOW)

۳۸٬۸۲۰ کیلوگرم

۴۲٬۲۸۰ کیلوگرم

۴۵٬۸۸۰ کیلوگرم

۴۹٬۴۵۰ کیلوگرم

حداکثر وزن فرود

۳۵٬۰۰۰ کیلوگرم

۴۱٬۰۰۰ کیلوگرم

حداکثر بار قابل‌حمل

۹٬۱۳۰ کیلوگرم

۱۲٬۲۴۵ کیلوگرم

بیشینه گنجایش سوخت

۱۳٬۱۳۵ لیتر معادل ۱۰۶۰۰ کیلوگرم

۱۳٬۱۳۵ لیتر معادل ۱۰۶۰۰ کیلوگرم

گنجایش بار

۱۵٫۰۱ مترمکعب

۲۱٫۹۷ مترمکعب

حداقل طول باند برای برخاستن در حالت بیشترین وزن

۱٬۵۱۵ متر

۱٬۷۳۱ متر

۲٬۰۵۲ متر

بیشینه ارتفاع پرواز

۱۲٬۵۰۰ متر

سرعت پیمایش (کروز)

۰٫۷۸ ماخ معادل ۸۲۸ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۱۱ کیلومتری

حداکثر سرعت پیمایش

۰٫۸۱ ماخ معادل ۸۷۰ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۱۱ کیلومتری

برد پرواز (با حداکثر ظرفیت بار و مسافر)

۲٬۹۰۰ کیلومتر

۴٬۵۵۰ کیلومتر

۳٬۰۴۸ کیلومتر

۴٬۵۷۸ کیلومتر

موتور (۲×)

PowerJet SaM146

پیشرانش هنگام برخاستن (۲×)

۶۰ کیلونیوتن

۶۹ کیلونیوتن

 

حوادث

این هواپیما طی ۷ سالی که به خدمت ناوگان‌های هوایی در نقاط مختلف جهان در آمده، ۲ حادثه را تجربه کرده است.

حادثه نخست، ۹ می ۲۰۱۲ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱) اتفاق افتاد و هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ با ۳۷ مسافر و ۸ خدمه، حدود ۲۰ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه جاکارتا (اندونزی) به کوه برخورد کرد و منفجر شد. این حادثه هیچ بازمانده‌ای نداشت و بررسی‌ها نشان داد که سیستم پیشگیری از برخورد به‌موقع هشدار داده است، اما خلبان در آن زمان مشغول بحث با یکی از مسافران بود و به این هشدار توجهی نکرد.

حادثه دوم، ۲۱ جولای ۲۰۱۳ (۳۰ تیر ۱۳۹۲) اتفاق افتاد، زمانی که یک فروند هواپیمای سوپرجت۱۰۰ هنگام فرود در فرودگاه بین‌المللی «Keflavík» ایسلند به باند برخورد کرد و روی آن لیز خورد. این حادثه هنگام ارزیابی سیستم فرود خودکار هواپیما در شرایط پرواز با یک موتور در جهت مخالف باد اتفاق افتاد. بررسی‌ها نشان داد که خلبان هنگام فرود دچار اشتباه شده و قدرت موتور دیگر را تغییر داده است.

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    66 6
    مشتری های خارجی این هواپیما فقط کشورهای افریقایی هستند،خود ایرفلوت که شرکت هواپیمایی روسی هست کمتر از 8 درصد ناوگانش از این هواپیما هست و باقی ان بویین و ایرباس هست
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    70 6
    کلا 48 فروند از این هواپیما در این چند سال تولید شده که الان همشون به دلیل نقص در طراحی و عدم ایمنیزمین گیر شده اند اون وقت چه طور می خواهند هواپیمای زمینگیر را به ما بفروشند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    59 5
    یا مبلغی ارزانتر میتوان هواپیما برزیلی یا کانادایی با کیفیت بسیار بهتر خرید
    • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
      32 4
      مشکل اصلی اینکه ما میخوایم پشتمون به روس‌ها گرم باشه، بعد اولین کسی که بهمون از پشت خنجر میزنه همین ها هستن
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    40 5
    برد هواپیما کمه فوقش تا ترکیه بشه با ان رفت بعدش این هواپیما گواهی اتحادیه اروپا را نگرفته پس تا ترکیه هم نمیشه با ان رفت
  • بلالمی RO ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    50 6
    هواپیمای خیلی خوبی است از ارباس وبویینگ بهتر است تنها ایرادش اینست یابه کوه برخوردمی کند یا به باند فرودگاه اگر کشوری کوه نداشته باشد یا باند فرودش خاکی باشد بهترین هواپیماست براوو
  • A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    38 3
    این هواپیما هم مثل خودروهای ایرانی بی نقصه و تمام حوادثی که براش رخ داده به خاطر اشتباهات خلبان بوده.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    6 22
    از بوئینگ777 مالزی با حدود300 کشته چه خبر؟
  • بی نام A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    21 1
    هروقت خودروهای ایران به استاندارد جهانی رسید روسیه هم هواپیماساز می شه....اسمش رو بذارید پراید پرنده....هیچ ارزانی بی علت نیست...فاصله قیمتی اش تا یه بویینگ ۷۳۷ در واقع خون هموطنانی هست که قراره ریخته بشه....خریداران فعلیش کشورهای جهان چهارمی هستند و ایرلاین های درجه دو روسیه...اومدنش منو یاد یه مثال ژاپنی انداخت : اگه جنست خوبه پس چرا تبلیِغ می کنی
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    6 0
    زنده باد، پراید همیشه در صحنه؛ قهرمان ملی
  • شهریار A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    4 1
    بنجل روسی