روستاهای ایران را از چشم مستندساز پیشکسوت ببینید

مجموعه مستند «خاطرات روستا» در 13 قسمت به تهیه‌کنندگی و با پژوهش فرهاد ورهرام، نوروز 97 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجموعه مستند «خاطرات روستا» در قالب مونوگرافی در 13 قسمت 50 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی و پژوهش فرهاد ورهرام ایام نوروز از شبکه مستند پخش خواهد شد. بهمن 95 اولین قسمت از این مجموعه کلید خورد و فیلم‌برداری آن نیز بهمن 96 به پایان رسید.

فرهاد ورهرام درباره این مستند گفت: «مونوگرافی یا تک‌نگاری یکی از شیوه‌هایی است که برای مطالعه جوامع محدود استفاده می‌شود. تک‌نگاری روستایی معمولا در مناطقی به کار می‌رود که اطلاعات کافی درزمینه ساختار اجتماعی- اقتصادی آن مناطق وجود نداشته باشد و در چنین مواردی انتخاب یک روستای نمونه و متوسط که تا جای امکان معرف جامعه کلی باشد، می‌تواند طرحی کلی از ساختار اجتماعی ـ اقتصادی منطقه نشان دهد.»

او ادامه داد: «دهه 40 تا 60 دوران طلایی مونوگرافی‌نویسی و تک‌نگاری بود و معمولا افرادی از اداره مرکز مردم‌شناسی فرهنگ و هنر آن زمان یا موسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران این کارها را انجام می‌دادند و آقایان پورکریم، لوک‌باشی، آل‌احمد و ساعدی از این جمله‌اند. پس از انقلاب این نوع مطالعه انجام نشد و افراد کمی وجود داشتند که مدت‌ها در یک روستا زندگی و تحقیق کنند.»

به گفته ورهرام مجموعه 13 قسمتی «خاطرات روستا» درباره 13 روستای ایران نوروز 97 به مدت 50 دقیقه نمایش داده‌ می‌شود. 

این مستندساز پیشکسوت تصریح کرد: «در این مستند روستاهای انتخاب‌شده از لحاظ جغرافیایی تنوع دارند و شامل کوهستانی، کویری و ساحلی هستند. در این 13 روستا تغییرات اساسی ایجاد شده و به‌ عنوان‌ مثال، روستایی خیلی کوچک به‌ صورت شهرک درآمده است. همچنین به روستاها از زاویه دید باستان‌شناسی، آیینی، تحول معماری و صنایع‌دستی، ورود گردشگر و... نگاه شده است. یکی از روستاها مانند روستایی کوچک در ساحل عمان الآن تبدیل به بندرگاهی بزرگ‌ شده است.» 

او افزود: «در این مجموعه مهدی باقری سه فیلم (روستاهای زیارت، سما و خور)، بابک بهداد یک فیلم (روستای ماسوله)، مازیار مشتاق گوهری یک فیلم (روستای رمین)، هادی آفریده یک فیلم (روستای افوس) و خودم هفت قسمت (روستای جریره بوشهر، شهداد، شادگان، اورامان تخت، طالب آباد و هجیج) تولید کرده‌ایم که در مجموع 13 قسمت فیلم مستند مردم‌شناسی با رویکرد مونوگرافی را شکل داده‌اند.» 

«مستند روستا» از آثار تولیدشده در شبکه مستند سیما از اول تا 13 فروردین 97 ساعت 22 از تلویزیون پخش می‌شود.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =