۰ نفر
۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
انسان‌هایی که مرگ حریفشان نمی‌شود

در سال ۹۶ هنرمندان بسیاری در حوزه‌های سینما، تئاتر، تلویزیون، موسیقی، هنرهای تجسمی، ادبیات و دنیای مطبوعات و رسانه از دنیا رفتند که اگرچه جسم‌شان در میان‌ ما نیست، اما یادشان پایدار است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سال ۹۶ اهالی دنیای تصویر، موسیقی، تجسمی، ادبیات و رسانه بارها و بارها خبر از دنیا رفتن همکارانشان را شنیدند و اندوهگین شدند، اندوهی که جاودان بودن نام هنرمند حتی در غیاب جسمش می‌تواند تسکینش دهد.

ادبیاتی‌ها، علی‌اشرف درویشیانشان رفت، اهل موسیقی نادر گلچینشان، رسانه‌ای‌ها حسین توفیق را از دست دادند و تجسمی‌ها صادق تبریزی را و تئاتری‌ها در سوگ نقی سیف‌جمالی نشستند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید یادی است از این درگذشتگان به تفکیک حوزه فعالیت.  

اهالی مطبوعات و رسانه

حسین توفیق
یکی از مهمترین چهره‌هایی که اهالی مطبوعات در سال ۹۶ از دست دادند حسین توفیق، یکی از بازماندگان خاندان سرشناس توفیق بود که نهم فروردین در ۸۸ سالگی درگذشت.

حسین توفیق، نام بنیانگذار نشریه «توفیق» را بر خود داشت و سال‌ها به اتفاق دو برادرش؛ عباس و حسن، این نشریه را مدیریت کرد.

پس از مرگ حسین توفیق که موسس این نشریه بود، محمد‌علی توفیق، فرزند او سردبیری را بر عهده داشت و در دوره‌های بعد نیز حسن، حسین و عباس، نوه‌های خواهری حسین توفیق، این نشریه را تا سال ۱۳۵۰ که به دستور دولت وقت توقیف شد، مدیریت کردند. «توفیق» هفته‌‌نامه‌ای فکاهی بود که از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۵۰ منتشر می‌شد.

عباس عبدالملکی
۱۲ فروردین سال 96 بود که عباس عبدالملکی، سردبیر پیشین خبر ورزشی بعد از طی یک دوره بیماری درگذشت.

عبدالملکی از نویسندگان قدیمی فوتبال ایران به حساب می‌آمد. از سوابق مطبوعاتی او می‌توان به سال‌ها حضور در خبر ورزشی به عنوان سردبیر و معاون سردبیر اشاره کرد. او شش سال معاون سردبیر روزنامه خبر ورزشی بود و پنج سال هم سردبیری این روزنامه را برعهده داشت.

محمد حیدری
محمد حیدری با نام اصلی محمداسماعیل حیدرعلی، روزنامه‌نگار پیشکسوت ۱۹ فروردین درگذشت. او نزدیک به ۶۰ سال قلم زد و در کارنامه کاری‌اش، معاون سردبیری روزنامه اطلاعات در سال‌های پیش از انقلاب نیز دیده می‌شد.

حیدری پس از انقلاب هم با نشریات مختلفی همکاری کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به سردبیری ماهنامه «گزارش» در یکی از دوره‌های انتشار خود اشاره کرد.

نعمت‌الله ناظری
نعمت‌الله ناظری، روزنامه‌نگار پیشکسوت و از موسسین سندیکای روزنامه‌نگاران آذر ۹۶ در ونکوور کانادا درگذشت.

ناظری در سال ۱۳۰۱ در تهران به دنیا آمد. از فعالیت‌های مطبوعاتی او می‌توان به فعالیت در ماهنامه صدف، مجله امید ایران، روزنامه ستاره‌ تهران و روزنامه مهر ایران به عنوان نویسنده و مترجم و بعد از آن، سال‌ها سردبیری روزنامه مهر ایران اشاره کرد.

او در سال ۶۱ از روزنامه اطلاعات بازنشسته شد و پس از آن با کیهان، هدف ورزشی، آیینه و همشهری به صورت حق‌التحریری و هفته‌نامه‌های تهران مصور، تهران اکونومیست، خواندنی‌ها و غیره همکاری داشت.

ناصر ملک‌محمدی
ناصر ملک‌محمدی، روزنامه‌نگار پیشکسوت ۲۶ دی در ۸۲ سالگی درگذشت. 

ملک‌محمدی دهم بهمن ۱۳۱۴ در نور به دنیا آمد. او در طول فعالیت‌های مطبوعاتی خود سردبیری چندین نشریه از جمله مجله صبح امروز را بر عهده داشت. ملک‌محمدی در ۲۷ سالگی به ریاست سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات انتخاب شد.

رضا مقدسی
یکی دیگر از چهره‌های مهم در حوزه رسانه که در سال ۹۶ از دنیا رفت، رضا مقدسی بود. 

مقدسی متولد ۱۳۴۶ بود و فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه رسانه از ۲۰ سالگی در روزنامه قدس شروع کرد. او در ادامه مسؤولیت‌هایی چون پروژه سراسری روزنامه قدس و سردبیری و معاونت مدیرمسئولی این روزنامه در تهران را عهده‌دار شد.

از فعالیت‌های دیگر او می‌توان به حضور در بخش‌های مختلف تحریریه‌ای صداوسیما، دبیری سرویس‌های جامعه و سیاسی روزنامه جام‌جم، قائم‌مقامی مدیرمسئول همشهری، مدیرمسئولی روزنامه خبر، مدیرعاملی خبرگزاری مهر و مدیرمسئولی روزنامه بین‌المللی تهران تایمز اشاره کرد.

مقدسی پس از ماه‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری، ۱۳ بهمن درگذشت.

مصطفی امیرکیانی
مصطفی امیرکیانی (باشی)، خبرنگار پیشکسوت روزنامه کیهان در دهه چهل و پنجاه، پس از تحمل یک دوره بیماری ۱۹ بهمن دار فانی را وداع گفت.

مصطفی باشی از خبرنگاران حوادث روزنامه کیهان بود. او پس از انقلاب مجوز انتشار نشریه مصاحبه را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. این‌ نشریه در حال حاضر به سردبیری الهام امیرکیانی فرزند مصطفی باشی منتشر می‌شود.

مریم زنگنه، خبرنگار اجتماعی روزنامه قدس، ایرج باباحاجی، خبرنگار حوزه فوتبال و علیرضا تلیانی، از دبیران خبرگزاری ایسنا از دیگر اهالی رسانه بودند که در سال ۹۶ به جهان دیگر رفتند.

اهالی موسیقی

عباس خسروی
عباس خسروی، نوازنده پیشکسوت ویولن و متولد ۱۳۲۰ که سال‌ها با ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی همکاری کرد، هفتم فرودین در ۷۶ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت. این هنرمند از پاییز ۹۵ در بستر بیماری بود.

داود باروقی
داود باروقی، نوازنده سنتور، قانون و عود که با سرطان کبد دست‌وپنجه نرم می‌کرد، ۲۷ فروردین‌ درگذشت. او متولد ۱۳۳۱ در تهران بود و در زمینه ساختن ساز قانون و معرفی و رواج این ساز تلاش بسیاری کرد.

محمدرضا جعفری (سارو)
محمدرضا جعفری ملقب به سارو از نوازندگان باسابقه گیتار، آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری خرداد ۹۶ در آلمان درگذشت.

جعفری طی سال‌های گذشته آثار متعددی در خارج از ایران منتشر کرد که از جمله آن‌ها می‌‌توان به «ستاره سپید»، «قصه نی» و «غوغای ستارگان» اشاره کرد. آلبوم «قصه‌ نی» در ایران هم مجوز انتشار گرفت و پرفروش‌ترین اثر این هنرمند شد.

«شِورِه»، «راز سنتور»، «سوی خرابات»، «مشتی پِلوِری»، «آزادگله۱»، «آزادگله۲» و «جادوی نی»، «آوای کوهستان»، «غریبانه»، «چوپان دروغ نمی‌گه»، «پرنده خورشید» و «آدما» دیگر کارهای سارو بود که در ایران منتشر شد.

حسین شهبازیان
حسین شهبازیان نوازنده، مدرس موسیقی، رهبر ارکستر و پدر فریدون شهبازیان مرداد ۹۶ درگذشت.

شهبازیان متولد ۱۲۹۸ در تهران بود. او با افتتاح فرستنده رادیو در تهران، سال‌های زیادی به عنوان نوازنده و رهبر ارکستر شماره سه رادیو ایران فعالیت و با خوانندگان بسیاری همکاری کرد.

محمود جهان
محمود جهان، خواننده پیشکسوت موسیقی اقوام، هشتم مرداد در شهرستان ماهشهر درگذشت.

او قرار بود دهم مرداد به مناسبت ولادت امام رضا (ع) کنسرتی داشته باشد که ساعتی پیش از اجرا دچار عارضه قلبی شد و پس از انتقال به بیمارستان صنایع پتروشیمی شهرستان بندر ماهشهر دار فانی را وداع گفت.

فرهاد فرجلی
فرهاد فرجلی از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده تار آذربایجانی ۱۲ مرداد در ۴۹ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

فرجلی ششم بهمن‌ ۱۳۴۷ در تهران به دنیا آمد. او در اوایل دهه ۶۰ توسط همسر خواهرش به محمدرضا لطفی معرفی شد. لطفی، فرجلی را به حمید متبسم، نوازنده تار سپرد.

او مبانی پایه‌ای موسیقی ایرانی را نزد متبسم آموخت اما به دلیل مهاجرت استادش به خارج از کشور، آموزش را نزد بهروز همتی ادامه داد و پس از یادگیری اصول اولیه موسیقی، مدت کوتاهی زیر نظر حسین علیزاده به فراگیری تکنیک‌های فنی نواختن تار پرداخت و سرانجام جذب موسیقی موغامی آذربایجان و تار آذری شد.

ناصر فرهودی
ناصر فرهودی از صدابرداران و صداگذاران پیشکسوت موسیقی ۱۳ مرداد درگذشت. این صدابردار در سال ۱۳۵۵ به دعوت محسن کلهر به استودیو پاپ رفت و تا زمان حیات در این استودیو به فعالیت خود ادامه داد. او در سال ۱۳۷۵ از سازمان صداوسیما بازنشسته شد و پس از مدتی مدیریت استودیو پاپ را بر عهده گرفت. ضبط و تولید آثار بسیاری از گروه‌ها و هنرمندان شناخته شده موسیقی ایران از جمله فعالیت‌های فرهودی بود.

نادر گلچین
نادر گلچین، خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی ۳۱ شهریور بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت. او از چندی پیش به دلیل حاد شدن بیماری ریوی‌اش در بیمارستان گاندی تهران بستری شده بود.

می‌گویند او از معدود افرادی بود که با وجود این‌که مکاتب آوازی را درک نکرده و به کلاس استادان بزرگ نرفته بود، به مرتبه‌ای رسیده بود که سبک و سیاق ویژه خود را داشت.

تصنیف‌های «یوسف گمگشته»، «مرغ عشق»، «از ناوک مژگان» و آلبوم‌های «نفس باد صبا»، «زلف بنفشه» و «گریز» از جمله آثار این هنرمند بود.

فیروز گودرزی
فیروز گودرزی، نوازنده موسیقی لرستان بعد از مدت‌ها بستری شدن در بیمارستان به علت مشکلات ریوی، نهم مهر درگذشت.

گودرزی پایه‌گذار موسیقی آکادمیک در الیگودرز بود. این هنرمند از محضر استادانی چون محمدرضا لطفی، رضا سقایی و فهیمه فرزین بهره‌مند شده بود. گفته می‌شود اولین حکم نوازندگی در خرم آباد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای او نوشته و امضا شد.

حامد ذاکری (حامد هاکان)
حامد هاکان، خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ ۱۲ مهر در ۳۴ سالگی درگذشت.

هاکان در پی همکاری با خوانندگانی چون محسن چاوشی، فرزاد فرزین و محسن یگانه به شهرت رسید اما در ادامه نتوانست فعالیت‌های خود را به شکل رسمی ادامه دهد.

فرامرز شکرخواه
فرامرز شکرخواه، سازنده و نوازنده تار و سه‌تار پس از یک دوره بیماری ۲۵ مهر در ۵۶ سالگی در مشهد درگذشت.

شکرخواه ردیف‌نوازی را طی سال‌های ١٣٦٦ تا ١٣٧٠ نزد شاپور هدایتی، مدرس موسیقی یاد گرفت و کمانچه‌نوازی را از علی‌اکبر شکارچی آموخت. او که کلکسیونی از سازهای تاریخی را هم در اختیار داشت از دهه ٦٠ با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ساخت ساز پرداخت.

محمدحسن رادمان
محمدحسن رادمان، نوازنده و معلم پیشکسوت ویولن و رهبر ارکستر ۲۷ مهر درگذشت.

او در سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد. رادمان ردیف موسیقی ایران را نزد احمد فروتن و ردیف‌های ابوالحسن صبا را از محمود ذوالفنون یاد گرفت. این هنرمند، کنسرت‌مایسترِ ارکستر حسین دهلوی و رهبر ارکستر فرهنگسرای ملل هم بود.

ابراهیم حدیدی
ابراهیم حدیدی، سُرنانواز و سازنده ساز سیستانی، معروف به گل‌آقا آبان ۹۶ در بیمارستان زابل درگذشت.

حدیدی متولد ۱۳۳۶ در روستای دهنوی از توابع شهرستان زهک بود و چندین نسل از خاندانش سردمداران موسیقی سیستان بودند. این هنرمند برجسته علاوه بر مهارت بسیار بالا در نواختن گوشه‌ها و ملودی‌های اصیل سیستانی با ساز سرنا، در ساخت انواع سازهای محلی چون دهل، رباب و قیچک مهارت داشت.

درویش مصطفی جاویدان
درویش مصطفی جاویدان از خوانندگان قدیمی موسیقی ایران آبان ۹۶ در ۷۱ سالگی درگذشت.

نام اصلی درویش مصطفی جاویدان، سیدمصطفی موسوی بود. از این هنرمند آلبوم‌هایی چون «رسول مهربانی»، «هو یا علی مدد»، «مرد غریب»، «پرنده اسیر»، «چینی بندزن»، «صنما»، «نمکی»، «نغمه‌های آسمانی»، «اسم‌ اعظم»، «بابا کوهی»، «تک ترانه‌ها» و «شاد و خندان» به جای مانده است.

غلام‌محمد احسانی
غلام‌محمد احسانی از هنرمندان پیشکسوت تربت‌جام ششم آذر در ۶۳ سالگی در بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد درگذشت.

او طی دوران فعالیت خود در حوزه موسیقی با بسیاری از هنرمندان مطرح موسیقی نواحی به ویژه در منطقه تربت‌جام همکاری تنگاتنگی داشت.

خالو قنبر هرمزی
خالو محمدقنبر هرمزی، هنرمند پیشکسوت موسیقی بومی هرمز ۱۳ آذر، هنگام اجرای کنسرت- نمایش گروه لیوا در تئاتر باران دچار سکته قلبی شد و در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت.

گروه لیوا متشکل از پیشکسوتان موسیقی هرمز و از قدیمی‌ترین گروه‌های هرمزگان است که تاکنون در فستیوال‌های مختلف حضور داشته و به معرفی آیین‌های موسیقی هرمزگان پرداخته‌ است.

ناهید دایی‌جواد
ناهید دایی‌جواد، هنرمند موسیقی سنتی ۱۹ آذر در ۷۵ سالگی درگذشت.

او ۲۸ اردیبهشت ۱۳۲۱ در اصفهان به دنیا آمد. دایی‌جواد در سال ۱۳۸۱ با مشارکت کیان علی‌نژاد سه کنسرت در تهران، در تالارهای وحدت، اندیشه و فرهنگ برگزار و پس از آن به همراه گروه ایراندخت تور کنسرتی را در شرق آمریکا برپا کرد.

احمد اقوام‌شکوهی
احمد اقوام‌شکوهی قدیمی‌ترین نقاره‌زن حرم امام رضا (ع) ۲۲ آذر درگذشت.  او از سال ۱۳۲۴ در بارگاه رضوی نقاره‌زنی را شروع کرد و حدود ۷۲ سال این وظیفه را برعهده داشت.

منوچهر لشگری
منوچهر لشگری، نوازنده ویولن، فلوت و آهنگساز ۱۱ دی‌ بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان کسری درگذشت.

او علاوه بر آهنگسازی، تنظیم بسیاری از آهنگ‌هایش را نیز خود بر عهده داشت و از جمله آثارش می‌توان به قطعاتی مانند «موج» در دستگاه شور، «نسیم» در آواز بیات ترک، «شبنم» در دستگاه چهارگاه، «شکوفه» در دستگاه ماهور و «گلدونه» در آواز دشتی که سال‌ها آرم برنامه «راه شب» رادیو بود، اشاره کرد.

عبدالکریم مهرافشان
عبدالکریم مهرافشان از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایرانی هفتم اسفند درگذشت.

او در سال ۱۳۳۷ در ۳۰ سالگی توسط حسین دهلوی به وزارت فرهنگ و هنر منتقل و نوازنده ویولن ارکستر صبا شد. مهرافشان در سال ۱۳۴۲ طبق ابلاغ رسمی وزارت فرهنگ و هنر، آهنگساز و سرپرست یکی از ارکسترهای موسیقی ملی این وزارتخانه شد و در مدت همکاری خود با این اداره، بیش از ۱۴۰ آهنگ ساخت که حدود ۴۰ عدد آن‌ها ضبط شده است.

میرزاطاهر بقال
حاج میرزاطاهر بقال، از خوانندگان و نی‌نوازان پیشکسوت دزفول، اسفند ۹۶ در ۸۶ سالگی درگذشت.

او از جمله هنرمندانی بود که در نی‌نوازی مهارت خاصی داشت. طاهر بقال موسیقی مذهبی منطقه را نیز به خوبی می‌شناخت، در شبیه‌خوانی استاد بود و موسیقی‌های آوازی منطقه را که مربوط به دزفول و شوشتر بود، می‌دانست و اجرا می‌کرد.

هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی

سهیلا شولی
سهیلا شولی، هنرمند جوان نقاش پنجم اردیبهشت‌ در اثر بیماری ریوی فوت کرد. او از بنیان‌گذاران هنرهای تجسمی شهرش، بندر ماهشهر بود و سه نمایشگاه انفرادی از آثارش برپا کرد.

وحید سهرابی
وحید سهرابی هشت اردیبهشت‌ ۱۳۶۸ به دنیا آمد و ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ در همدان از دنیا رفت.

این عکاس جوان از ١٦ سالگی عکاسی را در همدان آغاز کرد و پس از فعالیت در زمینه عکاسی مطبوعات در یک روزنامه محلی همدان، با ایسنا در منطقه همدان و بعد در تهران همکاری کرد.

علیرضا سلطانی‌شاد
علیرضا سلطانی‌شاد، عکاس مطبوعاتی ۱۱ خرداد در ۶۵ سالگی از دنیا رفت. سلطانی از عکاسان مطبوعاتی قدیمی بود که بیشتر فعالیتش به حوزه ورزشی مربوط بود. او همچنین سابقه چند سال دبیری در سرویس عکس خبرگزاری ایلنا و موج را در کارنامه کاری خود داشت.

ایرج انواری
ایرج انواری، گرافیست ۱۵ خرداد درگذشت.

او متولد ۱۳۲۱ در قم و از دانش آموختگان دانشکده تزئینی در رشته چاپ و نگارش بود که پس از آن در مدرسه آردکو پاریس به ادامه تحصیل پرداخت و با گرافیک روز دنیا آشنا شد.

انواری در بازگشت به ایران در دانشکده سابق خود به آموزش هنرجویان پرداخت و برای به‌روزسازی طرح دروس قدیمی گرافیک تلاش بسیار کرد.

علی‌اکبر تجویدی
علی‌اکبر تجویدی، نقاش، مترجم، پژوهشگر تاریخ هنر ایران و باستان‌شناسی و از شاگردان کمال‌الملک ۲۰ خرداد در پاریس درگذشت.

او یکی از آغازگران جدی پژوهش‌های کیفی در تاریخ نقاشی ایران بود. به طوری که نتیجه پژوهش‌ها و تأملات چندین ساله‌اش، در سال ۱۳۵۲ در کتابی با عنوان «نقاشی ایرانی از کهن‌ترین روزگار تا دوران صفوی» منتشر شد.

سیداسدالله رضوانی‌فر
سیداسدالله رضوانی‌فر، خوشنویس ۱۸ تیر از دنیا رفت.

او متولد ششم شهریور ۱۳۱۵ در اراک بود و در سال ۱۳۶۴ موفق شد رتبه ممتاز را در رشته‌های مختلف خوشنویسی دریافت کند. این هنرمند ۱۰ سال درگیر سرطان بود و در پایان نیز همین بیماری موجب فوت او شد.

داریوش تهامی
داریوش تهامی، عکاس و مالک عکاسخانه فتو تهامی ۱۹ شهریور به علت عارضه مغزی در بیمارستان امام حسین (ع) تهران درگذشت.

عکاسخانه تهامی یک موزه کوچک با گنجینه‌ای بزرگ است. جواد تهامی، پدر داریوش تهامی عکاس بود و عکس‌هایی را از تهران ثبت کرد که ارزش تاریخی زیادی داشتند. داریوش تهامی پس از درگذشت پدر، در این عکاسخانه کار کرد. او گفته بود می‌تواند از اجاره دادن مغازه پدرش، درآمد زیادی داشته باشد، اما به‌خاطر عشق به عکس و عکاسی و آرشیوی که در این عکاسخانه وجود دارد، ترجیح می‌دهد آن را به همین صورت نگه دارد.

عبدالله عامری
عبدالله عامری، نقاش نوگرا ۲۱ مهر در ۹۵ سالگی درگذشت. این هنرمند که فارغ‌التحصیل هنرستان کمال‌الملک و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود در طول فعالیت هنری خود در نمایشگاه‌ها و بی‌ینال‌های متعددی شرکت کرد.

شاهرخ حاتمی
شاهرخ حاتمی، عکاس خبری پیشکسوت آذر ۹۶ در ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت. او از کودتای ۲۸ مرداد عکاسی کرده و بعد از آن به ثبت حوادث مهمی در ایران و جهان از جمله انقلاب و جنگ تحمیلی پرداخته بود.

این عکاس در جریان انقلاب با امام خمینی و یارانشان در نوفل لوشاتو آشنا شد. حاتمی همچنین جزو سرنشینان پرواز امام خمینی در ۱۲ بهمن‌ ۱۳۵۷ از پاریس به تهران بود.

صادق تبریزی
صادق تبریزی، هنرمند به نام خوش‌نویسی و نقاشی که مدتی با بیماری سرطان کبد دست‌وپنجه نرم می‌کرد برای درمان بیماری خود به انگلستان سفر کرد و در همان جا درگذشت و به خاک سپرده شد.

مرگ این هنرمند در سکوت خبری اتفاق افتاد. طبق گفته یکی از خواهرزاده‌های او، تبریزی در میانه‌های آذر فوت کرد اما این خبر ۱۱ بهمن‌ در رسانه‌ها اعلام شد.

منصور دولو
منصور دولو، نقاش و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران ۲۱ بهمن در ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت. او فارغ‌التحصیل آکادمی هنر اشتوتگارت آلمان در رشته تعلیم و تربیت هنر بود.

نویسندگان

غلامحسن اولاد
غلامحسین اولاد، شاعر پنجم فروردین در ۶۸ سالگی درگذشت. او متولد ۱۳۲۹ در شیراز و متخلص به م. اندیش بود. «باغ آتش»، «بهار و تکیه مهتاب»، «در باغ خسته بعدازظهر»، «صحرای بایزیدی»، «عاشقانه‌هایم را هیچکس نمی‌خواند»، «کنار خوشه گندم» و «از خودت ای حوصله سر رفته‌ای» از جمله دفترهای شعر منتشرشده او هستند.

ابراهیم ناعم
ابراهیم ناعم، شاعر قصیده‌سرا و رییس انجمن ادبی حکیم ناصرخسرو ۱۵ فروردین به دلیل عارضه قلبی درگذشت. او متولد ۱۳۰۰ در رشت بود و تخلص صافی را از انتهای نام پدرش، مرشد احمد گیلانی صوفی صافی گرفته بود.


ناعم منظومه‌ «الا ای خواب‌ها» را برای خواب‌هایی که می‌دید در ۱۱۵ بیت سرود و مجموعه شعر «اهورانامه: اشعار توحیدی» را به چاپ رساند.

محمد خرمشاهی
محمد خرمشاهی، طنزپرداز متولد ۱۲۹۰ در ساوه،  ۲۳ فروردین از دنیا رفت. گل‌مراد، درویش و میلاد از اسم‌های مستعار او بود. این طنزپرداز با نشریاتی چون «گل‌آقا» و «توفیق» همکار بود و در دهه ۷۰ ستون ثابتی در روزنامه کیهان داشت.

خرمشاهی خالق دوهزار لطیفه بود و بعضی عبارت‌هایی که ساخته بود مانند ضرب‌المثل در فرهنگ مردم جا گرفت؛ از جمله: «در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست» یا «چوب خدا صدا ندارد». از او دیوان شعری با عنوان «دیوان خرم» و کتاب «دنیای شادی‌ها» منتشر شده است.

کیومرث منشی‌زاده
کیومرث منشی‌زاده، شاعر متولد ۱۳۱۷ در جیرفت، ۲۶ فروردین‌ بر اثر سکته مغزی درگذشت. «سفرنامه مرد مالیخولیایی رنگ‌پریده»، «یک شعر بلند»، «قرمزتر از سفید»، «گزیده اشعار» و کتاب‌ «حافظ حافظ» از آثار اوست. منشی‌زاده را به‌خاطر به‌کار بردن اعداد و نشانه‌های ریاضی در شعرهایش با عنوان شاعر ریاضی می‌شناسند.

میهن بهرامی
میهن بهرامی، داستان‌نویس متولد ۱۳۲۶، سوم اردیبهشت بعد از طی یک دوره بیماری درگذشت.

او در سال‌های ۵۹ و ۶۰ داستان‌هایی تألیف کرد که به صورت قصه و همراه با نوار کاست منتشر شد؛ از جمله قصه «ماه خانوم»، «سفر کوچک به فضا» و بازنویسی قصه قدیمی «کدوقلقله‌زن». مجموعه داستان‌های «حیوان» و «هفت شاخه سرخ» از جمله کتاب‌های او بود.

فیروز زنوزی‌جلالی
فیروز زنوزی‌جلالی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی متولد ۱۳۲۹ در خرم‌آباد، پنجم اردیبهشت‌ در ۶۷ ساگی از دنیا رفت. رمان‌های «مخلوق»، «قاعده بازی» و «برج ۱۱۰» و مجموعه داستان‌های «سال‌های سرد»، «خاک و خاکستر»، «روزی که خورشید سوخت»، «مردی با کفش‌های قهوه‌ای»، «اسکاد روی ماز ۵۴۳»، «حضور« و «سیاه بمب» از آثار به‌جامانده او هستند.

امیرجلال‌الدین اعلم
امیرجلال‌الدین اعلم، مترجم و پژوهشگر، متولد ۱۳۲۰ در تهران، دوم خرداد بر اثر بیماری از دنیا رفت.

او در سال ۱۳۴۸ به عنوان ویراستار در مؤسسه انتشاراتی فرانکلین مشغول به کار شد و در سال ۱۳۵۵ با همین عنوان به استخدام سروش درآمد و تا سال ۱۳۷۵ در مقام ویراستار ارشد و مشاور فرهنگی این سازمان مشغول به کار بود.

ابراهیم مکلا
ابراهیم مکلا، مترجم و از اعضای هیئت‌تحریریه «دایرة‌المعارف مصاحب»، متولد ۱۳۳۸ در شیراز، اوایل خرداد در آمریکا درگذشت.

او پیش از انقلاب در تدوین دایرة‌المعارف فارسی با غلامحسین مصاحب همکاری می‌کرد و بعد از انقلاب نیز معاون فرهنگی سازمان انتشارات آموزش انقلاب اسلامی (انتشارات علمی و فرهنگی) شد.

ناصر مطیعی‌نژاد
ناصر مطیعی‌نژاد، شاعر، متولد ۱۳۱۷، ۳۰ خرداد درگذشت. یکی از کتاب‌های چاپ‌شده او «ماه، اما سرگردان است» مجموعه‌ای از شعرهایش از سال ۳۵ تا ۸۵ است.

کوروش اسدی
کورش اسدی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی، متولد ۱۳۴۳ در آبادان، دوم تیر درگذشت. مجموعه داستان «باغ ملی» او در سال ۱۳۸۳ برنده چهارمین دوره جایزه گلشیری شد. از آثار این نویسنده می‌توان به «پوکه‌باز»، «باغ ملی»، «گنبد کبود» و «کوچه‌ ابرهای گم‌شده» اشاره کرد.

مدیا کاشیگر
مدیا کاشیگر، مترجم، نویسنده و فعال فرهنگی، متولد ۱۳۳۵ در یزد، هفتم مرداد در پی مشکلات تنفسی از دنیا رفت. «خاطره‌هایی فراموش‌شده از فردا»، «آخرالزمان»، «مرگ موریانه» و «اتاق تاریک» از کتاب‌های منتشرشده به قلم این شاعر و نویسنده بود.

غلامرضا شکوهی
غلامرضا شکوهی، شاعر، متولد ۱۳۲۸ در تربت جام، ۱۰ مرداد بر اثر حمله قلبی و مغزی از دنیا رفت. او از جمله شاعران پیشکسوت خراسانی بود. از آثار این شاعر می‌توان به «صد پرده آواز خاموش»، «سُرمه‌ای در غزل»، «یک ساغر نگاه» و «آهی بر باغ آیینه» اشاره کرد.

محمد رئوفی‌مهر
محمد رئوفی‌‌مهر، نویسنده، متولد ۱۳۰۴ در همدان، ۲۲ شهریور در زادگاهش درگذشت. «رقص مردگان» و «سنگلاخ» از آثار داستانی او بود.

اسماعیل رها
اسماعیل رها، متولد ۱۳۱۰ در تهران، ۳۰ شهریور از دنیا رفت. از جمله آثار این شاعر می توان به «لب تلخی و فنجان»، «طلایه‌ای بر پاییز»، «طلایه و باران»، «بیراهه خورشید»، «جرقه‌ای در باد» و «کوتاه مانا بلند» اشاره کرد.

سهیل سوزنی
سهیل سوزنی، شاعر خراسانی ۲۴ مهرماه بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت. او از نسل جوان شعر خراسان، غزل‌سرا و بداهه‌سرا بود.

رسول ارونقی‌کرمانی
رسول ارونقی‌کرمانی، نویسنده، چهره مطرح پاورقی‌نویس و روزنامه‌نگار متولد ۱۳۰۹، اواخر مهر در آمریکا درگذشت.

او قبل از انقلاب ۱۳ سال سردبیری اطلاعات هفتگی را بر عهده داشت. از سال ۵۶ و قبل از انقلاب به آمریکا رفت و بعد از مدتی در آن‌جا مجله تهران پست را دایر کرد. از جمله آثار او می‌توان به «بابا نان داد»، «امشب دختری می‌میرد»، «خاطرخواه»، «خروس چهل‌تاج»، «آواره»، «شبی که سحر نداشت»، «عشق دلقک»، «دلهره» و «افسانه‌های مادر من» اشاره کرد.

علی‌اشرف درویشیان
علی‌اشرف درویشیان، داستان‌نویس و پژوهشگر حوزه ادبیات عامه، متولد ۱۳۲۰ در کرمانشاه، بعد از یک دوره طولانی بیماری چهارم آبان‌ در کرج درگذشت.

«بیستون»، «آبشوران»، «فصل نان»، «همراه آهنگ‌های بابام»، «گل طلا و کلاش قرمز»، «ابر سیاه هزارچشم»، «روزنامه دیواری مدرسه ما»، «رنگینه»، «کی برمی‌گردی داداش جان»، «آتش در کتابخانه بچه‌ها»، «سلول ۱۸»، «سی‌ودو سال مقاومت در زندان‌های شاه»، «افسانه‌ها و متل‌های کردی»، «سال‌های ابری» (۲ جلد)، «درشتی»، «واژه‌نامه گویش کرمانشاهی»، «یادمان صمد» (صمد بهرنگی)، «از این ولایت»، «قصه‌های آن سال‌ها»، «خاطرات صفر خان» (صفر قهرمانیان) و مجموعه ۲۰ جلدی «فرهنگ افسانه‌های مردم ایران»، «داستان‌های محبوب من» و «دانه و پیمانه» (هر سه با همکاری رضا خندان مهابادی) از جمله آثار اوست.

نازنین دیهیمی
نازنین دیهیمی، مترجم، متولد ۱۳۶۷، ۲۰ آبان در ۲۹ سالگی به دلیل مشکلات تنفسی از دنیا رفت. او آثاری را از باربارا پارک، تام سپارد و لوسی کرک‌وود به فارسی ترجمه کرده بود. از ترجمه‌های نازنین دیهیمی برای کودکان و نوجوانان می‌توان به «میک هارته اینجا بود»، «دک‌ کردن کپک»، «از من نخواهید لبخند بزنم» و «ازدواج مادرم و بدبختی‌های دیگر» اشاره کرد.

غلامرضا علی‌بابایی
غلامرضا علی‌بابایی، نویسنده و مترجم آثار تاریخی و سیاسی و دیپلمات ۲۹ آبان‌ درگذشت.

«نیکسون، کیسینجر و شاه» ترجمه رهام الوندی و غلامرضا علی‌بابایی، «فرهنگ سیاسی آرش» (تالیف)، «فرهنگ روابط بین‌الملل» (تالیف)، «سیری در تاریخ سیاسی ایران از هخامنشی تاکنون» نوشته جن.راف گارثویت، «تاریخ روابط آمریکا و شوروی: از انقلاب روسیه تا فروپاشی کمونیسم» نوشته پیتر بویل، ترجمه محمدرفیعی مهرآبادی و غلامرضا علی‌بابایی، «تاریخ نیروی هوایی از پهلوی تا انقلاب» و «تاریخ ارتش ایران» از جمله آثار او بود.

علی‌اکبر یساولی
علی‌اکبر یساولی‌ثانی، ناشر، بنیانگذار انتشارات یساولی ۲۳ آذر در ۹۳ سالگی درگذشت. او این انتشارات را که بیشترین تمرکز خود را بر چاپ آثار نفیس گذشته است در سال ۱۳۳۰ تاسیس کرد.

محسن سلیمانی
محسن سلیمانی، نویسنده، مترجم، پژوهشگر و طنزپرداز، متولد ۱۳۳۸ در تهران که به عنوان رایزن فرهنگی در صربستان فعالیت داشت دوم بهمن‌ بر اثر حمله قلبی در بلگراد از دنیا رفت. 

از آثار او می‌توان به این عنوان‌ها اشاره کرد: «سالیان دور»، «آشنای پنهان»، «چشم در چشم آینه»، «تأملی دیگر در باب داستان»، «رمان چیست؟»، «درس‌هایی درباره داستان‌نویسی»، «فن داستان‌نویسی»، «از روی دست رمان‌نویس»، «شاهکارهای ادبیات جهان»، «۲۸ اشتباه نویسندگان»، «واژگان ادبیات داستانی»، «چگونه زندگینامه بنویسیم»، «اسرار و ابزار طنزنویسی» و «شوخی‌های دختران حوا، شوخی‌های پسران آدم».

اردلان عطارپور
اردلان عطارپور، نویسنده و روزنامه‌نگار هشتم بهمن‌ در ۶۰ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. او نویسنده کتاب‌هایی چون «توهم توطئه»، «هفت‌خط ز جام حافظ»، «پیامبر کفرگو»، «مو لای درز فلسفه»، «درخت عقیم»، «اقتدا به کفر»، «مثل همیشه نیست» و «مدرنیته یعنی خوردن از میوه ممنوعه» (در دست انتشار) بود.

ایرج کاظمی
ایرج کاظمی، ادیب و پژوهشگر لرستانی، متولد ۱۳۲۰ در خرم‌آباد، ۱۱ بهمن بر اثر عارضه قلبی از دنیا رفت. او از مؤسسان انجمن اهل قلم لرستان بود. «حافظ در اندیشه حافظ‌شناسان» و «مشاهیر لر» از کتاب‌های او بود.

عمید صادقی‌نسب
عمید صادقی‌نسب، هنرمند حوزه ادبیات و موسیقی، متولد ۱۳۵۴، ششم اسفند در پی نارسایی کلیه درگذشت. از آثار او می توان به «خودم را از چشم تو می‌بینم»، «کاکتوس روبان‌زده»، «چنگیز زنده است هنوز»، «پیامبری نشسته بر کنده بلوط»، «قانون آرامش» و «پرده گوش من از پنجره آویزان است» اشاره کرد.

محمد عظیمی
محمد عظیمی، شاعر و پژوهشگر خراسانی، متولد ۱۳۱۹، ۲۱ اسفند بعد از یک دوره طولانی بیماری درگذشت. این شاعر پس از بازنشستگی مدتی به عنوان رئیس امور اداری در موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی مشغول به کار شد. از آثار عظیمی می‌توان به «غزل معاصر ایران»، «از پنجره‌های زندگانی» و «چشمه‌ فیاض (مجموعه مقالات)» اشاره کرد.

سینمایی‌ها، تئاتری‌ها، تلویزیونی‌ها

محمدحسن غمخوار
محمدحسن غمخوار، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ۲۰ فروردین‌ در پی بیماری کبدی درگذشت.

از جمله کارهای او که سال‌ها بود در تلویزیون حضور نداشت می‌توان به بازی در سریال‌های «خاله سارا»، «لبخند سوم»، «دزدان مادربزرگ» و... اشاره کرد. او که در تئاتر آزاد هم فعالیت می‌کرد در کمدی‌هایی چون «عشق سبز»، «مسافری از هند»، «گنج قارون»، «مواظب کلات باش» ،«امیر حبشه» و... بازی کرده بود.

عارف لرستانی
عارف لرستانی ۲۶ فروردین‌ در ۴۵ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

او فعالیت هنری خود را با مجموعه «جنگ ۷۷» به کارگردانی مهران مدیری آغاز و پس از آن در چندین مجموعه دیگر از جمله «قهوه تلخ»، «در حاشیه» و «مرد دوهزار چهره» با مدیری همکاری کرد.

او همچنین در فیلم‌های سینمایی «شام عروسی» (۱۳۸۴)، «انتخاب»، (۱۳۸۳)، «معادله» (۱۳۸۲) و «مانی و ندا» (۱۳۷۹) بازی کرده بود.

منوچهر بهروج
منوچهر بهروج از بازیگران پیشکسوت تئاتر بعد از سال‌ها مبارزه با سرطان ریه ششم اردیبهشت در ۶۵ سالگی درگذشت.

او فعالیت در تئاتر را از سال ۵۲ آغاز و در نمایش‌هایی چون «خانه بارانی» (احمد یوسفی)، «ملاقات» (محسن یلفانی)، «پل» (مجتبی یاسینی)، «قائد» (محمدتقی کاسه ساز)، «سنگ تراش» (مجید اشتیاقی)، «مظلوم اول» و «خانم سرگرد باربارا» (مهرداد رایانی مخصوص)، «سوتفاهم» (علی پویان)، «کنیزک من» (مهدی شمسایی) و تله تئاترهای «سیاهی لشگر» (رسول نجفیان)، «معمای یک قتل» (حسن فتحی) و... بازی کرد.

نقی سیف‌جمالی
نقی سیف‌جمالی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون هفتم اردیبهشت در ۵۹ سالگی به دلیل سکته قلبی درگذشت. این اتفاق در حالی رخ داد که او در روزهای پیش از فوتش مشغول تمرین نمایشی به کارگردانی بهزاد فراهانی بود.

سیف‌جمالی در نمایش‌هایی چون «سقراط» و «ترور» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، «چمدان» به کارگردانی فرهاد آئیش و همچنین فیلم‌هایی مانند «مارمولک»، «کنعان»، «جامه‌دران»، «خانوم»، «آاادت نمی‌کنیم» و... بازی کرده بود.

حمید آخوندی
حمید آخوندی، تهیه‌کننده سینما پنجم خرداد بر اثر سکته قلبی در منزلش درگذشت.

آخرین فعالیت او تهیه فیلم سینمایی «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد بود. دو فیلم «چاقی» و «پایان خدمت» هم از دیگر آثار او بودند. او همچنین در فیلم‌های «سفر به چزابه» و «باشگاه سری» سابقه دستیاری کارگردان داشت.

حمید روزبهانی
حمید روزبهانی، فعال عرصه جلوه‌های میدانی سینما ۲۵ خرداد در ۷۰ سالگی در اثر سکته قلبی از دنیا رفت.

از جمله فعالیت‌های هنری‌ او در عرصه جلوه‌های میدانی دستیاری نجف فتاحی بود که از آن جمله می توان به فیلم‌هایی چون «راه آبی ابریشم» (محمد بزرگ‌نیا)، «سرزمین کهن» (کمال تبریزی)، «مرد هزار چهره» (مهران مدیری) و... اشاره کرد.

سعید صالح
سعید صالح از مدیران بخش‌های مختلف جشنواره‌های سینمایی کشور و از کارشناسان پیشکسوت امور جشنواره‌های بنیاد فارابی با سابقه سه دهه همکاری با جشنواره‌های سینمایی، چهارم تیر به دلیل وخامت شرایط جسمی‌اش در اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

سیروس قهرمانی
سیروس قهرمانی، بازیگر سینما و تلویزیون تیر ۹۶ درگذشت. او که با فعالیت در حوزه مطبوعات سینمایی وارد دنیای هنر شد و در سریال «میرزا کوچک‌خان» نقش خالو قربان را ایفا کرد از اوایل دهه ۴۰ در کنار نویسندگی به عنوان بازیگر وارد سینما هم شد و در آثاری چون «جدال به خاطر عشق» (۱۳۴۲)، «عذاب مرگ» (۱۳۴۵) و «وقتی که آسمان بشکافد» (۱۳۵۵) بازی کرد.

کارگردانی مجموعه تلویزیونی «ببخشید» به عنوان ویژه‌برنامه نوروز ۱۳۵۵ برای تلویزیون ملی ایران از دیگر فعالیت‌های او بود.

حبیب‌الله کاسه‌ساز
حبیب‌الله کاسه‌ساز، از فروردین ۹۶ به دلیل مشکلات گوارشی و ابتلا به سرطان در بیمارستان بستری بود و در نهایت ۲۸ تیر در ۵۵ سالگی درگذشت.

او تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون «پرنده‎باز کوچک»، «او»، «پروانه‌ای در مه»، «اخراجی‌ها ۱ و ۲» و همچنین مجموعه‎های «در چشم باد»، «فوق سری» و... را بر عهده داشت. کاسه‌ساز به عنوان بازیگر در فیلم‌های « آخرین مرحله» (۱۳۷۴)، «هور در آتش» (۱۳۷۰) و «پرواز در نهایت» (۱۳۶۹) نیز بازی کرد.

فریدون آزما
فریدون آزما از مدیران تولید فیلم‌های سینمایی و بازیگر، ۲۸ تیر در ۷۳ سالگی درگذشت.

او سابقه فعالیت در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «لژیون»، «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «این ترانه عاشقانه نیست»، «درد مشترک»، «مردی در آینه»، «کشتی آنجلیکا»، «آب، باد، خاک»، «پاییزان»، «مدرسه رجایی» و... را به عنوان بازیگر، مدیر تولید، مجری طرح و دستیار تولید در کارنامه خود داشت.

وحید نصیریان
وحید نصیریان متولد ۱۳۵۰ در شهر اهر و فارغ‌التحصیل هنرهای زیبای تبریز در سال ۱۳۶۸، پنجم مرداد به علت ایست قلبی در ۴۶ سالگی درگذشت.

او ساخت تعدادی فیلم کوتاه مانند «سه قطره خون»، «بت ابدی»، «ضد نور»، «حفره»، «جای دیگر» و نویسندگی و کارگردانی انیمیشن بلند سینمایی «قلب سیمرغ» را بر عهده داشت. «قلب سیمرغ» آخرین ساخته این هنرمند از ۱۳ اسفندماه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» روی پرده رفته است.

پرویز میرخانی
پرویز میرخانی، مدیر تدارکات ۲۹ مرداد ۹۶ درگذشت. او در آثاری چون «پشت در خبری نیست»، «مسافر ری»، «مجازات»، «سفر»، «کودکانی از آب و گل»، «لبه تیغ»، «افسانه آه»، «چون ابر در بهاران»، «زمان از دست رفته»، «عبور از غبار»، «سرب»، «شاخه‌های بید»، «محموله»، «آوار»، «کفش‌های میرزانوروز»، «عبور از میدان مین»، «شیر سنگی»، «وکیل اول»، «جدال» به عنوان مدیر تولید، مدیر تدارکات و دستیار تدارکات حضور داشت. 

علی‌اکبر غفاری
علی‌اکبر غفاری از بازیگران و بدلکاران سینمای ایران ۳۱ شهریور درگذشت. او بازیگر آثاری چون «رنجر» و «لوکوموتیوران» بود و همچنین سابقه ایفای نقش در برخی سریال‌های تلویزیونی از جمله «ریحانه» را داشت. او در فیلم «قاتل اهلی» هم نقش کوتاهی را در مقابل امیر جدیدی بازی کرد.

ناصر اتکالی
ناصر اتکالی از دستیاران فیلم‌برداری سینمای ایران نهم آبان ۹۶ درگذشت. در کارنامه کاری او دستیاری فیلمبرداری فیلم سینمایی«آری چنین بود»، عضو گروه فنی فیلمبرداری فیلم‌هایی چون «آبادانی‌ها»، «دیگه چه خبر؟!» و «آوای دریا» دیده می‌شود او همچنین در هشت اثر سینمایی هم عضو گروه فنی بود.

محمد پورستار
محمد پورستار، متولد ۱۳۱۸ در استان اردبیل بازیگر سینما و تلوزیون بود. این هنرمند از پیش از انقلاب فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرد و در ۱۶ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد که از جمله آن می‌توان به «صبح روز هفتم»، «نطفه شوم»، «لاک پشت»، «آخرین شناسایی»، «عصیان»، «مسافران»،«ارثیه شکار» اشاره کرد.

او در مجموعه‌های متعددی چون «مریم مقدس»، «مردان آنجلس»، «یوسف پیامبر» و «مختارنامه» نیز ایفای نقش کرد. این بازیگر ۲۵ آبان ماه درگذشت. 

مجید واحدی‌زاده
مجید واحدی زاده، نویسنده، بازیگر تئاتر و تلویزیون در سال ۱۳۴۷ در اردبیل به دنیا آمد و بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته نویسندگی، بازیگری، کارگردانی تئاتر و تلویزیون توانست در جشنواره‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های مختلف جوایزی را به دست آورد.

این هنرمند در سال ۸۷ از سوی مرکز هنرهای نمایشی کشور به عنوان یکی از ۳۰ چهره اثرگذار تئاتر کشور بعد از انقلاب اسلامی معرفی شد. او بعد از سال‌ها زندگی هنری، اول آذر ۹۶ بر اثر ایست قلبی در بیمارستانی در اردبیل درگذشت.

سیدداود سیدی گرفمی 
سیدداود سیدی‌گرفمی، تهیه‌کننده، کارگردان و مدرس سینما در طی سال‌های فعالیت در حوزه سینمای مستند آثار ارزشمندی تولید کرد و در امر آموزش در موسسه «هنر سیاه و سفید» که خود تاسیس کرده بود، هنرجویانی را تربیت کرد. او پس از گذشت مدتی کوتاه بستری شدن در بیمارستان پنجشنبه ۱۴ دی به دیار باقی شتافت.

علی رامز 
علی رامز از پیشکسوتان و بازیگران تئاتری، هفتم دی در ۹۰ سالگی درگذشت. او در نمایش‌هایی به کارگردانی هادی مرزبان به عنوان بازیگر حضور و بیش از سی‌سال با گروه تئاتر حرکت همکاری مستمر داشت. 

جمشید الوندی 
جمشید الوندی متولد ۱۳۲۲ از فیلمبرداران پیشکسوت سینمایی پس از تحمل یک دوره بیماری ۱۵ دی درگذشت.

در کارنامه کاری‌ او فیلمبرداری فیلم‌های چون «خانواده ارنست» (۱۳۸۸)، «تیغ‌زن» (۱۳۸۷)، «زن بدلی» (۱۳۸۵)، «این ترانه عاشقانه نیست» (۱۳۸۴)، «نگاه» (۱۳۸۳)، «باج خور» (۱۳۸۲)، «شب‌های روشن» (۱۳۸۱)، «بهشت از آن تو» (۱۳۷۹)، «جان‌سخت» (۱۳۷۶)، «بالاتر از خطر» (۱۳۷۵)، «عروسی مهتاب» (۱۳۷۵) و ... دیده می‌شود. 

یوسف شاه‌حسینی
یوسف شاه‌حسینی، تعزیه‌خوان ششم بهمن در یک تصادف در جاده تفرش درگذشت. 

او از دوران نوجوانی به هنر تعزیه روی آورد و بیشتر مخالف‌خوان بود. شاه‌حسینی در اغلب حسینیه‌ها و تکایای تفرش و اطراف این شهرستان برنامه‌های تعزیه‌خوانی داشت.

فریده صابری 
فریده صابری متولد ۱۳۲۷، دیپلم هنرستان عالی موسیقی را در سال ۱۳۴۷ دریافت کرد. او دارای لیسانس کارگردانی و بازیگری از دانشکده‌ هنرهای دراماتیک ایران و مدرک فوق لیسانس از دانشگاه ایندیانا در آمریکا بود.

این بازیگر در تئاترهای «الو تریا»، «ایوانف»، «آقا محمدخان کالیگولا»، «شام آخر»، «ریچارد سوم»، «آوازخوان طاس»، «وقت ناهاری»، «لبخند باشکوه آقای گیل»، «ملاقات بانوی سالخورده»، «کرگدن»، «هرکول» و «طویله اوجیاس» ایفای نقش کرد و در سریال‌هایی چون «دلنوازان»، «همه بچه‌های من»، «بگذار آفتاب برآید»، «در قلب من»، «تنهاترین سردار»، «سنگ و شیشه» حضور داشت. 

صابری ۱۹ بهمن به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت.

لوون هفتوان 
درگذشت ناگهانی لوون هفتوان، بازیگر سینما و تئاتر ارمنی سر صحنه فیلمبرداری، یکی از خبرهای تلخ سال بود که ۱۹ اسفند اتفاق افتاد.

لوون هفتوان، بازیگر ایرانی- ارمنی سینما و تئاتر ایران متولد سال ۱۳۴۵ بود که در دهه ۹۰ حضور فعالی در سینما داشت و با فیلم «پرویز» به کارگردانی مجید برزگر مطرح شد و بازی‌اش در فیلم‌هایی همچون «مردی که اسب شد»، «یک دزدی عاشقانه»، «دراکولا»، «غیر مجاز»، «کوپال» و «هجوم» ادامه یافت و در جشنواره فیلم فجر امسال هم با فیلم «کار کثیف» خسرو معصومی در این رویداد حضور داشت.

موسی آشفته (بازیگر تئاتر و سینما، گوینده رادیو، هنرمند آیینی استان هرمزگان)، پرویز بشردوست (نمایشنامه‌نویس،مدرس بازیگری، کارگردان)، رشید بهنام (بازیگر و فیلمساز سینمایی)، علی‌اکبر ثابت‌کسایی (از بنیان‌گذاران تئاتر نوین ایران، بازیگر)، مجتبی خادمی (بازیگر تئاتر، هنرمند استان اصفهان)، الهه خوشکام (بازیگر تئاتر)، غلام‌عباس رئیسی (بازیگر تئاتر، هنرمند استان خوزستان) و همچنین حسن رشیدقامت (بازیگر سینما، فیلمساز کوتاه و مستند)، بیتا شباهنگ (نویسنده، دستیار کارگردان، منشی صحنه، مشاور فیلمنامه)، خسرو شجاع‌زاده (بازیگر، سینما و تلویزیون)، فرامرز شهنی (بازیگر، مدیر تولید، دستیار کارگردان، مسئول هنروران)، عبدالکریم عنایت (نویسنده و بازیگر)، کاظم فریبرزی (طراح دکور )،مجید محمدی (انیماتور)،خداداد نارویی (بازیگر سینما و تئاتر، هنرمند اهل سیستان و بلوچستان) و سوزان وزیری (بازیگر سینما و تئاتر اصفهان) از دیگر هنرمندان سینما و تئاتر بودند که در سال ۹۶ از دنیا رفتند.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
    8 0
    واي خدايا چه آدمهايي را از دست داديم. هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق