پاسخ جبارزاده به نگرانی از شناسایی شدن در تجمعات

مصوبه دولت در مورد تعیین مکان‎هایی برای برگزاری تجمعات، با واکنش‎های مثبت و منفی همراه شد. برخی آن را گامی برای اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی دانستند و در مقابل برخی نگران عدم تامین امنیت تجمع کنندگان و احتمال شناسایی آنها شدند.

به گزارش خبرآنلاین، همین مساله زمینه ساز برگزاری نشستی خبری از سوی معاون سیاسی وزیر کشور شد که در آغازش از او درباره نگرانی از تهیه تصاویر افراد حاضر در تجمعات و احتمال تعقیب قضایی آنان پرسیدند. اسماعیل جبارزاده هم در پاسخ گفت: در اغلب شهرهای بزرگ دنیا و ایران مانیتورینگ انجام می شود. اینکه گفته شود در محل های برگزاری تجمعات، قرار است تصویر افراد برداشته شود، غیرمنصفانه است. هر کس رفتار و اقدام قانونی داشته باشد بحث پیگرد وی مطرح نیست.

اهم سخنان وی از این قرار است:

* یکی از امتیازاتی که قانون به احزاب و تشکل‌‌‌‌ها داده برگزاری راهپیمایی و تشکیل اجتماعات حسب مورد و با هماهنگی وزارت کشور است، در ادامه همین ماده، دولت مکلف شده آیین‌‌‌نامه اجرایی برای ماده ۱۳ تصویب کند که خوشبختانه آیین‌‌‌نامه اجرایی آن در تاریخ ۲۹ اردیبهشت سال جاری به وزارت کشور ابلاغ شد. بر این اساس دبیران احزاب متقاضی باید تقاضای خود را با تکمیل کاربرگ حداقل سه روز قبل به وزارت کشور اعلام کنند و بگویند زمان کی هست و مکان کجا خواهد بود و اسامی سخنران را نیز اعلام کنند و موضوع را بگویند.

* صدور، مجوز تجمع می‌تواند برای چند حزب به صورت همزمان باشد ولی نمی‌شود همزمان در یک مکان برای چند حزب مجوز صادر کرد.

* در تهران چند ورزشگاه و بوستان و ضلع شمالی مجلس را برای تجمع تعیین کرده ایم. پنج ورزشگاه تعیین شده که متعلق به وزارت ورزش است؛ شش بوستان در نقاط مختلف شهر و ضلع شمالی مجلس محل تجمعات کسانی است که برای مجلس یا در ارتباط با قوه قانونگذاری مطالبی دارند.در تهران ورزشگاه‌های تختی، دستجردی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی تعیین شده است. وزرشگاه آزادی برای اجتماعات بزرگ و ملی باید باشد. نوعا محل‌‌هایی در محل‌‌‌های مختلف شهر در نظر گرفته شده است. بوستان طالقانی، گفت‌وگو، پارک شهر، پردیسان و هنرمندان نیز در نظر گرفته شده است.

* شورای تامین مکلف است که برای شهرهای یک میلیون نفر یک محل تجمع و برای شهرهای بیش از یک میلیون، دو محل مجمع در نظر گیرد.

* ۱۰ ویژگی و شرط برای تعیین این محل‌‌ها تصویب شده است که در راستای رفاه و آسایش تجمع‌‌‌کنندگان است مثل امکان دسترسی و ارائه خدمات امدادی و سرویس‌‌های مختلف. این تصمیم به گونه‌ای تنظیم شده که امکان دیده شدن و شنیده شدن صدای تجمع‌‌‌کنندگان وجود داشته باشد. قابلیت حفاظت اطلاعاتی و امنیتی باید مورد توجه باشد.

* تجمعات نباید باعث اخلال در کسب و کار دیگر شهروندان شود و جلوی مغازه و کسب کسی نباید باشد یا محل هایی نباشد که دیگران ترددشان دچار مشکل شود یا ناخواسته وارد تجمع شوند.

* کسی که مجوز برگزاری تجمعات را می دهد، به دستگاه های دولتی مربوطه هم اطلاع می دهد که حرف ها را بشنوند. امیدواریم مطالبی که مطرح می شود اگر آنجا امکان تحقق اجرایی آن نباشد به فاصله کمی به این حرف ها توجه شود.

* نمایندگان مجلس در سال 94 هنگام تصویب قانون جدید احزاب پیشنهادی دادند و صنوف، سندیکاها و کانون ها را از قانون تجمعات حذف کردند و به دستگاه دیگری هم واگذار نکردند. اما برای رعایت حال اصناف، اتحادیه ها و تشکل های غیر سیاسی هنوز خودمان را در ادامه قانون قبلی مسئول می دانیم. امیدواریم با اصلاح قانون احزاب، عبارت اتحادیه و اصناف هم اضافه شود. اصناف و سندیکاها نیز می توانند به وزارت کشور مراجعه می کنند و تقاضای برگزاری تجمعات را ارائه دهند.

* تعیین مکان، تسهیلی برای برگزاری تجمعات قانونی است. نمی شود برای تجمع غیرقانونی، محل مهیا کرد. قرار است ظرف سه روز درخواست مجوز بررسی و نتیجه به متقاضی اعلام شود. تا کنون نشده درخواستی توسط احزاب، تشکل های سیاسی و اصناف مجوزدار بیاید و بی پاسخ بماند. البته محل های تعیین شده برای تجمعات در جهت تسهیل کار است، اگر گروه و حزبی در محل دیگری درخواست تجمع کرد، بررسی می شود و امکان برگزاری تجمع باشد مجوز صادر می شود.

* در شهرستان ها نظر شورای تأمین برای برگزاری تجمعات صائب است و براساس نظر شورای تأمین مجوز صادر می شود.

* تعیین محل برای تجمعات یکی از ویژگی هایش گفتگوی های دو طرفه است. سعی می شود متناسب با موضوع درخواست شده برای مجوز، مسئولان مربوطه نیز حاضر شوند.
2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تاریخ DE ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    6 0
    به جای معرفی نقاط تجمع توسط دولت فخیمه جا داشت مکانهای توالت عمومی تصویب و اعلام می کردند که واقعا در مضیقه هستیم در خیابان.