بازار داغ کافه‌دارها در ماه مبارک رمضان، به بازار داغ جام جهانی رسیده است

محمدحسین نجاتی: کافه‌گردی حالا به یکی از اصلی‌ترین وقت‌گذرانی‌های قشر متوسط تهرانی تبدیل شده؛ فرصتی برای شستن رد تکرار در زندگی شهری و ساختن دقایق و ساعتی برای گذراندن روز.

به جرات می‌توان ادعا کرد کافی‌شاپ‌های تهران بعد از ظهور شبکه‌های اجتماعی و پل زدن آنها میان عرضه خود و مخاطبان در این شبکه‌ها بیش از پیش، پاخور پیدا کردند. حالا هر کافه‌ای که در تهران شروع به کار ‌کند و بتواند در شبکه‌های اجتماعی جذابیت خود را به رخ کافه‌بازها بکشد، می‌تواند مشتری پیدا میکند و به جمع باشگاه کافه گردها بپیوندند.

علاوه بر این فاکتورهایی همچون، موقعیت کافه‌ها در مناطق پرتردد شهر، مراکز خرید و... هم در استقبال از آنها سهم دارد. اما نکته مهم درباره کافه‌های تهران بازار داغ آنها در ماه مبارک رمضان بود.


گروهی از کافه‌دارها معتقدند در این ماه به واسطه‌ی فرصتی که زندگی شبانه در تهران ایجاد کرد، آنها از حدود ساعات افطار تا ساعت ۱ یا ۲ بامداد دخلی برابر با روزهای عادی یا حتی بیشتر از آن زدند. در آن طرف اما کافه‌هایی که تمرکز مشتریان گذری در مناطق پرتردد را داشتند و برند محسوب نمی‌شدند اما اوضاع خوبی نداشتند. با این حال اوج این دخل زدن مربوط به کافه‌هایی می‌شد که برند‌های برتر کافه‌داری در تهران را تشکیل می‌دهند و از قضا ارتباط خوبی با مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی دارند.

پل زدن از شب‌های رمضان تا جام جهانی

حالا بازار داغ کافه‌دارها در ماه مبارک رمضان، به بازار داغ جام جهانی رسیده است. اشکان، یکی از کافه‌دارهای تهران در منطقه یوسف‌آباد، می‌گوید در ماه رمضان میزان درآمد ورودی به کافه منهای هزینه‌های جاری و اجاره ماهیانه او، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته«‌ما در ماه رمضان دخلی خوبی زدیم، عمده‌ دلیلش این بود که ما در اینستاگرام فالورهای خوبی داشتیم و از یه ماه قبل از ماه رمضون سعی کردیم برای فالورهای خودمون جذابیت شب‌نشینی در ماه رمضون در کافه‌ها رو ایجاد کنیم و خداروشکر هم پلیس و اماکن خیلی دست کافه‌دارهارو باز گذاشتند و تقریبا هر شب ماه رمضون تا حدود ساعت ۲ به مشتریا سرویس می‌دادیم.»

علاوه بر این یکی دیگر از فاکتورهایی که باعث شد کافه‌دارهای تهران در ماه رمضان دخل خوبی داشته باشند، حجم بالای روزهای تعطیل در این ماه بود« اوایل ما فکر می‌کردیم که تو تعطیلات خرداد کار می‌خوابه، حتی براساس همین ذهنیت به چندتا از بچه‌های کافه مرخصی دادیم، اما واقعا برعکس بود، ما تو روزهای تعطیل خرداد دخل بیشتری زدیم و واقعا از ساعت ۱۰ شب تا حدود ساعت ۱ صندلی خالی نداشتیم.»

نانی که آجر نشد

درباره بازار ماه رمضان کافه‌دارها یک دو قطبی خاصی ایجاد شده، به طوریکه گروهی از کافه‌دارها دخل خیلی خوبی در این ماه زدند و گروه دیگر، تا حدودی ضرر کردند. ضررکرده‌ها کافه‌هایی بودند که بخش زیادی از مشتریان خود را در ساعت روز جذب می‌کردند. کافه‌هایی نزدیک به دانشگاه‌ها و مراکز خرید. یکی از کافه‌دارهای پاساژ پالادیوم می‌گوید در ماه رمضان حدود ۳۰ درصد کاهش درآمد داشته و امیدوار به بازار پاساژگردی در ماه تابستان است. کمی آنطرف‌تر اما در محدوده‌های شمالی خیابان شریعتی، خانم محبی یکی از کافه‌دارها بازار خوبی را تجربه کرده و حالا با آمدن جام جهانی امیدوار به دخل بهتر است.

«ما کار خاصی نکردیم در واقع، یه ال‌سی‌دی ۵۲ اینج روی دیوار بزرگ کافه نصب کردیم و از حدود ۲ هفته پیش به همه مشتریان گفتیم پخش فوتبال داریم، شوک اصلی اما زمانی بود که در خبرها اعلام شد پلیس با پخش فوتبال در کافه‌ها مخالف است، اما وقتی مجوز‌ها صادر شد، واقعا از کما درآمدیم و خداروشکر که نان مون آجر شد و واقعا اماکن رفتار بهتری با ما تو این چندسال داشته» او می‌گوید کافه‌دارهای تهرانی در روز تماشای بازی ایران و مراکش دخل خوبی زدند و با قطعیت می‌گوید هرکافه‌ای که امکان پخش مسابقات را داشته، بدون مشتری نمانده است «من فکر می‌کنم این خاصیت ایرانی‌ها که دوست دارن در محیط ‌های جمعی برای هم خاطره‌سازی کنن محرک‌شون میشه که از خونه بیرون بیان و در محیط های اجتماعی یه رویداد رو ببینن، تازه اینکه فوتباله و قطعا مخاطبای خیلی بیشتری داره، حدود دوسال پیش تو همین ایام ماه رمضان ما جز محدود کافه‌هایی بودیم که مسابقات لیگ جهانی والیبال رو پخش کردیم و واقعا بازخورد خیلی خوبی گرفتیم، اون سال اماکن تذکر زیاد داد اما خب دخل خوبی زدیم و تجربه شد برامون که تو کافه‌داری ایونت‌محور باشیم»

کافه‌ها در رقابت با سینما داران

در رابطه با میزان درآمد کافه‌داران از پخش فوتبال در کافه‌ها آمار روشنی وجود ندارد، شاید اصلی‌ترین عامل این است که کافه‌ها صنف خاص خود را آنطور که باید ندارند، اما از آن طرف سینما داران طبق آمار رسمی از پخش هر مسابقه حدود ۱۶۰ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند. احسان یکی از کافه‌دارهای مرکز تهران در محدود هفت‌تیر می‌گوید تماشای فوتبال در کافه‌ها به مراتب تجربه بهتر و شیرین‌تری‌ست «مخاطبان در کافه‌ها با محدودیتی که در سینما وجود دارد، مواجه نیستند و فضا برای تماشای فوتبال جذاب تر است. ما در ساعات پخش فوتبال حدود ۵۰ صندلی پر شده داشتیم و حدود ۱۰۰ سفارش گرفتیم که برای کافه‌داری که شغل سختی برای کسب درآمد است، رقم و میزان مطلوبی است. علاوه بر این در کافه ما این امکان را برای مردم ایجاد می‌کنیم که بدون محدودیت‌های خاصی احساسات و هیجانات خود را داشته باشند. تماشای فوتبال در محیط‌های اجتماعی (کافه‌ها، پارک‌ها، سینماها و موقعیت‌های شهری) حالا به یکی از معدود گزینه‌های شهروندان در روزهای سال تبدیل شده، چه بازی دربی‌ باشد، چه بازی‌های ایران در میادین بین‌المللی.

مساله‌ای که روی خوش آن ساختن لحظاتی خوش برای آنها در نگاه جزیی و تقویت نشاط اجتماعی در نگاه کلی است. آن هم در روزهایی که فشارهای اجتماعی و اقتصادی زندگی شهری را سخت‌تر از قبل کرده است.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =