۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷

ایرنا نوشت: با ابداع 'مینی اکوسیستم' جدید که به سرعت مشخص می‌کند آیا یک مولکول می‌تواند کارایی درمانی داشته باشد یا خیر، می‌توان زمان و هزینه ابداع فرمول های دارویی را کاهش داد.

 

محققان مرکز تحقیقاتی 'اسکریپ' در آمریکا و دانشگاه‌های 'شانگهای تک'، 'پکن' و دانشگاه 'هنگ‌کنگ' در چین در این مطالعه مشترک روش جدیدی را توصیف کردند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به‌طور هم‌زمان آزمایش کنند کاندیداهای دارویی چگونه به اهداف سلولی خود می‌چسبند و عملکرد سلول را تغییر می‌دهند.

این روش بر اساس 'نمایش فاژی آنتی‌بادی' ساخته‌شده است؛ نمایش فاژی آنتی‌بادی، فناوری است که محققان می‌توانند از آن برای نشان‌دار کردن و آزمایش آنتی‌بادی‌ها در رابطه با توانایی‌هایشان برای چسبیدن به یک هدف بیولوژیکی استفاده کنند.

آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌های Y شکل سیستم ایمنی بدن هستند که محور تمرکز بیشتر تحقیقات مرتبط با کشف دارو هستند.

بااین‌حال در گروه وسیعی از آنتی‌بادی‌های متمایل به چسبیدن به هدف بیماری، ممکن است تنها چند آنتی‌بادی با عملکرد بیولوژی مناسب وجود داشته باشد. بنابراین آزمایش این آنتی‌بادی‌ها برای بررسی عملکردشان موجب صرف زمان و هزینه زیادی در رویه کشف دارو می‌شود.

اما به گفته محققان روش جدید مینی اکوسیستم امکان آزمایش هم‌زمان تمایل و عملکرد آنتی‌بادی را میسر می‌سازد.

این مینی اکوسیستم‌ها در قطراتی به‌اندازه یک پیکولیتر یا یک تریلینیوم یک لیتر نگهداری می‌شوند.

محققان در این محیط‌های پرتحرک یک سلول پستاندار و یک باکتری ایی.کولی را در معرض هم قراردادند.

این باکتری فاژی تولید می‌کند که به‌عنوان حامل کاندیداهای دارویی آنتی‌بادی عمل می‌کند. این آنتی‌بادی‌ها در سطح فاژ می‌توانند با سلول پستاندار در یک سیستم ارتباط برقرار کنند.

از سوی دیگر سلول پستاندار در این قطره به‌گونه‌ای مهندسی می‌شود تا در صورت هدف قرار گرفتن توسط یک آنتی‌بادی، پروتئین فلوروسنت بیان کند.

بدین‌صورت محققان با یک گام می‌توانند تمایل و عملکرد آنتی‌بادی را آزمایش کرده و در صرف زمان و هزینه در رویه کشف دارو بالقوه صرفه‌جویی کنند.

این دستاورد در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشرشده است.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =