وحشت آب در دل فارس

«خبرجنوب» نوشت: متاسفانه در کشور ما بیش از 80 درصد آب تجدیدپذیر به مصرف می رسد و این وضعیت یک شرایط بحرانی را برای ما به وجود آورده است که باید مردم در این مورد در مصرف بی رویه آب تجدیدنظر کنند و حداقل 20 درصد از مصرف خود را کاهش دهند تا تابستان را به سلامت پشت سر بگذاریم.

همزمان با هفته صرفه جويي در مصرف آب ریيس هيات مديره و مدير عامل آبفا شيراز در يك نشست خبري با هشدار به شهروندان در همين زمينه با اشاره به چالش هاي خشكسالي و افزايش دماي هوا طي سال هاي اخير تا كنون گفت: در خرداد ماه سال جاري دماي هوا در يك روز به 40 درجه رسيد در حالي كه در خرداد ماه سال گذشته چنين گرمايي را شاهد نبوديم.
نظرپور با اشاره به كاهش بارندگي ها و به ويژه نباریدن برف خاطر نشان كرد: متوسط جهاني بارندگي 750 ميلي متر و در آسيا 645 ميلي متر است اين در حالي است كه اين رقم در كشورمان بيش از 201 ميلي متر نيست.
وي افزود: امسال درصد بارندگي در فارس نسبت به سال زراعي گذشته 65 درصد و نسبت به بلند مدت 50 درصد كاهش داشته است. همچنين در شهر شيراز در سال زراعی جاری ميزان بارندگي 152 ميلي متر بوده كه در مدت مشابه سال قبل اين ميزان به 335 ميلي متر رسيده بود، اين ارقام نشانگر كاهش بارندگي در حد 55 درصد است.
وي همچنين اعلام كرد: زماني در سال 1310 آب تجديد پذيرمان حدود 12 هزار متر مكعب به ازاي هر نفر بود كه هم اينك اين ميزان به زير دو هزار متر مكعب رسيده و وضع نگران كننده اي را به وجود آورده است.
اين مسئول در شركت آبفا رشد جمعيت را عاملي موثر در آلودگي منابع آب دانست و تصريح كرد: يك متر مكعب فاضلاب قادر است 40 متر مكعب آب را آلوده كند.
وي با يادآوري توانمندي هاي همه جانبه و جاذبه هاي شيراز كه بسياري از مردم را از نقاط مختلف ايران و حتي ساير كشورها به اين شهر جذب نموده است، گفت: اين روند با خود پیامدهایی چون آلودگي آب را به همراه دارد زيرا افزايش مصرف آب فاضلاب بيشتري را توليد و در پی آن باعث افزایش آلودگي ها مي شود البته نبايد از نظر دور داشت كه ما اقدامات موثري را در بخش فاضلاب انجام داده ايم كه اين اقدامات باعث شده در حال حاضر 60 درصد جمعيت اين كلان شهر و شهر صدرا از امكانات دفع بهداشتي فاضلاب بهره مند شوند و 40 درصد باقي مانده نيز با اقداماتي كه دنبال شده و مي شود از اين مزيت برخوردار گردند، به عنوان نمونه در سال 95 حدود 140 كيلومتر شبكه فاضلاب را گسترش داديم و در سال گذشته نيز اين روند را با احداث 170 كيلومتر شبکه فاضلاب پي گرفتيم و اميدواريم اين اقدامات را در حد وسيع تري در سال جاري نيز دنبال نماييم.
وي در اين زمينه توضيح داد: در سال 85 يك تصفيه خانه فاضلاب در مدار قرار گرفته و تصفيه خانه شماره 2 فاضلاب شيراز نيز در سال جاري براي ارايه خدمت به 600 هزار نفر به بهره برداري مي رسد. اين در حالي است كه تصفيه خانه فاضلاب شهر صدرا نيز همين امسال وارد مدار خواهد شد. ضمنا در سال جاري يك تصفيه خانه به ظرفيت صد هزار متر مكعب نيز به مناقصه خواهد رفت كه در اين حالت مي توان گفت براي جمعيت شهري شيراز تصفيه خانه فاضلاب درحد كافي وجود خواهد داشت.
مديرعامل آبفا شيراز در ادامه اين نشست بار ديگر بر ضرورت بازنگري در مصرف آب اشاره و تاكيد كرد كه در بخش كشاورزي بايد تمهيداتي انديشيده شود و اقداماتي صورت پذيرد تا ميزان مصرف آب در اين بخش كه به حدود 90 تا 92 درصد مي رسد با پرداختن به كشت هايي كه نياز به آب كمتري دارند كاهش يابد.
وي خاطرنشان كرد: هدايت كشور به سمت صنعتي شدن كه صنعت در فرآيند توليد خود به آب كمتري نياز دارد همراه با استفاده از روش هاي نوين آبياري كشاورزي مي تواند در كاهش مصرف آب موثر واقع شود.
نظرپور در بخش ديگري از اين گفت و گو عنوان كرد: توليد آب براي مصارف مردم در شيراز ساليانه به حدود 143 ميليون متر مكعب مي رسد كه 23 درصد آن از سد درودزن و حدود 77 درصد از طريق چاه ها تامين مي شود.
وي شمار چاه هاي تامين آب شيراز را 195 حلقه اعلام كرد و با اشاره به كاهش سطح آب در چاه هاي مزبور درنتيجه كاهش بارندگي ها گفت: در طول يكسال چاه هاي مجموعه چمران 11 متر، دراك 4 متر، در حوزه قرآن 2 متر، ‌در سبزه پوشان 1 و نیم متر و در ابيوردي 5 متر با كاهش سطح آب رو به رو بوده اند، ضمنا گفتني است كه در 10 سال پيش به ندرت عمق چاه ها به 200 متر مي رسید در حالي كه هم اكنون عمق چاه هاي حفر شده در اين شهر برخلاف گذشته به بالاي 300 متر مي رسد و اين وضع از نظر كمي و كيفي وضعيت ناگواري را به وجود آورده است.
مدير عامل آبفا شيراز با اشاره به در اختيار داشتن 5380 ليتر آب در ثانيه در ابتداي سال جاري گفت: برابر پيش بيني ها در تابستان امسال در روزهاي گرم تير ماه و مرداد ماه شيراز به 6240 ليتر آب در ثانيه نياز دارد و با اين حساب با كمبود 890 ليتري آب نسبت به سال قبل رو به رو هستيم كه براي جبران اين كمبود اميدواريم با همكاري رسانه ها به ويژه در هفته صرفه جويي در آب مردم به صرفه جويي و مصرف بهينه آب دعوت شوند و حداقل با كاهش 20 درصدي مصرف خود سعي كنند تابستاني بي دغدغه و به دور از نوبت بندي را پشت سر بگذاريم.
وي گفت: خدمتگزاران مردم در شركت آبفا شيراز نيز در كنار مردم عزيزي كه دغدغه بي آبي دارند فعاليت هاي خود را تشديد نموده اند و با عدم وجود آب 8 حلقه چاه را وارد مدار بهره برداري نمود و 9 حلقه ديگر را هم وارد مدار خواهند كرد. همچنين 35 حلقه از چاه هاي قديمي را مهندسي مجدد نموده و پمپ هاي آب را به كف چاه ها منتقل نموده ايم كه البته اين اقدام چندان مطلوب نبوده ولي به هر حال راه ديگري وجود نداشته است. با اين اقدامات تا حدودي ميزان آب مورد نياز تامين شده ولي باز با كمبود حدود 290 ليتر آب رو به رو هستيم كه اميدواريم با مديريت مصرف و همكاري شهروندان بر اين مشكل فائق آييم.
نظرپور در بحث اصلاح شبكه آب شيراز اعلام كرد: براي جلوگيري از هدر رفت آب در نتيجه فرسوده بودن لوله ها سالانه حدود 65 تا 70 كيلومتر شبكه آب را ترميم مي نماييم ضمنا ميزان آب به حساب نيامده در شيراز 23 درصد است كه 12 درصد آن هدر رفت واقعي است البته ناگفته نبايد گذاشت كه استاندارد آب به حساب نيامده در كشور 25 درصد و در كشورهاي اروپايي حدود 5 تا 7 درصد است.
مدير عامل آبفا شيراز در ادامه اين توضيحات با اشاره به قيمت بسيار نازل آب در كشورمان گفت: يك متر مكعب آب در ايران 400 تومان است در حالي كه در برخي كشورها اين ميزان به 4 تا 5 دلار براي هر متر مكعب در نظر گرفته شده كه البته ضروري است در مورد نرخ آب تجديد نظر شود.
وي در پايان اين نشست به تبيين بسياري از راه هاي صرفه جويي در مصرف آب پرداخت و از جمله به اين مساله اشاره كرد كه در مجتمع هاي بزرگ لازم است با يك پيش تصفيه معمولي آب حمام و روشويي را براي مواردي چون استفاده در فلش تانك هاي مخازن آب آتش نشاني و غيره مورد استفاده قرار داد.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =